• LillyLolo

Amning, bröst, sexuellt, klara av?

Detta med amning är en sak som jag inte riktigt vet hur jag ska tänka med.

Jag ser mina bröst ENDAST som något sexuellt och kan inte tänka mig att en min bebis ska suga på mina bröst.... Det känns äckligt och snuskigt, som något sexuellt som ingen annan än min sambo ska göra. Jag har väldigt känsliga bröstvårtor och man kan inte bara ta på dom hur som helst.

När jag läser om bebisar som bara ligger och "snuttar", alltså suger på bröstvårtorna utan att vilja ha mat blir jag äcklad, jag kan inte riktigt förstå hur man som mamma kan låta bebisen göra det. Känns för sexuellt helt enkelt.

Jag vill ju å andra sidan amma, för att det är bra för bebisen och sånt där, men jag vet inte om jag kommer klara av det....?

Någon som känt som jag?

• Svar på tråden Amning, bröst, sexuellt, klara av?
  • dripdrop

Jag kände faktiskt samma "oro" som du innan. Och jag kan ärligt säga, att i början kändes det jävligt skumt. Jag ville typ inte ens att min kille skulle se på (fattade själv hur löjlig jag var så jag sa inget)...

Men, efter några dagar kändes det ok. Då gjorde det mest ont. Efter några veckor gjorde det inte ont alls, och efter någon månad kändes det som världens mest naturliga grej. Och det gör det fortfarande när min 1,5-åring SNUTTAR

Och det funkar även rent sexuellt med min make. Han kan göra precis samma saker med brösten som innan. Men det var lite krångligt i början när brösten fortfarande läckte, men läcker gör jag aldrig längre.

• Litet My

Jag tänkte samma sak som gravid, men när bebisen väl kom och skulle ammas så var det inga problem alls.Fanns ingen koppling alls mellan ammning och något sexuellt. Möjligtvis att jag kände mig fånig första gångerna jag provade

• Kodia

Jag har också väldigt känsliga bröstvårtor, men hade inga som helst problem med amningen! Varken, sår, obehag eller något anat strul. Bebisen ska inte suga på bröstvårtan, utan liksom trycka med underkäken mot själva bröstet, och så sprutar mjölken av sig själv. Det är helt annorlunda mot vad ni ev. gör i sängkammaren! Och det är ju amning som dina bröst i första hand är till för  - det är snarare det andra som är "onormalt".

• musky

Hej!

Jag har haft samma problem. Speciellt nar mina storre ungar tittade pa nar lillebror snuttade, jag skamdes pa nagot vis, och han ville snutta och halla i den andra tutten och ratta pa den samtidigt. Ungarna holl pa att krevera.

Grejen ar ju, att om man ska vara helt arlig, sa kan man fa en bra kansla nar man ammar, inte att man vill ha sex , men rent kanslomassigt i brostet, och da far man lite panik om man har problem med sin kropp och signaler och sant.

Jag hade inte kunnat amma sa lange som jag gjorde om jag hade haft en kille. Det hade blivit for konstigt.
    Jag forstar hur du kanner - men det gar att komma over dom tankarna. Och man behover inte lata ungen ligga och snutta for nojes skull heller. Aven fast dom haller tyst och blir lugna av det!  

• JessiWill

Kände samma sak innan jag blev gravid. Eller ja, jag visste att jag skulle amma och tänkte göra det men det kändes skrämmande pga mina känslor.
    När väl lillkorven anlände fick jag aldrig såna känslor mer, amningen gick perfekt från start och vi ammade länge! Mysigaste jag gjort Hjärta

William 23/9-2o1o ♥ Lillebror BF 23/9-2o12 ♥
  • hellokill3r

Jag var också orolig för detta, var jättesexuell kring mina bröst och de var hyperkänsliga, gillade inte ens när man slickade på dom, men amningen gick jättebra trots mina farhågor, och det var det mysigaste jag gjort. Det gjorde lite ont efter en vecka, men efter tre dagar med amningsnapp så hade det läkt ihop och jag kunde slänga den också! Testa Ts, jag tror inte du kommer ångra dig!

• Milio

Det är inget konstigt att känna så innan, men när bebisen väl ska äta så kommer dom tankarna vara helt borta. Du behöver inte oroa dig över detta! :)

• LillyLolo

Okej, ni alla har känt som mig men ändrat er, så det borde vara så för mig med :)

• Sereena
    Milio skrev 2012-06-09 08:30:58 följande:
    Det är inget konstigt att känna så innan, men när bebisen väl ska äta så kommer dom tankarna vara helt borta. Du behöver inte oroa dig över detta! :)
    Håller med, 
    jag var också lite orolig innan. Men instinkten om att ge sin bebis mat är väldigt stark, och det har aldrig varit något problem med att skilja sex och amning - det blir liksom inte alla samma sak.

Skulle du mot förmodan fortfarande känna att det är jobbigt när bebis kommer, så är det ju heller inget fel att ge ersättning. Lita på vad du känner passar bäst i just er situation.  
  • Mysanochmimer
    LillyLolo skrev 2012-06-09 13:20:46 följande:
    Okej, ni alla har känt som mig men ändrat er, så det borde vara så för mig med :)

Om du inte trivs med amningen när du testat, dock råder jag att ge det ett par veckor eftersom det för dom flesta tar tid att få amningen att flyta på, så kan du pumpa och ge på flaska om du vill ge bröstmjölk utan att amma.
    Sen finns det ju ersättning men som produkt är ju bröstmjölken snäppet bättre  
Svar på tråden Amning, bröst, sexuellt, klara av?