• Sola mer

    Jobba som kriminalvårdare?

    Någon som kan berätta mer hur det är att jobba som krimvårdare? Jag funderar på att söka till Hinseberg. Är det bra stämning där mellan personalen? Mellan intagna och personal?

  • Svar på tråden Jobba som kriminalvårdare?
  • kmp

    Jag har jobbat som kriminalvårdare i många år, men på häkte.

    Jag kan säga så här.... arbetsvillkoren har blivit sämre och sämre, dåliga arbetstider och schemor, låg lön och lite uppskattning...
    MEN...., anledningen till att jag blivit kvar är faktiskt personalen.
    Det jobbar massor med fantastiska människor inom kriminalvården som har en bra människosyn och verkligen vill jobba med människor. Det uppväger mycket.
    Jag har haft några av mina roligaste upplevelser tillsammans med kriminalvårdskollegor, som dessutom blivit mina privata vänner.
    Och bestäffande stämning mellan personal och intagna är min erfarenhet att det man sår får man skörda. Behandlar du de intagna på ett bra sätt får du oftast (men tyvärr inte alltid) samma bemötande tillbaka.

    Jag tycker du skall prova på jobbet.
    Lycka till.

  • Sola mer

    Tack för svaret!

    Jo, jag ska testa om jag kommer så långt som till anställning.

    Verkar som sammanhållningen är bra vårdare emellan, mina sök på nätet visar det. Det upplever jag inte i dag, på mitt nuvarande jobb i kunskapsbranschen. Alla bevakar sina egna positioner, stämningen är tryckt. 

    Men har funderat lite på personalomsättningen inom Krim. På Hinseberg söker man ofta folk, men det kan ju ha att göra med pensioneringar, vad vet jag.  Och så det där med lönen. Den var inte bra, om jag säger så. Och obekväma tider. Men men, trivsel, bra jobbarkompisar är värt mycket ...

    Ha det bra!Solig 

  • skruttan8

    JAg tror att du ska ha väldigt mycket skinn på näsan för jag har hört ganska mycket från en vän och som ovan skriver så jobbar många bra människor där men det är en speciell jargong och alla passar inte för det. Min vän ville bort därifrån ganska snabbt just pga tuff jargong.

  • Sola mer

    Arbetstiderna då? Någon som vet ?  I o f s får jag väl reda på det om jag blir kallad på intervju, men eftersom jag är så nyfiken av mig  ...

  • Esco
    Sola mer skrev 2012-06-10 20:49:38 följande:

    Arbetstiderna då? Någon som vet ?  I o f s får jag väl reda på det om jag blir kallad på intervju, men eftersom jag är så nyfiken av mig  ...


    Nu har jag bara bott och levt på Hinseberg men jag vill minnas att det är dag och natt personal. Alltså den personal som kom och låste upp oss klockan 07.45 jobbade oftast till 19.45 när vi blev inlåsta igen.

    Personalen turades om att jobba på olika avdelningar olika veckor. Och på helgerna var det en och samma personal på en avdelningen hela helgen.

    Det finns ju olika avdelningar på Hinsan men det visste du kanske redan?

    Arbetstiderna som jag är medveten om är de på parkgården som har "normal avdelningarna" Eken, Boken, Lönnen, Almen och så häktet.

    Sedan så finns ju Bella som är "psykavdelningen" och så slottet som är behandlingsavdelningen med tolvsteg. Hur de jobbar där de har jag ingen aning om men det borde ju vara densamma.
  • Sola mer

    Kul att du svarade! Men jag har fler frågor ...  Hur tycker du att en bra kriminalvårdare ska vara? Hur var kontakterna  emellan personal o intagna  (du berömmer visserligen vårdarna under din tid där...).  Beror det på att de verkligen kunde hjälpa dig, eller ? Satt ni på kvällarna innan inlåsningen och summerade dagen, pratade om nästa dag? Det jag far efter är  en typisk dag, hur du upplevde livet på anstalen.

    Hör gärna av er fler, både personal och  ni som suttit på Hinsan.

  • Esco
    Sola mer skrev 2012-06-17 13:53:01 följande:

    Kul att du svarade! Men jag har fler frågor ...  Hur tycker du att en bra kriminalvårdare ska vara? Hur var kontakterna  emellan personal o intagna  (du berömmer visserligen vårdarna under din tid där...).  Beror det på att de verkligen kunde hjälpa dig, eller ? Satt ni på kvällarna innan inlåsningen och summerade dagen, pratade om nästa dag? Det jag far efter är  en typisk dag, hur du upplevde livet på anstalen.

    Hör gärna av er fler, både personal och  ni som suttit på Hinsan.


    Alltså, för det första är de allra flesta vårdarna ganska unga. Mellan 24-30. Det var ju positivt för mig som är 22. Man hade liksom mer gemensamt på så sätt.

    Viktigt för mig var att det gick att skoja med dem och att de inte tog allt på för stor allvar. Men man måste ju lära känna varandra till den gräns då man vet att det går om du förstår vad jag menar. Många intagna kan ju vara labila och då måste man ju som kriminalvårdare vara medveten om det men det vet du säkert redan :)

    Viktigt är också att man blir lyssnad på och behandlad för den man är. Det fanns vårdare som pratade med än som om man var fem år gammal och totalt sinnesrubbad trots att åldersskillnad var två år och det kunde göra mig vansinnig. Man är inte mindre människa eller ett sjukdomsfall bara för att man sitter på Hinseberg (inte alla i alla fall).

    Men jo de kunde hjälpa mig. En del mer än andra. Jag hade en helt underbar vårdare som programledare i BSF. Utan honom vet jag inte var jag stått idag. Dock handlar det mest om den intagna själv när det gäller vård. Man måste liksom vilja själv. Programmen i sig är egentligen ganska onyttiga.

