• Anonym (Vällingdrickaren)

Min ettåring dricker nästan bara välling. HJÄLP!

Jag är orolig för min ettåring. Han dricker dagligen mellan 1,1-1,5 liter välling. BVC har sagt att han bara får äta max två mål välling eller gröt per dag.

Jag behöver verkligen råd och tips för hur jag ska få honom att äta vanlig mat i mer än några tuggor. Han äter vanlig mat men inte så att han blir mätt, det tar stopp efter några skedar och sen spottar han ut resten. Även om han verkade tycka det var gott i början. En orsak skulle kunna vara att han ibland vill äta själv men inte lyckas. Jag kämpar varje dag med att ge honom riktig mat men det mesta spottar han ut eller vägrar äta. Till slut blir det att han får en vällingflaska efter nån halvtimme-timme ändå eftersom jag inte vill låta honom gå hungrig. 

Var snälla mot mig nu och kom med tips och råd Glad  

• Svar på tråden Min ettåring dricker nästan bara välling. HJÄLP!
  • Anonym

Han dricker välling för att du ger honom välling. Mitt tips är att sluta med ALL välling. När han är ordentligt hungrig och märker att vällingen inte dyker upp kommer han att äta (om han är en normal, frisk ettåring).

Det finns många barn som bara äter några tuggor och det kan finnas flera orsaker:

De är mätta då de nyligen ätit något (typ välling)
    De är små i maten.
    De tycker inte mat är speciellt gott.
    De vet att de kan få nåt de gillar ÄNNU bättre.      
    De har något fel på magmun/matsmältning osv, osv.

Jag har en dotter som idag är 10 år och som faktiskt inte nånsin gillat mat speciellt mycket. Hon äter lite, men ofta.
    Önskar att vi förstått det tidigare för att få slippa allt mattjat  under åren.

• Luulu

Jag ville bara säga att du är inte ensam, min son på 2,5 år lever i stort sett på välling och har alltid gjort det. Han är inget stort fan av vanlig mat om man säger så.

De tipset jag fått är att inte ge med dig och ge välling och istället låta barnet bli hungrig så den vill ha mat. Lättare sagt än gjort, åtminstone för våran del då våran son säkerligen inte skulle be om mat förens efter att par dagar.

Lycka till!

• Anonym (Helga)

Anledningen till att han inte får äta fler än två mål per dag är väl för att han får för mycket gluten då? Så testa välling gjord på ris eller majs om han gillar det så vet du iaf att det inte blir för mycket gluten.

Annars kan jag tipsa om att faktiskt låta honom bli hungrig. Riktigt hungrig, men inte för hungrig. Det funkade för oss! Mitt barn (också ett år) har levt på pasta och köttfärssås nu ett tag, och vägrat allt annat (utom vatten och en viss sorts gröt).

Det jag har gjort är att dels låta honom bli hungrig, så att han är intresserad av maten som bjuds, och dels att inte ge mig så fort. Jag vädjar lite "men smaaaaaka iallafall" och petar med skeden på läppen och då är det som att han känner smaken och blir lite "okej, jag kan äta några skedar av det här".

Och: testa allt. Alla möjliga smaker, och konsistenser, i lite avslappnad anda. På så sätt har jag fått i honom både jordgubbar, knäckebröd, potatis, korv, äpple och cornflakes :P Och yoghurt!

• Kaffegalningen

Att inte ge vällingen är det som funkar på de flesta (friska!) barn. Har stött på många barn i jobbet som äter som hästar på förskolan men vägrar mat hemma (från tvååringar som bara äter välling till femåringar som vägrar vissa mål). Detta beror i mångt om mycket på att det bara serveras mat på förskolan, det finns inte tid att göra tio olika flaskor välling åt tio barn varav man erbjuder mat (och frukt eller grönsaker mellan målen om de äter dåligt)

Min son fick en mycket bättre aptit då vi vuxna åt vår middag (samma maträtt, det var viktigt) samtidigt samt att vi åt och pratade och ignorerade honom. Han pulade på med sin mat även om nittio procent hamnade i håret och på golvet, vi tog kaffe efter maten och avslutade inte middagen innan han var mätt och skulle badas.

