• eve82

är livrädd!

Tänk om min värsta mardröm blir sann, att det inte, aldrig, någonsinn blir bäbis!!! Har hypothyreos...har hört att det försvårar chanserna att bli gravid och att man lätt får missfall... Jag har uppnått bägge...toch låååååååååååååååååång tid att få ett + och en vecka senare blev det mf....
    Hur har ni andra det, finns det några solskenshistorier att tala om eller är det bara att slänga in handuken.... Om jag har förstått det rätt kan man med denna åkömma få mf så fort värderna dalar... mina är väldigt instabila trots att jag fick diagnosen för 5år sedan och behandlas med levaxin....med andra ord om mina värden slkulle knasa så kan jag om jag förstår det rätt ha ökad risk även för sena missfall.... fy...

jag håller på att på bli knäpp av allt det här... vad är meningen med livet om man inte kan få barn.... BLÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄ

• Svar på tråden är livrädd!
  • smd

Kan tyvärr inte ge någon info ang hypothyreos, kan inget om denna diagnos i samband med graviditet. Jag vill bara ge dig en styrkekram, ingenting är omöjligt och även du kommer att få en stor tjock mage !! Jag tycker att det låter som att du behöver ett snack med en kunnig läkare på området som kan hjälpa er. Kram på dig och lycka till

• stina 76

jag har opererat bort min sköldkörtel och äter levaxin. Det är sant som du säger att hamnar man lågt så är det stor missfallsrisk, 80% är en siffra jag hört nu så här efteråt vet ej om det stämmer. Min läkare "lurade" mig och sa att fostret alltid tar det den får men det stämmer uppenbarligen inte. Hos mig upptäckte de MA i v 18, graviditeten hade avstannat i v 13. jag misstänker att det berodde på att jag hamnat lågt (man måste ju höga dosen gradvis och från att du höjt dosen tar det två veckor tills du har den i kroppen så att säga eftersom det tar 14 dagar för varje tablett att brytas ner). Ett alternativ om man har svårinställd struma är ju att operera bort sköldkörteln som jag gjort (med pga cancer) för då har du åtminstone alltid den dos hormon i kroppen som du tar via pillren, hormonnivån jojjar inte upp och ner. Så nästa gång jag blir gravid ska jag se till att ligga lite högt hela tiden istället för att hamna på efterkälken.

• eve82

Tack för att du dela med dig av din berättelse! Jag har tänkt precis lika dant! Har tagit en halv tab extra... men kan inte högt värde oxå leda till mf... en som tänker så ce knakar

• eve82

Tack för att du dela med dig av din berättelse! Jag har tänkt precis lika dant! Har tagit en halv tab extra... men kan inte högt värde oxå leda till mf... en som tänker så ce knakar

• Rapunzella

Jag tycker absolut inte att du ska laborera själv med Levaxinet!!! Särskilt inte om du är svårinställd! Att ta för mycket Levaxin kan också orsaka missfall, så det är inte ett bra alternativ.

Efter vad jag har hört så gäller missfallsrisken och ev. nedsatt fertilitet vid obehandlad hypothyreos.Jag upptäckte min hypothyreos när jag redan var gravid och då tog det ju ett tag innan värdena stabiliserades, och det gick bra ändå.

Prata med din behandlande läkare och be i så fall om att få ta prover lite oftare.

Lycka till!

• vadskajaghetadå

jag hade också giftstruma, eller har det men jag blev med barn endå fort!

håller alla tummar!

massa kramar...

• Jojjann

Fick reda på att jag hade mild hypotyreos innan mitt sista ivf, och eftersom jag och mina läkare visste direkt när jag blev gravid testades jag ofta precis i början och höjde dosen i två omgånger under de två/tre första månaderna. Allt gick bra med graviditeten och tvillingarna är idag ca 5 månader. Hade ett missfall efter första ivf:et men det är svårt att säga om det beror på hypotyreosen eller något annat, mf är ju tyvärr ganska vanligt, oavsett om det är något fel på en eller inte.

Tycker absolut inte att du skall kasta in handduken! Men kanske du kan kolla om du kan träffa någon annan endokrinolog om det är så att dina värden är instabila. Kan inte så mycket om hypotyreos ("min" sjukdom är egetligen endometrios), men har läst här på FL att man kan ta andra mediciner utöver levaxin som komplement, speciellt om man har "udda" kombinationer av värden på TSH, F3 och F4. Tror det var något sånt iallafall, men du kan ju söka på FL.

Svar på tråden är livrädd!