• Indiansommar

Inflyttningsfest, vad skriver man på lappen till grannarna?

Vi tänkte ev. ha en inflyttningsfest i vårt nya lägenhet för våra vänner. Men min fråga är vad skriver man på lappen till grannarna där man meddelar att det blir party i vår lägenhet? Ja, inte en inbjudan till dem utan en lapp så de vet vad som händer och att de kan komma och knacka på om de känner sig störda!

Förslag?? 

• Svar på tråden Inflyttningsfest, vad skriver man på lappen till grannarna?
  • La Lola

"Hej kära grannar!

På fredag tänkte vi ha inflyttningsfest.
    Det kan alltså bli ljud utöver det vanliga och kanske lite senare än 23 men vi hoppas att ni har överseende med detta.

MvH / Anderssons"

*mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
  • La Lola

Du kan ju lägga till:

"Skulle ni tycka att vi blir alltför högljudda, kom gärna och säg till."

• Hillbilly

Hej alla grannar!
    Ikväll tänkte jag ha en liten inflyttningsfest i min nya lägenhet. Hoppas vi inte stör. Isåfall är det bara att ringa på!

Mvh Andersson våning 4!

• La Lola
    Centrumhets skrev 2012-06-09 09:22:11 följande:

• Pudel
    La Lola skrev 2012-06-09 09:10:43 följande:
    "Hej kära grannar!

På fredag tänkte vi ha inflyttningsfest.
    Det kan alltså bli ljud utöver det vanliga och kanske lite senare än 23 men vi hoppas att ni har överseende med detta.

MvH / Anderssons"
    Fast det är klockan 22 som gäller. 

Jag skulle vara försiktig med att på en inflyttningsfest störa grannarna, just för att du då bott i huset en kort stund. Se till att inte störa folk efter klockan 22 och att skriva på lappen att de kan ringa dig (bifoga nummer) alternativt ringa på hos dig. Om sedan grannarna hör av sig- respektera detta. Om de uppfattar att du stör under festen så stör du. Be smidigt om ursäkt och sänk musiken samt stäng balkongdörren eller vad som nu krävs för att minska ljudstörningen. 

Grannar är toleranta, men du motar Olle i grind genom att vara vänlig och tillmötesgående på lappen som du sätter upp, samt självfallet under själva festen om grannarna påpekar att du stör. 

• La Lola
    Pudel skrev 2012-06-09 09:29:44 följande:
    Fast det är klockan 22 som gäller. 

Jag skulle vara försiktig med att på en inflyttningsfest störa grannarna, just för att du då bott i huset en kort stund. Se till att inte störa folk efter klockan 22 och att skriva på lappen att de kan ringa dig (bifoga nummer) alternativt ringa på hos dig. Om sedan grannarna hör av sig- respektera detta. Om de uppfattar att du stör under festen så stör du. Be smidigt om ursäkt och sänk musiken samt stäng balkongdörren eller vad som nu krävs för att minska ljudstörningen. 

Grannar är toleranta, men du motar Olle i grind genom att vara vänlig och tillmötesgående på lappen som du sätter upp, samt självfallet under själva festen om grannarna påpekar att du stör. 

23 på helger så vitt jag vet. Så har det varit i alla hyreslägenheter jag bott i.
    Sen tog jag ju bara en tid för att visa hur jag menade......
  • Ripper500

Lägg med ett mobilnr. Då kan grannen skicka ett sms istället för att knacka på dörren :)

• adaeze

ibland känns lappar så jävla onödigt, har aldrig hört talas om att grannar knackat på och klagat, däremot har flera jag känner varit med om grannarna ringt securitas utan att testa att knacka på först, FASTÄN man både lämnat lapp och pratat med dem om att de kan knacka på och säga till om volymen är för hög

