• Anonym (orolig)

ont i äggstockarna efter medicinsk abort (fördröjt missfall)

I tisdags tog jag pillerna för att sätta igång missfallet och de gick bra och ja hade som mensvärk under hela dagen. dagarna efter har ja blött lite, men de kunde blöda upp till 4 veckor sa barnmorskan. Men nu i torsdags och idag, har ja fått ont i mina äggstockar. De är som en ilande smärta som känns bak mot ryggen.
    Är de normalt eller borde man ringa och kolla upp de ?
    skall på efterkontroll på tisdag och kolla så att allt har kommit ut.
    Skall man vara orolig att de är något fel ?

• Svar på tråden ont i äggstockarna efter medicinsk abort (fördröjt missfall)
  • Anonym

Har du feber?  Jag hade nog åkt in på kontroll för att vara på säkra sidan, Är säkert inget allvarligt.
    Men ring och hör med dom.

Lycka till!!

• Anonym

Du bör nog kolla upp det. Man kan få "graviditetscystor" på äggstockarna, och dessa kan sitta kvar ett tag efter aborten. De är ofarliga men om de blir för stora kan det göra ont och man måste kanske ta bort dom.

• Anonym (orolig)

Nej, Jag har ingen feber eller något annat, bara ont i äggstockarna.
    Men man kanske ska ringa och kolla allafall, hoppas verkligen inte de ngn cysta eller infektion.

• Anonym (orolig)

Tack för kommentarerna!
    Ringde kvinnokliniken nu och de rekommenderade att jag åkte till akuten och kolla upp de idag.

• Anonym
    Anonym (orolig) skrev 2012-06-09 10:05:12 följande:
    Tack för kommentarerna!
    Ringde kvinnokliniken nu och de rekommenderade att jag åkte till akuten och kolla upp de idag.
    Lycka till!!Hoppas det löser sig för dig.
    Bäst att kolla upp..
  • snartsnart

Hej!

Hur har det gått, vad sa de på akuten? Jag har nämligen samma problem. Gjorde en medicinsk abort i söndags (pga missed abortion) och igår började jag få jätteont i äggstockarna. Det kom som värkar som strålade ner mot benen, jag blev yr och allmänt konstig. Smärtan försvann sen på kvällen, men idag har jag ont i äggstockarna igen (fast bara vänster äggstock denna gång).

Orkar inte åka in till akuten...har tid hos gynekolog den 18/6 för kontroll. Men jag är orolig eftersom jag plötsligt blivit trött och yr också.

Hör gärna av dig och berätta vad de sa.

• Anonym
    snartsnart skrev 2012-06-09 17:43:41 följande:
    Hej!

Hur har det gått, vad sa de på akuten? Jag har nämligen samma problem. Gjorde en medicinsk abort i söndags (pga missed abortion) och igår började jag få jätteont i äggstockarna. Det kom som värkar som strålade ner mot benen, jag blev yr och allmänt konstig. Smärtan försvann sen på kvällen, men idag har jag ont i äggstockarna igen (fast bara vänster äggstock denna gång).

Orkar inte åka in till akuten...har tid hos gynekolog den 18/6 för kontroll. Men jag är orolig eftersom jag plötsligt blivit trött och yr också.

Du kan ha förlorat för mycket blod kanske?
  • Anonym (orolig)
    Hej!

Hej!
    Efter samtal med kvinnokliniken, Ringde jag  till akuten och sjuksköterskan där diskutera med gyn. Men eftersom jag hade så så ont, behövde jag inte åka in, skulle bara åka in om de blev värre. För mig blir de värre på kvällarna och när jag rör på mig , och som sagt det är vänster äggstock som gör mest ont på mig med, och ryggen som strålar ner mot benen.

De sa att de kunde ha ngt att göra med sammandragningar i livmodern. Fick rådet att ta alvedon och ipreem. Om de inte blir värre, skall ja vänta tills ja skall på återbesök på tisdag. Om du inte skall till sjukan på länge, så tycker ja du skall ringa och kolla alla fall, och om får mer ont, åk till akuten.

Hoppas de löser sig för dig!
    Hoppas verkligen de inte är något allvarligt, detta.
    Kram på dig!
  • Anonym (orolig)
    Hej!

Jag blev också yr först med, Ett tips är att  ta Järntabletter. Det gjorde ja, sen sluta jag vara yr. Har ätit de varje dag nu, kan vara bra när man har tappat så mycket blod de senaste dagar.

