• Anonym

    Vad betyder gulare avföring?

    Jag har en tid haft magproblem. Sökte därför läkare och var dit idag.
    Mina problem är:
    * magont. Värken sitter i övre delen av magen mestadels. Jag känner mig ofta uppblåst.
    * får gå på toa och bajsa 1-3 gånger om dagen och är oftast "normal"
    * har diarre ibland. Men oftast går jag bara en gång och har diarre, sedan är det fast nästa vända.
    * illamående, nästan hela dagarna
    * min avföring är inte längre brun utan är mer åt det gula hållet, när jag torkar mig så är det gult bajs och slem på pappret. Blir liksom inte en MASSA bajs på pappret utan det ser mer ut som gult bajs som är utspätt.  

    Läkaren klämde på magen. Lyssna på hjärta och lungor. Sedan sa hon att det nog var magkatarr och gav mig medicin för detta.

    Kan jag lita på detta?
    Varför tog hon inga prover?
    Borde hon inte gjort det?

    Kan någon förklara vad gulare bajs betyder?
    Lärkaren verkade knappt notera detta med att mitt bajs var gulare.                  

  • Svar på tråden Vad betyder gulare avföring?
  • taquine

    Inte för att göra dig orolig, men om levern är påverkad kan bajset bli gult. Har du känningar på högersida?


    Bryt inte ensam Bryt ihop
  • Anonym
    ruccoless skrev 2012-06-08 12:07:02 följande:
    Inte för att göra dig orolig, men om levern är påverkad kan bajset bli gult. Har du känningar på högersida?
    Nej, smärtan sitter inte på någon specifik sida. Utan känns mera över hela magen, men mest uppblåsthet och ömhet strax ovanför naveln på mitten av magen.
  • Anonym
    stikkem skrev 2012-06-08 13:07:11 följande:
    Gallstenar?

    Gilberts Syndrome (stavning)?

    Vad är Gilberts syndrome?
  • stikkem
    Anonym skrev 2012-06-08 13:39:42 följande:
    Vad är Gilberts syndrome?
    Prova Google. Jag fick den diagnosen nar jag gjorde blodprov for visumsyften. Mina levervarden var lite knas men tydligen sa ar det kroniskt och helt ofarligt (for mig). Kallas tydligen for Gilbert Syndrome.

    Jag far gult poo da och da :P

    Tror en del av symptom ar smartor, trotthet etc. Marker inte sa mkt av sant men har IBS ocksa sa finns inte en chans for mig att skilja pa vad som ar vad.

    Prova Googla om nagot stammer in for dig?
  • Lillafrökenfräken

    Min spontana reaktion är gallstrul. Jag har gallstrul sen i påskas då jag fick ett redigt anfall som visade sig vara gallstensanfall. När jag var på akuten så kollade de lite avföring och den var gulaktig. Jag har även haft problem med att magen jobbat i raketfart och det har varit väldigt mycket gult som kommit ut då. Mitt magont har inte hållit sig på en sida de allra flesta gångerna så jag hade en liten diskussion med läkarna om detta på akuten. Men då jag hade förhöjda levervärden ville de ta ultraljud på levern och gallan och då upptäcktes stenarna.

    Läkaren borde absolut ha tagit blodprov och kollat levervärdena.

  • Anonym
    Lillafrökenfräken skrev 2012-06-08 13:46:20 följande:
    Läkaren borde absolut ha tagit blodprov och kollat levervärdena.

    Jag tycker det är konstigt att hon inte tog några prover alls. Känns som att de borde ha kollats åtminstone en snabbsänka. Men det var bara tack och hej.
    Vågar inte ringa dem och ifrågasätta heller. 
  • stikkem
    Anonym skrev 2012-06-08 14:24:31 följande:
    Jag tycker det är konstigt att hon inte tog några prover alls. Känns som att de borde ha kollats åtminstone en snabbsänka. Men det var bara tack och hej.
    Vågar inte ringa dem och ifrågasätta heller. 
    Fast sanka skulle nog inte i ditt fall visa nagot, om dina besvar inte orsakar av cholecystitis (inflammation av gallblasan) men da har man rejalt ont. LFT (blodprov levervarden) och kanske UL galla hade varit pa sin plats?
  • Lillafrökenfräken
    Anonym skrev 2012-06-08 14:24:31 följande:
    Jag tycker det är konstigt att hon inte tog några prover alls. Känns som att de borde ha kollats åtminstone en snabbsänka. Men det var bara tack och hej.
    Vågar inte ringa dem och ifrågasätta heller. 
    Du bör ifrågasätta bristen på koll. Även om det är skitjobbigt. Man kan inte bara avskriva alla magproblem med att det är magsår etc. När jag hade anfallet i påskas ringde jag sjukvårdsupplysningen. Förklarade allt och frågade om det kunde vara gallan. Fick svaret "nej" eftersom jag inte kunde lokalisera smärtan till höger sida och den inte strålade upp mot axeln. Åkte in ändå och visst misstänkte de gallsten vilket sen ultraljudet visade ett par dagar senare. På torsdag ska jag till kirurgen och diskutera borttagning av gallan. Den tid som varit sen i påskas har inte varit skoj alls för jag har ingen aning om vad jag kan och inte kan äta. Så sent som i onsdags fick jag ett anfall när vi var ute i skogen och skulle käka, jag hade alltså inte ens börjat äta då.

    Är det skillnad beroende på vad du äter i hur magen uppför sig? Prova att äta "snäll" mat för magen och se om det gör nån skillnad. Läs om gallsten och gallstensanfall och säg åt läkarna att du vill ha en ordentlig utredning av magen och gallan.
  • Anonym (Undrande)

    Hej! Ville bara vet hur det gått TS? Jag har nämligen nästan exakt samma symtom och undrar vad set kan vara. Ffa gul avföring och illamående sedan en tid tillbaka.

  • Lindsey Egot the only one

    Låter som om ni har mycket galla i avföringen. Har man stenar som liggerivägen gör det jävulskt ont och har man problem med levern och gallstopp blir avföringen kitt färgad.

  • Anonym

    Var till läkaren igen ang detta och han trodde det var räkor som gett mig detta symtom.
    Blev helt bra efter ett par veckor.
     

  • Blacksite

    Hejsan!!
    Ville fråga Lillafrökenfräken!
    Hur gick det med din problem!?för jag har exakt samma Problem som du hade eller har?
    Vad sa läkarna?Hur gick det?Vad gjorde du? 

  • Blacksite
    Lillafrökenfräken skrev 2012-06-08 13:46:20 följande:
    Min spontana reaktion är gallstrul. Jag har gallstrul sen i påskas då jag fick ett redigt anfall som visade sig vara gallstensanfall. När jag var på akuten så kollade de lite avföring och den var gulaktig. Jag har även haft problem med att magen jobbat i raketfart och det har varit väldigt mycket gult som kommit ut då. Mitt magont har inte hållit sig på en sida de allra flesta gångerna så jag hade en liten diskussion med läkarna om detta på akuten. Men då jag hade förhöjda levervärden ville de ta ultraljud på levern och gallan och då upptäcktes stenarna.

    Läkaren borde absolut ha tagit blodprov och kollat levervärdena.
    Hejsan!!
    Ville fråga Lillafrökenfräken!
    Hur gick det med din problem!?för jag har exakt samma Problem som du hade eller har?
    Vad sa läkarna?Hur gick det?Vad gjorde du? 

Svar på tråden Vad betyder gulare avföring?