• Anonym (egen mat?)

Alla pedagoger, lärare, förskole- och skolkökspersonal, se hit!

Skolmaten på många ställen runt om i landet är bedrövlig. Hur skulle ni ställa er till att föräldrar skickar med barnen hemlagad mat att äta istället för den förskolan/skolan erbjuder?

Tala gärna om vilka fördelar och nackdelar ni kan de med detta förslag.

• Svar på tråden Alla pedagoger, lärare, förskole- och skolkökspersonal, se hit!
  • Gunilla 751

Mycket bra ide,fördelen är att barnet äter sig mätt och även hälsosamt,nackdelen är att en del tycker det blir för kostsamt om man har fler barn i skolan,skolan ska ju inte kosta.

• Shutterfly

När jag gick i mellanstadiet själv vägrade jag äta av skolmaten (hade fobi för att äta mat från storkök) och fick då matlådor hemifrån med mig eller åt av veganmaten (vi var bara tre veganer i en enorm skola) så det bör ju kunna fungera.

Samtidigt är jag lärare själv och skulle nog kunna tänka mig att det kan vara ganska knepigt att få igenom det utan andra skäl än "för att det är nyttigare". Jag tror även såväl uppvärmningsfrågan som om det är rättvist i barngruppen kan försvåra att genomföra idén i praktiken.

• Anonym (egen mat?)
    Gunilla 751 skrev 2012-06-09 18:55:47 följande:
    Mycket bra ide,fördelen är att barnet äter sig mätt och även hälsosamt,nackdelen är att en del tycker det blir för kostsamt om man har fler barn i skolan,skolan ska ju inte kosta.
    Tack för svar. Poängen är att föräldrar som t.ex har barn som äter lite har möjlighet att skicka med mat som barnen äter, vilket gör att barnen orkar mer under dagen.

Så länge det erbjuds gratis mat till alla så kan inte jag se ett problem med detta förslag.
  • Anonym (egen mat?)
    Shutterfly skrev 2012-06-09 18:57:33 följande:
    När jag gick i mellanstadiet själv vägrade jag äta av skolmaten (hade fobi för att äta mat från storkök) och fick då matlådor hemifrån med mig eller åt av veganmaten (vi var bara tre veganer i en enorm skola) så det bör ju kunna fungera.

Samtidigt är jag lärare själv och skulle nog kunna tänka mig att det kan vara ganska knepigt att få igenom det utan andra skäl än "för att det är nyttigare". Jag tror även såväl uppvärmningsfrågan som om det är rättvist i barngruppen kan försvåra att genomföra idén i praktiken.
    Förskolan/skolan är barnens "arbetsplats". En micro eller två bör finnas tillgängliga för barnen precis som för personalen så klart.
  • Anonym

Kostnadsfrågan också är nog egentligen det mest problematiska. Var ju en enorm debatt kring huruvida skolan skulle tillåta att barn tog med sig frukt/riskakor hemifrån till frukostrasten för inte alls länge sedan. Vet många skolor som löst det med att själva servera frukten till följd av den debatten.

• Anonym

Nej, tack! Skulle aldrig funka om 20 ungar skulle komma med en matlåda som ska fixas och värmas. Dessutom finns det regler kring att ta med sig egen mat.

• fortsätt paddla

Man bör fundera över hur mycket man är villig att betala i skatt och hur skattepengarna ska användas....
    Det fanns en anledning till att skolmaten infördes och den är nog fortfarande aktuell. Ser hellre att mer pengar läggs på mat,utbildning och fortbildning av kökspersonal osv.

• Anonym (egen mat?)
    Anonym skrev 2012-06-09 19:00:01 följande:
    Kostnadsfrågan också är nog egentligen det mest problematiska. Var ju en enorm debatt kring huruvida skolan skulle tillåta att barn tog med sig frukt/riskakor hemifrån till frukostrasten för inte alls länge sedan. Vet många skolor som löst det med att själva servera frukten till följd av den debatten.
    Du verkar ha missuppfattat debatten. Det har varit så att skolor runt om i landet har sagt att barnen ska skicka med frukt till skolan. Det är inte tillåtet. Däremot får barn ta ed frukt hemifrån om de vill.

Jag kan inte tänka mig att det är någon skillnad med maten.
    Anonym skrev 2012-06-09 19:00:25 följande:
    Nej, tack! Skulle aldrig funka om 20 ungar skulle komma med en matlåda som ska fixas och värmas. Dessutom finns det regler kring att ta med sig egen mat.
    Jag som förälder kommer att genomföra detta. Vilka regler vill du påstå att det finns mot att barn äter medhavd lunch i matsalen istället för att ta av skolmaten? Visa gärna källa.
  • Anonym
    Anonym (egen mat?) skrev 2012-06-09 18:59:26 följande:
    Förskolan/skolan är barnens "arbetsplats". En micro eller två bör finnas tillgängliga för barnen precis som för personalen så klart.
    Och du tror att barnen själva kan fixa uppvärmningen så som en vuxen kan? Det här betyder ju rätt mycket extrajobb för personalen. Skulle aldrig funka i praktiken!
  • zeppelinmamma

Som pedagog skulle jag säga blankt nej. Alldeles för meckigt med många barn som alla ska äta olika mat. Jag säger nej till pedagoger som ska äta egen mat bland barnen också.

Svar på tråden Alla pedagoger, lärare, förskole- och skolkökspersonal, se hit!