• Exoplanet

Brott är inget hinder för svenskt medborgarskap enligt Migrationsverket. Håller du med?

Personer som har begått grövre brott under sin väntan på medborgarskap i USA kan inte bli amerikanska medborgare. Där krävs det förutom godkänt på diverse tester, grundläggande kunskaper i engelska och svärande av trohetseden att personen som ansöker om medborgarskap är av "good moral character".

Så är det inte i Sverige. Här ställs i princip inga krav alls. Även om du har begått grova brott som ger upp till sex år kan du fortfarande bli svensk medborgare. Du måste bara vänta lite längre, som Migrationsverket så pedagogiskt uttrycker det.

Den här texten är hämtad från MIgrationsverkets hemsida som förstås är översatt till en rad olika språk

"För att bli svensk medborgare måste du skött dig bra under tiden i Sverige. Om du har begått något brott kan du ändå bli svensk medborgare, men då måste du vänta en tid. Hur länge du måste vänta beror på vilket straff du fick.

Karenstider Straff Karenstid Dagsböter 30– Tidigast 1 år efter brottet. Om du t.ex. är dömd till 50 dagsböter kan karenstiden beräknas till 1,5 år. Dagsböter 60–

Tidigast 2 år efter brottet.

Dagsböter 100 - tidigast 3 år efter brottet
    Villkorlig dom Tidigast 3 år efter det att domen vunnit laga kraft (börjat gälla)Om du samtidigt dömts till fängelse eller dagsböter blir karenstiden längre. Skyddstillsyn Tidigast 4 år från den dag skyddstillsynen började. Om du samtidigt dömts till fängelse eller dagsböter blir karenstiden längre. Fängelse 1 månad Tidigast 4 år efter brottet Fängelse 4 månader Tidigast 5 år efter brottet Fängelse 8 månader Tidigast 6 år efter brottet Fängelse 1 år Tidigast 7 år efter brottet Fängelse 2 år Tidigast 8 år efter avtjänat straff Fängelse 4 år Tidigast 9 år efter avtjänat straff Fängelse 6 år
    Tidigast 10 år efter avtjänat straff
    OBS! Om du har begått brott flera gånger, kan karenstiden bli längre än i tabellen."

www.migrationsverket.se/info/397.html

Den sista meningen är obetalbar. Det är alltså inte så att du åker ut om du har begått flera brott, det blir bara längre väntetid.

Jag anser att det här är helt åt helvete. Begår du brott under din tid i Sverige så har du inte gjort dig förtjänt av ett medborgarskap. Det borde vara en självklarhet.

Vad anser du? För eller emot? Observera att vi inte diskuterar asyl eller PUT utan medborgarskap.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-06-09 18:20
    Sorry, styckeindelningen försvann i tabellen fast principen är klar, längre fängelsestraff - längre karens, men fortfarande inget hinder.

• Svar på tråden Brott är inget hinder för svenskt medborgarskap enligt Migrationsverket. Håller du med?
  • puss

men kära nån. det blir ju oerhört märkligt om vi ska ha krav på medborgarskap. har du levt upp till ditt?

Easy cum easy go
  • Exoplanet
    puss skrev 2012-06-09 18:27:10 följande:
    men kära nån. det blir ju oerhört märkligt om vi ska ha krav på medborgarskap. har du levt upp till ditt?
    Så du anser att vi inte ska ha några krav alls? När du väl är medborgare så kan du ju bete dig hur som helst utan att åka ut men varför ge folk medborgarskap när de redan har visat att de inte tänker respektera svensk lag eller sina blivande medborgare?

Jag uppfyller de rätt elementära kraven själv, ja.
  • puss
    Exoplanet skrev 2012-06-09 18:38:36 följande:
    Så du anser att vi inte ska ha några krav alls? När du väl är medborgare så kan du ju bete dig hur som helst utan att åka ut men varför ge folk medborgarskap när de redan har visat att de inte tänker respektera svensk lag eller sina blivande medborgare?

Jag uppfyller de rätt elementära kraven själv, ja.

vi kan ju ha vissa lagar för vissa människor.  det brukar gå bra.
    Easy cum easy go
  • Exoplanet
    puss skrev 2012-06-09 18:41:35 följande:
    vi kan ju ha vissa lagar för vissa människor.  det brukar gå bra.
    Exempel?
  • puss
    Exoplanet skrev 2012-06-09 18:44:19 följande:
    Exempel?

animalfarm?
    Easy cum easy go
  • pluvdo

Det känns som att man måste ta hänsyn till brottets natur också. Alla får väl en enskild bedömning. Sedan om någon begår ett brott och får vänta längre på att få uppehållstillstånd så måste den ju undvika brott under resten av sin väntan, annars blir väntan ännu längre. Då får man väl i alla fall anta att återfallsförbrytare inte får uppehållstillstånd.

