• Anonym (skola)

Lön Socionom alt personalvetare?

Lägger det här då det är lite känsligt med lön.Du som jobbar som socionom eller personalvetare. Vad tjänar du och vad jobbar du med? hur länge har du jobbat i ditt yrke? Jag väljer mellan socionom och personalvetare. Vad jag har hört från en kompis som jobbar som personalvetare är att det är hård konkurrens om de första jobben. Berätta gärna hur det ser ut inom din bransch, Jag kommer att vara närmare 39 när jag är klar med min utbildning.

• Svar på tråden Lön Socionom alt personalvetare?
  • Anonym

Läste personalvetare. 33 500 kr efter ett par år heltidsjobb och lite deltidsjobb när jag pluggade.

En bra lön som jag är nöjd med. Delvis beror den på att jag har specialkompetens inom ett visst område som är eftertraktat. 

• Flizan30

Men är det svårt att få kompetens inom det området? Är det svårt att få jobb som Personalvetare? Hur skall man tänka när man läser det?

• Anonym (Rekryterare)
    Flizan30 skrev 2012-06-09 22:00:07 följande:
    Men är det svårt att få kompetens inom det området? Är det svårt att få jobb som Personalvetare? Hur skall man tänka när man läser det?
    Det kan vara klurigt med första jobbet. Det bästa är att försöka få jobb redan när du pluggar. Bemanningsföretagen brukar ta in studenter som då får bra erfarenhet. Då har du redan en första fot in när du är klar.

Det viktigaste att tänka på är nog att du verkligen tycker jobben som utbildningen kan ge verkar vara kul. Om du är en person som vill kämpa för allas lika rättigheter så kanske det inte är ett jobb för dig eftersom du representerar arbetsgivaren och kommer göra saker som gynnar arbetsgivaren men ibland inte den anställde.

Betygen från utbildningen spelar mindre roll enligt min erfarenhet men arbetslivserfarenhet och attityd spelar stor roll. 
  • mianyckelpiga

Socionom. Har jobbat som socialsekreterare i snart 8 år och har 27500 kr/ mån. Började på 19200...

• Anonym

Socionom 27500 och jobbat i 5 år, startade på 23500. Urusel lön. 

• Anonym
    Flizan30 skrev 2012-06-09 23:20:48 följande:
    Vad ligger ingångslönen på som socionom idag?
    Olika beroende på kommun och vilken del i landet du söker jobb. I sthlm och kranskommuner mellan 23500-25000. Beror på hur tuff du är på att förhandla.
  • Flizan30

Gbg? kan man få extrajobb redan under studietiden för att få mer erfarenhet inför när man söker sitt första jobb och för att få en bättre förhandlingsposition?

• Anonym
    Flizan30 skrev 2012-06-09 23:29:20 följande:
    Gbg? kan man få extrajobb redan under studietiden för att få mer erfarenhet inför när man söker sitt första jobb och för att få en bättre förhandlingsposition?
    Vet inte hur löneläget i Gbg ser ut, troligen något liknande.

Man kan få extrajobb under studietiden (många jobb inom ek bistånd). Lättast att få ett extrajobb är efter en praktikperiod. Jag fick sommarjobb som varade under 3 år under studietiden genom att skicka en spontanansökan till en kommun. Hade praktiserat då i en annan kommun innan. 
  • Flizan30

Men vad gäller personalvetare. vad kan man få för typ av "första jobb"? hur kan en normal karriär väg se ut? Det känns så brett att det är svårt att få en uppfattning.hur många sökande är det på ett ungefär på varje tjänst? Jag menar är det som för vanliga administratörer och ekonomiassistenter ca 150 st? jag har tidigare erfarenhet inom det området? man blir ju lite orolig när man hör att det verkar vara svårt att få jobb?

Svar på tråden Lön Socionom alt personalvetare?