• Anonym (Nedtrappning?)

Oxycontin & oxynorm, nedtrappning!

Jag har sen ett år tillbaka ätit tramadol dagligen, ca 500mg/dag pga av svår värk i rygg och ben.
    Jag blev opad i ryggen för ca 1 månad sen och slutade då med tramadolen för att gå över till oxynorm och oxycontin. Förra veckan började jag trappa ned på morfinet då en dagsdos på 75mg, är nu nere på 20mg.
    Jag är frusen ena sekunden för att sen svettas, ont i kroppen, vinande huvudvärk. Kan det vara så att min kropp reagerar redan nu på att jag trappat ner? När går det över? Trodde inte jag skulle må dåligt förrän jag slutat med tabletterna helt.
    Någon annan som har trappat ner och kan berätta hur det gick till?
    Mvh/tabletten

• Svar på tråden Oxycontin & oxynorm, nedtrappning!
  • Anonym (SSK)

Din kropp har abstinens, vilket är helt naturligt. Det går äver så småningom.

• Anonym (Nedtrappning?)

Hur lång tid brukar man ha abstinens då?

• Anonym (SSK)
    Anonym (Nedtrappning?) skrev 2012-06-08 18:36:59 följande:
    Hur lång tid brukar man ha abstinens då?
    Olika för olika personer. Kan ta veckor till månader innan det går helt över, beroende på hur svår absitanens du har. I ditt fall tippar jag på att det tar iallfall två veckor.
  • Anonym (SSK)

Kan vara ett tecken på att du trappat ner för fort och kroppen som alltid blir fysiskt beroende av opioider reagerar med abstinens. Fick du några resterektioner på hur just du skulle trappa ner? Abstinens är väldigt olika från person till person och tro mig det går över!

• osiris80

Du kan vända dig till sjukhuset och säga att du har fått en sk avtändning av medicinen. Jag åt den nyligen jag med och fick samma känningar och mitt humör vart hemskt
    Sjukvården kan då ge dig ett nertrappningsschema eller annan medicin för det du upplever nu. Väldigt vanligt när det kommer till dom slags medicinerna 

• Anonym (Nedtrappning?)

Det enda som sas var, trappa ner långsamt. Men det är lite svårt att veta vad som är långsamt, samtidigt som en ssk sa att han trodde jag skulle behöva använda morfinet i ca 3v. Som det känns nu så står jag ut så det är lugnt på det viset. Jag hade bara föreställt mig att jag skulle må dåligt när jag inte åt nån tablett alls.

Osiris80, hur lång tid tog det innan du mådde bra igen?

• osiris80
    Anonym (Nedtrappning?) skrev 2012-06-08 19:40:20 följande:
    Det enda som sas var, trappa ner långsamt. Men det är lite svårt att veta vad som är långsamt, samtidigt som en ssk sa att han trodde jag skulle behöva använda morfinet i ca 3v. Som det känns nu så står jag ut så det är lugnt på det viset. Jag hade bara föreställt mig att jag skulle må dåligt när jag inte åt nån tablett alls.
    Osiris80, hur lång tid tog det innan du mådde bra igen?
    Dom ska ha program man kan följa. Eftersom dom medicinerna ändå innehåller koncentrerad mängd morfin så ska dom hjälpa till med det om det nu skulle bli för jobbigt.

Mitt gick över på ett par veckor, men det värsta satt i, i några dar bara.  
  • Anonym (Nedtrappning?)

Ok, blir det för jobbigt ringer jag läkaren på måndag.

Tack för svar!:)

Svar på tråden Oxycontin & oxynorm, nedtrappning!