• Toboas

Grejen är ju att medborgarskap bara ger marginellt mer stöd än permanent uppehållstillstånd - så ifall vi inte inför regler som säger att även permanenta uppehållstillstånd kan återkallas på grund av brottslighet så är väl karenstanken rimlig - de bor ju i alla fall kvar i landet.

• Lena

Man kan bli dömd till utvisning så gör man inte det tycker jag det är rimligt att man efter avtjänat straff kan bli medborgare

• J   a   d   e   d

Tycker det ska ställas betydligt högre krav på medborgarskapen, ja. Så att säga.
    Anser att det är en så betydelsefull sak att det i dagsläget närmast handlar om en allmänn utdelning utan vett och sans.
    Tycker även att det är lite tjorvigt med PUT, och som påtalades ovan är skillnaden mellan PUT och medborgarskapen inte milsvid i flera avseenden..   

Jeddan
  • Exoplanet
    Toboas skrev 2012-06-09 18:52:01 följande:
    Grejen är ju att medborgarskap bara ger marginellt mer stöd än permanent uppehållstillstånd - så ifall vi inte inför regler som säger att även permanenta uppehållstillstånd kan återkallas på grund av brottslighet så är väl karenstanken rimlig - de bor ju i alla fall kvar i landet.
    Det finns.

Uppehållstillståndet kan återkallas

Ditt permanenta uppehållstillstånd kan återkallas om du flyttar från Sverige. Det kan också återkallas om du: uppgett en falsk identitet begått brott medvetet har utelämnat information eller lämnat felaktiga uppgifter. Uppgifterna ska ha varit av betydelse för uppehållstillståndet. Ditt uppehållstillstånd kan återkallas även om det gått flera år sedan du fick det.

www.migrationsverket.se/info/454.html
  • Exoplanet

Sedan tillämpas ju inte alltid de reglerna förstås. Jag känner till några fall där PUT dragits in men då handlade det om asylfusk.

Det är ju ganska fascinerande att man kan begå flera brott, undvika att få sitt PUT indraget trots att möjligheten finns, och som belöning i stället få medborgarskap.

Jag förstår inte varför folk nödvändigtvis måste få permanent och inte tillfälligt uppehållstillstånd heller för den möjligheten finns också.

• Furstinna

Sjukt. Begår du grova brott ska du åka ut!

• Toboas
    Exoplanet skrev 2012-06-09 19:09:55 följande:
    Det finns.

Uppehållstillståndet kan återkallas

Ditt permanenta uppehållstillstånd kan återkallas om du flyttar från Sverige. Det kan också återkallas om du: uppgett en falsk identitet begått brott medvetet har utelämnat information eller lämnat felaktiga uppgifter. Uppgifterna ska ha varit av betydelse för uppehållstillståndet. Ditt uppehållstillstånd kan återkallas även om det gått flera år sedan du fick det.

www.migrationsverket.se/info/454.html
    Det innebär ju att reglerna om medborgarskap bara blir tillämpliga ifall man inte dragit in PUT, ifall man gjort det så blir ju karenstiden irrelevant.

Det som alltså borde kritiseras är ju ifall myndigheterna är för "mjuka" när det gäller att dra in PUT.

Jag tycker att det skulle vara rimligt att vissa typer av brott automatiskt skulle kunna medföra indraget PUT lite beroende på hur länge man bott i landet. Jag menar alltså att om man haft PUT i ett år så kanske ett mindre brott räcker, för längre tid krävs "värre" brott eller mer avsiktliga brott. Om någon hamnar i slagsmål med en jämbördig motståndare men får in en bättre träff kan det ju bli tal om misshandel vilket i mina ögon ändå skiljer sig från mindre men mer kontrollerat våld som t.ex. hustrumisshandel. (För att förtydliga: Jag anser inte att hustrumisshandel automatiskt är "mindre våld" än ett slagsmål, jag syftade på att det kan vara det men att det kanske ändå borde bedömas hårdare.)
Svar på tråden Brott är inget hinder för svenskt medborgarskap enligt Migrationsverket. Håller du med?