• puss

Jag är ansvarslös och skyller ifrån mig!

Jag försöker få reda på min ekonomi. det är skitjobbigt.
    jag slösar för mycket pengar på skitsaker, och sen intalar jag mig att det inte räknas.
    jag äter frukost och lunch ute varje dag, för jag måste ju äta.

sen köper jag en kofta för jag fryser.

sådär håller jag på, och då "räknas" det inte.

jag undrar: hur mycket är rimligt att ha till fickpengar, och vad ska ingå däri?
    hjälp mig få fason nu tack.           

Easy cum easy go
  • Svar på tråden Jag är ansvarslös och skyller ifrån mig!
  • puss
    seandra82 skrev 2012-06-09 17:41:52 följande:
    hhhhmmmmm 

okej!
    bra råd.  
    Easy cum easy go
  • Pinguicula

Vad som är rimligt beror ju på din ekonomi. Väldigt individuellt.

Men du verkar ju vilja spara lite mer pengar eller?

Börja med att göra en deal med dig själv, skriv ett kontrakt om det hjälper. Du kanske bara ska äta lunch ute tre dagar i veckan istället för sju dagar?

Börja någonstans! Så länge din ekonomi inte är i botten så kan det nog vara svårt att göra en helförändring på en gång - du verkar ju inte vara tvungen att förändra dig.

• anok

Jag brukar ha 2000 kr till fickpengar varje månad, då får det räcka till utgång och kläder. Det känns ofta som om det är lite lite, men å andra sidan blir man mer medveten om vad saker och ting kostar. 

• puss
    Pinguicula skrev 2012-06-09 17:50:07 följande:
    Vad som är rimligt beror ju på din ekonomi. Väldigt individuellt.

Men du verkar ju vilja spara lite mer pengar eller?

Börja med att göra en deal med dig själv, skriv ett kontrakt om det hjälper. Du kanske bara ska äta lunch ute tre dagar i veckan istället för sju dagar?

Börja någonstans! Så länge din ekonomi inte är i botten så kan det nog vara svårt att göra en helförändring på en gång - du verkar ju inte vara tvungen att förändra dig.
    jag vill känna mig mer ansvarsfull. äta ute tre dar låter bra!
    Easy cum easy go
  • puss
    anok skrev 2012-06-09 17:50:19 följande:
    Jag brukar ha 2000 kr till fickpengar varje månad, då får det räcka till utgång och kläder. Det känns ofta som om det är lite lite, men å andra sidan blir man mer medveten om vad saker och ting kostar. 

jag ska prova använda bara kontanter.
    Easy cum easy go
  • puss
    anok skrev 2012-06-09 17:50:19 följande:

men det är ju där jag gör fel, kom jag på! jag köper en massa saker och sen intalar jag mig att de inte räknas, för det är ju saker jag "måste" ha.
    *grrrr*
    Easy cum easy go
  • Pinguicula

Länken verkar inte funka, men Googla på "kuvertmetoden".

• anok
    puss skrev 2012-06-09 17:52:48 följande:
    jag ska prova använda bara kontanter.
    puss skrev 2012-06-09 17:53:37 följande:
    men det är ju där jag gör fel, kom jag på! jag köper en massa saker och sen intalar jag mig att de inte räknas, för det är ju saker jag "måste" ha.
    *grrrr*
    Vi gör så att alla pengar förutom de som ska gå till mat och fickpengar sätts undan på sparkontot, så då har man helt plötsligt inget annat val än att vara ekonomisk. Kontanter är det som gäller här med, för annars rinner pengarna som sand mellan fingrarna! 

Dessutom brukar jag veta exakt vad jag ska köpa för mina 2000 kr innan jag ens har dem, plus att jag räknar med att en 1000-lapp försvinner för att gå ut och äta med vänner och så vidare...

Men som sagt, man får ju hitta på ett sätt som funkar för en själv. För om inte Mohammed kommer till berget, ja, då får berget komma till Mohammed. 
  • puss
    anok skrev 2012-06-09 17:58:32 följande:
    Vi gör så att alla pengar förutom de som ska gå till mat och fickpengar sätts undan på sparkontot, så då har man helt plötsligt inget annat val än att vara ekonomisk. Kontanter är det som gäller här med, för annars rinner pengarna som sand mellan fingrarna! 

Dessutom brukar jag veta exakt vad jag ska köpa för mina 2000 kr innan jag ens har dem, plus att jag räknar med att en 1000-lapp försvinner för att gå ut och äta med vänner och så vidare...

Men som sagt, man får ju hitta på ett sätt som funkar för en själv. För om inte Mohammed kommer till berget, ja, då får berget komma till Mohammed. 
    okej!! jag känner mig utmanad.
    det tar.  
    Easy cum easy go
  • puss
    anok skrev 2012-06-09 18:14:52 följande:
    Lycka till! Guld i mun
    tack snälla du för dina bra tips!
    Easy cum easy go
  • anok
    puss skrev 2012-06-09 18:16:04 följande:
    tack snälla du för dina bra tips!
  • puss

ingen utemat på tre dar!

bara sushi en gång.  

yayyy me!! 

Easy cum easy go
  • Mästaren

Du låter lite som jag Skäms

Jag behöver listor som jag bockar av för att klara sådant, och mutor.   

• och
    puss skrev 2012-06-11 18:21:57 följande:
    ingen utemat på tre dar!

bara sushi en gång.  

yayyy me!! 
    Du är otroligt duktig! Skål

Inte funderat på att byta karriär och bli ekonomicoach själv istället? 
    The hard way is the right way.
  • ChAlAn

Jag har varit precis som du! Sen några månade tillbaks så har jag fört över pengar till sparkontot direkt istället för att vänta till slutet av månaden. Ett separat konto för mat och resterande pengar får jag använda.
      För att det ska fungera så har jag satt upp en buffert att x kr får jag använda om dagen varav max y kr på lunch. Har jag matlåda en dag kan jag lägga på dom pengarna till en annan lunch. Om jag spenderar mer än x kr så blir det avdrag på nästa dag (eller så många dagar som krävs). ALLA inköp (förutom maten hem) ska räknas i det där. Även apoteket eller annat som man kanske tycker borde stå utanför. Eller, som jag alltid tidigare tyckt bör stå utanför.

Mina pengar har alltid runnit mig mellan fingrarna trotts att jag inte har köpt något vettigt. Nu har jag koll på mina utgifter och tycker faktiskt att jag kan köpa mer grejer än innan, just för att jag tänker igenom köpen innan!

Lycka till!

• puss
    och skrev 2012-06-11 19:15:44 följande:
    Du är otroligt duktig! Skål

Inte funderat på att byta karriär och bli ekonomicoach själv istället? 

jaha. du driver med mig. det är ok.

det går sådär, faktiskt.
    uteluch och fika några gånger den här veckan. jag har iaf ätit hemma 2 dagar!   
    Easy cum easy go
Svar på tråden Jag är ansvarslös och skyller ifrån mig!