Mjukglass
Vad innehåller en mjukglass i våffla med strössel på ungefär?=)
Vad innehåller en mjukglass i våffla med strössel på ungefär?=)
Glassen innehåller väl mjölk, grädde, socker och sedan varierande grad av tillsatser och smakämnen beroende på märke? Struten kan jag tänka mig är mjöl, socker, fett och ägg, och strösslet kan nog bestå av lite vad som helst men mest socker och färg.
oj, jag menar i kalorier!
Förutom mjölk o grädde och det vanliga så är det väl massa E-nummer o annat skit som man skrapat fram från undersidan av stekbordet.
I kaloriväg så är det nog inte så farligt, har aldrig hört talas om någon som blivit fet av att äta glass. Man har nog andra problem om man är fet.
Ett tips är ju att frysa ner glassen till typ -200 grader C, då lär det krävas mer energi att värma upp glassen i din mage än vad glassen ger kroppen i form av kalorier. Således borde du kunna banta med glassen.
Själva glassen ligger på drygt 150 kcal/100 gram. Jmf med vanlig gräddglass som ligger på (i genomsnitt) ca 220 kcal/100 gram. OBS att det blir en mycket "större" portion volymmässigt av 100 gr mjukglass än 100 gr gräddglas. Luften i mjukglassen håller nere portionsvikten.
Mjukglass och sorbet har ungefär lika kcalinnehåll.
En strut ca 50 kcal, en våffla vet jag inte men lite mer. Vill man minska kcal så ta en bägare =)
Strössel ca 20 kcal för en tesked.
Mcdonalds brukar ha ett papper på brickan, inte på alla ställen, men ibland och där står det exakt hur många kalorier allting innehåller även mjukglassen.
Går sannolikt att titta på mcdonalds hemsida också eller fråga i kassan, de borde ha den informationen:)