• babybell

Hur löser man konflikter på förskola?!

Hej! Jag är varken utbildad barnskötare eller förskollärare. Tycker alltid att det är så svårt att lösa konflikter mellan barn! Typ ibland när man ser barn som är osams och så går man dit, och båda hävdar att den andre började.. Men svårast är nog om två barn gråter och bråkar om en leksak och båda påstår att det var just dom själva som hade leksaken. VAD gör man då? Vem ska få ha leksaken? Ska jag ta den ifrån dom helt och hållet?

Snälla hjälp känner mig alltid så dum när jag ska lösa konflikter! Går ju liksom inte att använda sunt förnuft när jag inte vet vem som började/hade leksaken först etc. och jag vill ju vara rättvis..... 

• Svar på tråden Hur löser man konflikter på förskola?!
  • napoleonissa

Ett tips i leksaks situationen är att ta fram en lika dan leksak till eller en annan intressant leksak så det finns två leksaker. Då kan de turas om att leka med sakerna och ingen behöver stå utan och bara vänta på sin tur.

• Kaffegalningen

Går det inte att reda ut vem som hade saken från början (eller avleda med någon annan sak) brukar vi berätta för barnen att vi inte kan veta vem som hade saken först och därefter bestämma att det ena barnet får ha det en stund och sedan är det den andres tur.

Här får du lite tips:
    www.uppfostrabarn.se/konflikthantering-göra+förlåt/

Svar på tråden Hur löser man konflikter på förskola?!