Kram
  • snartsnart
    Anonym (orolig) skrev 2012-06-09 17:59:31 följande:
    Hej!
    Efter samtal med kvinnokliniken, Ringde jag  till akuten och sjuksköterskan där diskutera med gyn. Men eftersom jag hade så så ont, behövde jag inte åka in, skulle bara åka in om de blev värre. För mig blir de värre på kvällarna och när jag rör på mig , och som sagt det är vänster äggstock som gör mest ont på mig med, och ryggen som strålar ner mot benen.

De sa att de kunde ha ngt att göra med sammandragningar i livmodern. Fick rådet att ta alvedon och ipreem. Om de inte blir värre, skall ja vänta tills ja skall på återbesök på tisdag. Om du inte skall till sjukan på länge, så tycker ja du skall ringa och kolla alla fall, och om får mer ont, åk till akuten.

Hoppas de löser sig för dig!
    Hoppas verkligen de inte är något allvarligt, detta.
    Kram på dig!
    Hej! Återkom gärna när du varit på undersökning på tisdag och berätta hur det gick. Jag kör väl på ipren då, jag med, och om det blir mycket värre så får jag vl åka in. Skulle det vara så att de upptäcker nåt konstigt på dig, så kommer jag åka in tidigare oavsett vad (eftersom det låter som att vi har exakt samma symtom). Jag har också hört att smärtan kan bero på sammandragningar i livmodern, men man blir ju orolig att det kanske är fråga om en infektion eller nåt sånt. Lycka till! kram
  • snartsnart
    Anonym (orolig) skrev 2012-06-09 18:19:25 följande:
    Jag blev också yr först med, Ett tips är att  ta Järntabletter. Det gjorde ja, sen sluta jag vara yr. Har ätit de varje dag nu, kan vara bra när man har tappat så mycket blod de senaste dagar.

Kram
    Tack för tipset! Började äta järntabletter under graviditeten för att jag hade järnbrist, men slutade för några dagar sedan (vilket kanske inte var så klokt). Det är säkert därför jag är yr... har dessutom tappat aptiten helt och börjat snusa igen... kram
  • snartsnart

En fråga till trådstartaren: har du ömma bröst? Jag har börjat få ömma bröst igen, trots att ömheten försvann nästan direkt efter söndagen.

Jag funderar på om det är ägglossningen som kommit igång igen... i kombination med att livmodern drar ihop sig? Har btw inte haft värkar idag.

• Anonym (orolig)
    snartsnart skrev 2012-06-10 23:49:15 följande:
    En fråga till trådstartaren: har du ömma bröst? Jag har börjat få ömma bröst igen, trots att ömheten försvann nästan direkt efter söndagen. Jag funderar på om det är ägglossningen som kommit igång igen... i kombination med att livmodern drar ihop sig? Har btw inte haft värkar idag.

Nej, har inte ömma bröst längre de sluta på direkten och inte haft de sedan dess. Har inte haft några värkar idag heller, vet inte om de beror på att ja mest suttit still idag eller om de försvunnit. Fundera med på de förut om de var ägglossningen som kommit igång. Så de kanske är de. Ska fråga på tisdag vad de tror att de var, om de inte visar sig något.
  • Anonym (orolig)
    snartsnart skrev 2012-06-09 19:46:02 följande:
    Hej! Återkom gärna när du varit på undersökning på tisdag och berätta hur det gick. Jag kör väl på ipren då, jag med, och om det blir mycket värre så får jag vl åka in. Skulle det vara så att de upptäcker nåt konstigt på dig, så kommer jag åka in tidigare oavsett vad (eftersom det låter som att vi har exakt samma symtom). Jag har också hört att smärtan kan bero på sammandragningar i livmodern, men man blir ju orolig att det kanske är fråga om en infektion eller nåt sånt. Lycka till! kram

Hej! Nu har jag varit på återberbesök de så jättebra ut, nästan allt var borta så ja kommer inte blöda/ flytningar många dagar till. Hon visste inte riktigt vad de onda i äggstockarna kunde bero på, hon sa att de skulle kunna va ägglossning, dock lät de som de skulle va ovanligt tidigt i så fall. De kunde va att livmodern drog ihop sig med. Men de var skönt att veta att allt var som de ska. Hoppas de går bra för dig på ditt återbesök. Många styrke kramar!
Svar på tråden ont i äggstockarna efter medicinsk abort (fördröjt missfall)