    På kvällarna innan inlåsning kunde vi sitta och snacka lite smått framför TV:n. Ibland spelade vi kort och så. Men det var liksom inget tvång utan sådant som bara hände. Personalen var med om umgicks ibland liksom och det var skönt. Man blir rätt trött på att bo med samma människor varenda jäkla dag vecka ut och vecka in :)

    Var inte rädd för att fråga intagna om du är osäker. Det kom många nya personal som gärna frågade oss när de inte visste riktigt hur de skulle göra eller vad som gällde. Du lär dig vilka intagna du kan lita på och vilka som mer än gärna hjälper dig.

    Som jag tidigare skrev så finns det ju olika avdelningar och jag antar att du ska jobba på parkgården om det blir aktuellt?

    Nu summerar jag avdelningarna utifrån min synpunkt (och inte som du kommer att få förklarat för dig)

    På Lönnen bor de flesta yngre tjejerna mellan 20-30. Den avdelningen ogillade jag starkt. Tjejerna därifrån var ganska bråkiga men som sagt bara min åsikt.

    På Eken bor de flesta utländska tjejerna som de allra flesta är utvisade.

    På Boken har du lite av en problem avdelning, oftast kort tidare då det inte finns självförvaltning.

    På Almen har du de äldre damerna (50-70år) där fick jag bo efter begäran och den avdelningen älskade jag :)

    Jag har bloggat lite om Hinseberg. Du kan läsa det på länken nedan.

    tiohundraarton.bloggplatsen.se/kategori/158552-hinseberg/

    Bara att fråga om du vill veta mer :) Och så, om du börjar där, så får du inte glömma att ge Kajsa, Stefan & Björn en bamsekram ifrån mig!
  • Sola mer

    Tack Esco, och din blogg är jättebra! Har just ringt och pratat lite mer med dem på Hinseberg, men arbetstiderna blev jag inte så värst mkt klokare på. Men, som hon sa, det beror  ju mkt på vilken avdelning man hamnar på. Läste på ngt annat ställe på nätet om att personal klagat på att de bara är 3 (!) på natten. Kan det verklige stämma? 1 i centralvakten och 2 på avdelningarna? I s f har de väl en del att göra? JIsses, hur lång väntan är det om man  behöver gå på toa? Finns toa i alla celler? Nej, jag är tveksam till att det är så få på natten... Men jag kan ju ha fel, detta är en helt ny värld för mig ...

  • Esco
    Sola mer skrev 2012-06-18 14:43:23 följande:

    Tack Esco, och din blogg är jättebra! Har just ringt och pratat lite mer med dem på Hinseberg, men arbetstiderna blev jag inte så värst mkt klokare på. Men, som hon sa, det beror  ju mkt på vilken avdelning man hamnar på. Läste på ngt annat ställe på nätet om att personal klagat på att de bara är 3 (!) på natten. Kan det verklige stämma? 1 i centralvakten och 2 på avdelningarna? I s f har de väl en del att göra? JIsses, hur lång väntan är det om man  behöver gå på toa? Finns toa i alla celler? Nej, jag är tveksam till att det är så få på natten... Men jag kan ju ha fel, detta är en helt ny värld för mig ...


    Hej igen!

    Nej du, det stämmer mycket väl. Det är bara en centralvakt & två personal. Det märktes tydligt om man exempelvis ringde och bad om en alvedon. Det kunde ta två timmar innan den alvedonen kom. Toaletter behöver du inte oroa dig för. På parkgården finns dusch och toalett i varje cell :) Eller cell får man ju inte säga längre, det heter ju "bostadsrum" ;)

    Det är bara Slottet och Bella som inte har toalett och dusch i cellerna. De får en potta på natten! Men de har nog en hel del att göra på kvällar och nätter ändå.

    Det är vackert på Hinseberg. Faktiskt alltså.. Parkgården är ju nybyggd och den enda anstalten med dusch och toalett i cellerna.

    Vem får du prata med när du ringer? Bara någon randome eller någon av cheferna?
  • Sola mer

    Fick tala med en chefsbefattning av ngt slag.Hyfsat bra info.  Men ändå, man känner att man skulle behöva testa jobbet innan man ens söker det. Det är ju en så pass skyddad värld från insyn. Läste Hineshäxan föresten. Verkar som en ganska Bra beskrivning tycker jag, har du läst?.

  • Esco
    Sola mer skrev 2012-06-23 13:18:22 följande:
    Fick tala med en chefsbefattning av ngt slag.Hyfsat bra info.  Men ändå, man känner att man skulle behöva testa jobbet innan man ens söker det. Det är ju en så pass skyddad värld från insyn. Läste Hineshäxan föresten. Verkar som en ganska Bra beskrivning tycker jag, har du läst?.
    Självklart har jag läst Hinsehäxan :) Men läs tvåan.. Den beskriver nog Hinseberg lite mer.
    Dagbok från kvinnofängelset heter den.

    Förstår att du känner så, Precis som att sitta i fängelse så går det ju inte att föreställa sig, detsamma gäller nog jobbet som kriminalvårdare. Men jag tror att jobbet kan vara väldigt roligt bara man är stark i sig själv.

    Lite info om hinsan ifall du inte redan läst detta:

    www.kriminalvarden.se/sv/Fangelse/Vara-anstalter/Hinseberg/

    sv.wikipedia.org/wiki/Anstalten_Hinseberg

    www.svd.se/nyheter/inrikes/en-dag-pa-hinseberg_2714849.svd (tiderna har ändrats något men det är på ett ungefär)

    www.kriminalvarden.se/upload/nyheter/4821_R14.pdf (den här kan nog vara väldigt nyttig)
Svar på tråden Jobba som kriminalvårdare?