• tobiq

Ögoninflammation+linser! HJÄLP!

Hejsan!

Nu har jag ringt till 1177, VC och en ögonmottagningen och ingen verkar ha något råd att komma med.

Jag blev smittad av dottern som haft ögoninflammation nyligen, ena ögat började gegge i måndagskväll och var tisdags morgon helt igensvullet och rött, och dagen efter blev även andra ögat irriterat men inte alls lika mycket. Jag är grymt närsynt och fick gå omkring hela onsdagen utan linser och såg ingenting, glasögonen har den lilla knäckt nyligen. Igår var jag tvungen att åka till skolan och lämna in uppgifter och då satte jag in en ny lins i det ögat som blev dåligt först, och det kändes helt okej under dagen och var knappt rött, så på eftermiddagen satte jag in båda linserna. Men på kvällen hade den ena linsen som suttit hela dagar nästan torkat fast på ögat! Och då hade jag ändå droppat linsvätska i ögonen många, många gånger under dagen.
    Idag är jag hemma och har inte vågat sätta i linserna och det funkar ju när barnen är på dagis, men jag måste sätta in dom sen igen! Jag ser ingenting, jag blir nästan sjösjuk av  att gå omkring och inte se något.

Kan det vara farligt om jag fortsätter med dropparna? Tänker inte sätta in linsen i ögat som blev så torrt men det andra verkar okej. Skulle jag beställa ett par glasögon nu skulle det ju säkert dröja upp till en vecka innan dom kom ändå...        

Moa-08 Svea-10
  • Svar på tråden Ögoninflammation+linser! HJÄLP!
  • lullens

Hör med din optiker vad han säger.

Beställa du ett par glasögon så fort du bara kan, var det ett tag sedan du gjorde undersökning, boka en tid snarast.

Sen kanske det går att laga glasögonen, om dem inte är jättegamla, kan det vara möjligt att köpa en ny båge. Eller front, skalm om glasen är hela. Är glasen ok, men det inte finns reservdelar till bågen( 2år Ska det finnas, enligt lag), kanske man kan slipa över glasen till mammans båge.

Linsvätskan i sig är inte farlig för ögat, men det finns kanske andra droppar som är bättre för ditt öga nu.

• tobiq

Jag har inte gjort en synundersökning sedan 2005 tror jag, sedan dess har jag bara beställt linser+dom billiga trasiga glasögonen från Lensway, men jag kanske kan ringa och höra med vilken optiker som helst?
    Problemet är väl att jag absolut inte har råd med nya, "dyra" glasögon just nu, är student och har två små barn.
    Vi har faktiskt lyckats få dom trasiga glasögonen hyfsat brukbara igen med två bitar klädgalge som bågar och massa tejp+ ett plåster över näsan för att dom inte ska glida ner, så är jag hemma kan jag gå runt med dom men jag VÄGRAR gå ut såhär;)  

Moa-08 Svea-10
  • lullens

Ojdå! Det är lång tid utan att göra en linsundersökning.

Finns ju idag många billigare optikeraffärer nu för tiden. Som har lågprisallternativ och gratis synundersökning för glasögon.

Du har bara ett par ögon, dem måste du vara rädd om!

• tobiq

Ja jag vet det, är nästan säker på att synen har blivit lite sämre också, så det är verkligen dags. Pratade med en optiker nu och han tyckte att man borde vänta med linserna i alla fall 1,5 vecka efter att inflammationen är över, så jag känner mig lite rådvill just nu... Blir det inte bättre under helgen får jag väl bita i det sura äpplet och beställa ett par glasögon ändå. Han trodde inte att var direkt farligt i alla fall men att det kunde blossa upp igen om jag hade i linserna.

Moa-08 Svea-10
  • Pimpinellan

Jag skulle bestämt avråda från att ha linser. Jag fick en inflammation i ena ögat efter att ha fått in grus där och fick snällt gå med glasögon en vecka tror jag. Du kan skada ögat för all framtid! Dessutom måste man kolla synen/ögonen oftare än du gjort. Du kan ha fått ändrad syn eller andra fel på synen/ögonen och det är det en optiker är till för att kolla. Bums iväg till den billigaste-du har bara en syn!

• tobiq
    Pimpinellan skrev 2012-06-08 13:45:53 följande:
    Jag skulle bestämt avråda från att ha linser. Jag fick en inflammation i ena ögat efter att ha fått in grus där och fick snällt gå med glasögon en vecka tror jag. Du kan skada ögat för all framtid! Dessutom måste man kolla synen/ögonen oftare än du gjort. Du kan ha fått ändrad syn eller andra fel på synen/ögonen och det är det en optiker är till för att kolla. Bums iväg till den billigaste-du har bara en syn!

Ja, jag vet. Är så sjukt snål mot mig själv, hade det gällt något av barnen hade man ju inte tvekat att omedelbart ordna upp det, men av någon anledning så har det inte varit en prioritet. Men med tanke på min ständiga huvudvärk är en synundersökning verkligen på plats!
    Moa-08 Svea-10
Svar på tråden Ögoninflammation+linser! HJÄLP!