• deardeer
    adaeze skrev 2012-06-09 10:55:46 följande:
    ibland känns lappar så jävla onödigt, har aldrig hört talas om att grannar knackat på och klagat, däremot har flera jag känner varit med om grannarna ringt securitas utan att testa att knacka på först, FASTÄN man både lämnat lapp och pratat med dem om att de kan knacka på och säga till om volymen är för hög
    Kanske var volymen så hög att du inte hörde när de knackade på..?
    Hade en granne som spelade "elektriska" trummor ovanför mig, det dunkade i lägenheten mellan 23 och 04 varje natt. Han öppnade inte heller eftersom han hade hörlurar. 
  • madeleine82

Våra grannar brukar skriva när dom ska ha fest " kom gärna förbi och fira med oss" annars har du fått bra förslag.

• adaeze
    deardeer skrev 2012-06-09 11:08:30 följande:
    Kanske var volymen så hög att du inte hörde när de knackade på..?
    Hade en granne som spelade "elektriska" trummor ovanför mig, det dunkade i lägenheten mellan 23 och 04 varje natt. Han öppnade inte heller eftersom han hade hörlurar. 
    Var inte jag var en vän och det hände flera gånger att grannanrna ringde securitas bar ahon hade folk över och så, hon gick tillochmed och snackade med dem och frågade varför de inte knackat, så om de gjort det och hon inte hört hade de nog sagt det. Och hon sa att de absolut kan kancka på så behöver de inte ringa securitas, men nästa gång hon hade folk hemma så var det samma sak igen
  • Elaifiknow

Genom att skriva en lapp så antyder du vet att du/ni kommer att störa. Jag gillar inte såna lappar.

• La Lola
    Elaifiknow skrev 2012-06-09 19:43:16 följande:
    Genom att skriva en lapp så antyder du vet att du/ni kommer att störa. Jag gillar inte såna lappar.
    Du föredrar att grannarna drar på stereon kl 20 och håller i gång till kl 04 utan förvarning?
  • Elaifiknow
    La Lola skrev 2012-06-09 19:45:01 följande:
    Du föredrar att grannarna drar på stereon kl 20 och håller i gång till kl 04 utan förvarning?
    Nej, jag föredrar att de inte stör mig alls.
  • La Lola
    Elaifiknow skrev 2012-06-09 19:49:55 följande:
    Nej, jag föredrar att de inte stör mig alls.
    Ok.
    Själv har jag föredragit att grannarna talat om att de kommer att ha fest eftersom det kan uppfattas som störande. Jag tycker att folk ska få ha fest men att de meddelar detta innan.
  • Indiansommar

Tack för förslagen!
    Vi fick en lapp för några helger sedan från de som bor mitt emot oss på långsidan de skulle ha 50 års fest, det uppskattade jag. Nu hörde vi knappt dem (de hade party tält i trädgården) däremot så hade några andra grannar som bor mitt emot oss på kortsidan (vi bor i radhus) de hade grillkväll med sina vänner både fredag och lördag, spelade ingen musik men satt ute och pratade, skrattade och hade kul till sent. Sedan när det var sent då blev det tjafs, tårar och bröt... Inget vi klagade på, jag tycker att man får tåla lite när man bor som vi. Nu bor vi i ett mycket lugnt område ska sägas och än så länge har det bara varit den helgen där vi hört lite liv! 

• J   a   d   e   d

Alltså man får ju aldrig störa, oavsett inflytt eller sedvanligt lördagssupande.
    Men genom att sätta upp en trevlig liten lapp visar man ju kanske att man ber om överseende med något som kommer vara en engångs-grej.
    Jag skulle iofs lätt kunna bli lika störd oavsett, alla är inte lediga helger, och alla vill inte visa hänsyn om de inte verkligen måste...

Tror inte någon nånsin kommer "förbi och säger hej" eller ringer ifall de blir störda, utan då ringer de väl en störningsjour eller klagar röven av sig hos värden dagen efter.    

Jeddan
Svar på tråden Inflyttningsfest, vad skriver man på lappen till grannarna?