• Konstantine

Du kan ju inte ta bort vällingen så länge han inte äter nåt annat, så börja i änden att ta reda på vad han tycker om för mat Erbjud olika mackor, knäckemackor, yoghurt, flingor/musli, gröt till frukost (inte till en frukost alltså, utan kanske två olika saker till ena dagen och sen två nya till nästa dag osv tills man hittar nåt som funkar), och gör samma sak vid mellis och lunch, middag, kvällsmat. Du behöver ju inte erbjuda olika saker till varje måltid, det jag menar är att du får testa dig fram så mycket du orkar tills du hittar de saker som gillas!
    Vår dotter ammade ganska ofta fram till ett års ålder, just eftersom hon inte tyckte om mat, men sen kom det mer och mer och då trappades amningen ner automatisk.

Och du, istället för att erbjuda välling om han inte har ätit - erbjud en banan! Det gäller att bryta vanor ibland också ;) 

• Anonym (Vällingdrickaren)

Nu har vi försökt dra ner på vällingen i ett par dagar, och resultatet är inte så lyckat :(
    På dagarna går det bättre men han får inte i sig så mycket. Yoghurt går bra men är inte så mättande. Utöver det får han smörgås som  han gillar att plocka med, men inte mycket om ens nåt hamnar i magen. Han har också fått smaka frukt och vanlig mat som han bara spottar ut. Kanske ska tilläga att han ätit smakisar sen han var 6 månader, det är först på senare tid det börjat strula.

På kvällen tar han igen för nästan all välling han missat under dagen och skriker oavbrutet innan han fått säkert 3 flaskor, och jag lovar, jag försöker verkligen på alla andra sätt. Flaskan är sista utvägen.

Idag stod jag på mig ännu mer och försökte ge vatten i stället till förmiddagsvilan. Han grät och grät och jag försökte natta och buffa. När jag sammanlagt nattat i 35 minuter, både varit där och låtit honom vara ifred gav jag honom till slut en vällingflaska och så somnade han. Suck... Då borde han inte varit så hungrig heller för han hade ätit en stor portion youghurt och erbjudits lite mjuka päronbitar utan skal som inte åts.

Han är svår att få att somna och förut kunde jag buffa honom till sömns, men sen började han ställa sig upp hela tiden och att ge honom en flaska var enda sättet att få honom att ligga ner, och han somnade själv med flaskan. Nu måste vi hitta ett annat nattningssätt. Hade jag vetat det här hade jag aldrig börjat med välling.

• La Lola

Ge honom ersättning istället då och enbart välling morron o kväll?

*mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
  • La Lola
    La Lola skrev 2012-06-12 11:45:37 följande:
    Ge honom ersättning istället då och enbart välling morron o kväll?
    *välling enbart morron o kväll ska det vara
    *mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
  • sextiotalist

har du tänkt i andra banor med mat. Många faller i fällan att barn gillar barnmat (vilket barnet kanske inte alls gör). 
    När mitt barn var ett, så var det avocado, oliver (svarta helst, men gröna gick bra), mat med vitlök i och broccoli som var favoritmat hemma, min mamma sa att jag gillade sill i massor. 

• Anonym

Jag har två vänner som ständigt klagar över att deras barn är så små i maten. Men deras 1-åringar är större än min (som aldrig ätit välling). När man pratar lite om det så visar det sig att när barnet inte vill äta så får de välling. Och ett av barnen kan dra sig 3 flaskor välling innan läggdags (och ingen middag direkt).

Jag skulle tro att dessa barn dricker 4-6 flaskor välling per dag och petar i sig någon halv burk mat här och där. Mammorna tycker alltid att min dotter äter så mycket, men hon får ju inte vällingen så hon är hungrig när det är matdags.

Jag tror det blir en ond cirkel. Din son äter välling och vill inte ha mat och blir sen hungrig och vill ha välling. Hur du ska göra, (mer mat eller mindre välling) är upp till dig, men jag håller med BVC om att han bör äta riktig mat.

• Anonym
    sextiotalist skrev 2012-06-12 11:46:42 följande:

har du tänkt i andra banor med mat. Många faller i fällan att barn gillar barnmat (vilket barnet kanske inte alls gör). 
    När mitt barn var ett, så var det avocado, oliver (svarta helst, men gröna gick bra), mat med vitlök i och broccoli som var favoritmat hemma, min mamma sa att jag gillade sill i massor. 

Det där håller jag med om. Vårt barn älskar smakrik mat som pesto, curry, citroner, oliver etc. Mat som inte smakar något spottar hon ut.
Svar på tråden Min ettåring dricker nästan bara välling. HJÄLP!