• Anonym (karvarn..)

Tagit ut min p-stav på egen hand, nu blöder det och dunkar i armen..

Nu är det så att jag haft min p-stav i ett år ungefär och har länge varit sugen på att ta ut den men får aldrig tid att fara till mvc eller um för att ta ut den. Men idag har jag karvat ut den själv. Nu i efterhand är jag jätte rädd att få infektioner då det råkade bli rätt ordentligt och det blöder som 17... Vad ska man rengöra med? vad ska man ha över för att skydda som samtidigt ger såret möjlighet att läka? Väldigt tacksam för svar. Moralkärringar kan fara åt....

• Svar på tråden Tagit ut min p-stav på egen hand, nu blöder det och dunkar i armen..
  • Anonym

Ring sjukvårdsupplysningen...

• sophiie

Rengör ordentligt med asollösning och försök att tejpa ihop såret, inte tejp över hela utan så kanterna kommer ihop, som stygn. Svårt att förklara :(

• Scream2

Blöder ordentligt kan betyda väldigt olika för olika människor. Lägg ett tryckförband och håll armen i högläge så ska du se det slutar..
    va karvade du med? 

• Anonym (ärr)

Åk till jourläkaren och be dem tvätta och sätta steristrip. Det kan bli ordentliga infektioner och ett otroligt fult ärr om det inte görs ordentligt. Så åk NU!

• Kjellgren

Har du precis tagit bort staven? Hur djupt sitter den, är det ett riktigt "köttsår" eller mer ett hudsår?

Få ihop sårkanterna så gott det går och sätt en kompress eller annat luddfritt över. Är det ett hudsår så tvätta med tvål och vatten om du är osäker på om det är rent. Torka med luddfri, ren trasa. Är det ett djupare sår kan du möjligen skölja med rent vatten men troligen behöver du inte det.

Låt såret vara ifred så mycket som möjligt. Om du känner att det börjar bli infekterat kan du först tvätta med tvål och vatten och lufta men blir det inte bättre (eller det är mer rejält infekterat) så kontakta VC för kontroll.

Jag förstår på din fråga att du inte är så intresserad av att redan nu kontakta VC men beroende på hur mycket det blöder kan det ändå vara det bästa.

• Anonym (karvarn..)

Tack, ska genast hämta min hudtejp från mamma då. Har rengjort med alsollösning. Jag karvade med en vanlig kniv som jag hade tvättat med sprit innan och så använde jag en pincett för att dra ut skiten med. även den doppad i sprit. Sen tvättade jag med alsolsprit efter jag var klar,  på lite hushållspapper och vanlig tejp. Hade inte plåster i den storleken som såret råkade bli. 

Ordentlig blödning räknar jag som att det rinner heeeela tiden. Är livrädd att jag råkat komma åt en artär eller ngt.. :S

• Scream2
    Anonym (karvarn..) skrev 2012-06-09 18:08:47 följande:
    Tack, ska genast hämta min hudtejp från mamma då. Har rengjort med alsollösning. Jag karvade med en vanlig kniv som jag hade tvättat med sprit innan och så använde jag en pincett för att dra ut skiten med. även den doppad i sprit. Sen tvättade jag med alsolsprit efter jag var klar,  på lite hushållspapper och vanlig tejp. Hade inte plåster i den storleken som såret råkade bli. 

Ordentlig blödning räknar jag som att det rinner heeeela tiden. Är livrädd att jag råkat komma åt en artär eller ngt.. :S
    Artärer pulserar....

Men tryck är bra... 
  • Anonym
    Anonym (karvarn..) skrev 2012-06-09 18:08:47 följande:

Rinnner det fastän du tejpat över? Då skulle jag faktiskt åka in, det där låter ju inte så bra...
  • Anonym (karvarn..)

Såret är ungefär 1 cm djupt och det är ju som ett hål in i armen där vart jag öppnade när jag såg p-staven för att få in pincetten. 

• Scream2
    Anonym skrev 2012-06-09 18:11:20 följande:

Rinnner det fastän du tejpat över? Då skulle jag faktiskt åka in, det där låter ju inte så bra...

Hon har tejpat, men inte tryckt...då rinner det gärna!
  • Anonym (karvarn..)

Nu har jag satt en bomullsrondell över såret, några lager gasbinda och tejpat runt om med hudtejp. Det blöder fortfarande igenom "bandaget" Vill verkligen inte kontakta någon vårdcentral, akuten eller liknande. Känner mig riktigt idiotisk som gjorde detta o det lär man ju få höra. Ska se hur det ser ut imorrn. Får linda lite gasbinda runt om så det blir tryck på iaf under natten. 

Tusen tack för era svar! 

• Anonym (karvarn..)
    Agnescecila skrev 2012-06-09 22:14:21 följande:
    Bara en fråga, gjorde det inte svinigt ont?
    Som faaaaaan. Sen hade jag ju ingen liten kniv. Försökte först ta i kanten på staven. Men det gick inte. Sen skar jag efter längden, men kom då för långt åt ena hållet. Då skar jag rätt över ist tills jag såg den. Då körde jag in pincetten under den samtidigt som jag karvade bort vävnaden som hade fastnat på den. Det som gjorde ondast var nog att komma igenom alla hudlager. Men sen domnade armen bort o då var det bara att köra på :)
  • Anonym (mis)
    Anonym (karvarn..) skrev 2012-06-09 22:09:02 följande:
    Nu har jag satt en bomullsrondell över såret, några lager gasbinda och tejpat runt om med hudtejp. Det blöder fortfarande igenom "bandaget" Vill verkligen inte kontakta någon vårdcentral, akuten eller liknande. Känner mig riktigt idiotisk som gjorde detta o det lär man ju få höra. Ska se hur det ser ut imorrn. Får linda lite gasbinda runt om så det blir tryck på iaf under natten. 

Tusen tack för era svar! 
    Chansa inte för länge bara. Och ha det var förbannat dumt att karva ut den själv, det står ju att du inte ska göra det

Hon på mvc bokstavligt talat karvade ut min, till slut var hon och karvade där det inte var bedövat. Gjorde en omläggning på det som det blödde igenom på och sen bytte jag det själv dagen efter. Stripes längsmed och kors och tvärs och sen "bandage" runt om.

Hoppas det går bra!
  • Lyckligajag78

Sådant här är inte att leka med, vid feber och infektion/svullnad blir det pencillin troligtvis.
    Syrran fick infektion, armen svullnade upp ut kom massor av var. Var uppmärksam bara...  

• Anonym (karvarn..)

Ingen fara nu. Läker fint :) Rengör varje dag med alsollösning. 

Svar på tråden Tagit ut min p-stav på egen hand, nu blöder det och dunkar i armen..