• iaseia

Vart i Göteborg ska man bo?

Vilka områden är billiga, dyra, vilka är lättare att få lägenhet, vilka är bra, vilka är dåliga, vilka är lantliga, vilka är de mycket nattliv, vilka områden ligger bra till centrum osv..
    Jag tänker mig max 20-30minuter till centrum med 1-2byten och inte så mycket vntetid.

Jag vill flytta till göteborg men vet inte vilka områden man ska leta lägenhet i, är det ltt att få bostad i göteborg (kan gå med på nästan vad som helst i boende form), hur gör man för att slippa stå i kö i hundra år.

• Svar på tråden Vart i Göteborg ska man bo?
  • Vinxen

Jag bodde förr i Angered (rannebergen) och trivdes hur bra som helst. Spårvagn från Angered centrum till centralen tar drygt 30 minuter. En 2:à kostar 2700:- i månaden! Nära till natur med kanon elljusspår och sjöar. Butiker i Angered centrum. Www.bostadsbolaget.se är det som hyr ut där. Brukar alltid finnas lediga lägenheter. Lugnt område! Ring och fråga så brukar man kunna komma före i kön! Hade inte valt art bo i Bergsjön, lövgärdet, Hammarkullen, Hjällbo, Hisingen :) haha!

• beccagranen

Håller med Vinxen, undvik bergsjön, hamarkullen, hjällbo samt vissa delar av hissingen, förlunda och angered. Men det beror helt på hur kräsen man är. För mig är dessa delar riktiga ghetton jag inte velat ta en kvällspromenad. Sen att finna bostad är inte lätt, boplats är väl dit man får vända sig för 1a hands kontrakt, om man inte är medlem på någon boendeförening sida i nuläget och kan söka internt. Annars finns bytessidor, blocket för 2hand mfl. 

Ofta är det så att billiga och snabba boenden finns att få tag på i de sämre områden, då ingen vill bo där. Men hur kräsen är du?

• MoonFlight

Rekommenderar Ale, typ Nödinge, Bohus, Surte, Älvängen, Skepplanda osv. Tåget är klart till årsskiftet och motorväg så det går fort att åka nu och det är mycket bättre priser än i Gbg, Kungälv kan ev vara intressant men det börjar bli dyrare där med.

• Tretton

Jag bor i Mölndal och tycker det funkar bra att ta sig till stan härifrån, går pendeltåg, bussar och spårvagnar härifrån. Du är inne i centrala GBG på 20 min med vagnen. Om du vill bo i Mölndal är det väl MölndalsBostäder eller Förbo som är de största, finns många privata också. Som någon innan skrev, kolla på blocket! Och lycka till :)

• beccagranen
    MoonFlight skrev 2012-06-08 21:12:19 följande:
    Rekommenderar Ale, typ Nödinge, Bohus, Surte, Älvängen, Skepplanda osv. Tåget är klart till årsskiftet och motorväg så det går fort att åka nu och det är mycket bättre priser än i Gbg, Kungälv kan ev vara intressant men det börjar bli dyrare där med.
    Jätte bra och trevliga områden på utkanten/förorten för en barnfamilj eller för den som är intresserad av att köpa ett boende. Men för en ungdom som flyttar själv och vill ha nära till centrum och nattliv så är det nog lite väl dött och långt ;)
  • Nesss

Jag har bott i Högsbo och Frölunda, båda ställena är bra. Jättebra kommunikationer in till stan. Men just Frölunda finns de ju mycket bättre och sämre delar av.

• Bees knees

Jag bor i Bergsjön och trivs väldigt bra här, lugnt och skönt och mycket vacker natur.

• frida79

östra centrum - härlanda/kålltorp/örgryte Glad mysigt nära stan men ändå nära natur och badsjö fast här hittar man bara 2a hands kontrakt eller så får man köpa sin bostadsrätt

BF - 12 februari 2013
  • iaseia

Okej, tack så jättemycket.

Då har jag fått lite tips. Ska börja kolla runt så får vi se vart jag hamnar.
    Jag är inte så jättekräsen, har ju min lilla schäfer som vaktar mig på kvällspromenaderna.
    Jag vill ha så billigt som möjligt 1-2a typ.
    De blir hyres i första eller andra hand. Bostadsrtt blir de inte förrän jag har ett riktigt jobb

• vildängel32

Lite områden:

Mölndal: Bra, inte särskilt otryggt på något ställe. Bifrost och Åby är väl lite sämre men inte alls dåliga om man jämför. Mycket villor

Lunden: Kanonområde rätt nära stan, tar runt sju minuter in till centralen. Inga stora problem. Mycket bostadsrätter

Majorna: Rätt okej även om det finns en hel del missbrukare där. Men centralt och fina hus.

Backa/Brunnsbo osv.: Till största delen inte särskilt tryggt, mycket bilbränder och ungdomsgäng.

Bergsjön/Kortedala: Kortedala något bättre, men händer en del kring torget. Finns lite lugnare områden i båda stadsdelarna, men knappast något drömområde.

Angered/Hjällbo/Hammarkullen: Segregerat, men hyfsat lugnt på sina ställen, så som Rannebergen. Även Gårdsten har blivit bättre

Partille: En del drömområden, en del katastrofområden. Blandat.

Svar på tråden Vart i Göteborg ska man bo?