• Anonym (Baktus)

Måste en tandinfektion behandlas?

Jag är ganska säker på att jag fått en tandinfektion. 
    Har ett litet hål i en tand i överkäken som nu är öm, och jag har fått bihåleinflammation i ena sidan av ansiktet. Jag undrar om det måste behandlas eller om det kommer att ge sig ändå?

Grejen är att jag har typ 2 hål till som behöver lagas plus en visdomstand som inflammerat halva käften och jag har inte råd att åtgärda allt med en gång, vilket min tandläkare kommer att säga att jag måste... 

• Svar på tråden Måste en tandinfektion behandlas?
  • ELS

Min farfar sket i att gå till tandläkaren när han egentligen verkligen behövde det. Inflamationen spridde sig och han blev sjuk och fick käka medecin för skiten och dessutom dra ut tanden. Man kan se en tydlig glugg varje gång han skrattar. Hur fint är det..?

Min fästman gjorde nästan samma misstag. Hade skit ont i flera månader och käkade ipren dagligen. Eftersom han tyckte det var så dyrt att laga hålen i den tanden så bad han tandläkaren att dra ut den istället.
    Men nu ÄNTLIGEN så har han insett att han måste fixa till munnen. Kosta vad det kosta vill. 

Tänderna ska man ha hela livet, till den dag du inte lever lägre. När alla tänder är lagade kan du skaffa dig en såndära tandvårdsförsäkring (skitbilligt om man jämför med de vanliga priserna) så länge du inte går hos en privat tandläkare.   

• lnflrmn

Gå! Nu! Det blir inte bättre och billigare ju längre du väntar, med säkerhet sämre och mkt dyrare. Och mer smärta!

• Anonym (Tandläkare)

Jag har några frågor till dig för att kunna hjälpa dig:
    1- Hur länge har tanden med hål i ök känts öm?
    2- Gör det ont när du äter dricker kallt/varmt?
    3- Är tanden lagad tidigare?
    4-Ser du en vit eller röd prick i tandköttet ovanför tanden? Kolla både in och utsidan.
    5- Är inflammerade visdomstanden på samma sida som tanden med hålet?

• Anonym (Baktus)
    Anonym (Tandläkare) skrev 2012-06-09 21:49:32 följande:
    Jag har några frågor till dig för att kunna hjälpa dig:
    1- Hur länge har tanden med hål i ök känts öm?
    2- Gör det ont när du äter dricker kallt/varmt?
    3- Är tanden lagad tidigare?
    4-Ser du en vit eller röd prick i tandköttet ovanför tanden? Kolla både in och utsidan.
    5- Är inflammerade visdomstanden på samma sida som tanden med hålet?
    Några dagar tror jag, har mest känt av visdomstanden och en annan tand på samma sida i underkäken. 
    Allt är på samma sida förutom ett hål på andra sidan i ök men det gör inte särskilt ont, bara när jag äter ibland. 
    Det gör inte ont i den aktuella tanden när jag äter/dricker kallt eller varmt.
    Den är inte lagad tidigare. Vet inte om jag har någon prick. Vad betyder det isåntfall? 
  • Anonym (Baktus)

Alltså jag har typ aldrig haft problem med tänderna förut, men nu när jag blev gravid så bara rasar de. :(

• Anonym (,...)

Nu vet jag inte om min tandläkare ville skrämma mig men jag vågade inte chansa. En provisorisk lagning i kindtand i underkäken gick sönder och tog med sig halva övre delen av tanden och hon gjorde rent, fyllde igen det och sen fick jag penicillin för infektion i en visdomstand i samma tandrad. Hon sa till mig att om jag kände att det blev svårt att andas, febern steg eller jag blev sämre trots medicin så var jag tvungen att åka till läkare direkt för då kunde det ha blivit en varbildning som sprider sig ner i halsen.

Så gå!

• Anonym (,...)
    Anonym (Baktus) skrev 2012-06-09 22:20:47 följande:
    Alltså jag har typ aldrig haft problem med tänderna förut, men nu när jag blev gravid så bara rasar de. :(
    Var under min graviditet som mina med bokstavligt talat föll samman
  • Anonym (Baktus)

Men skit också... :/

• Anonym (Baktus)

Det känns som att jag börjat läspa också, kan det ha med infektionen att göra? :S

• Anonym (Tandläkare)

Eftersom du har problem med flera tänder så är det lite svårt att säga vart det akuta problemet kommer ifrån. Har du inte hål i visdomstanden och det är bara tandköttet som är inflammerad kan du skölja med koksalt eller Klorhexidin 2-3 ggr/dag tills besväret försvinner. Klorhexidin ska du inte använta länge än 1 vecka och inte i samband med tandborstning. Detta är dock bara en tillfällig behandling och om du får återkommande infl från visdomstanden bör du besöka tandläkaren. Tänk på att man kan ha hål i en tand utan att det syns.
    Har du hål i en tand ska du absolut besöka en tandläkare för behandling. Ju längre tid det går desto mer besvärligt det blir med behandlingen och i slutändan mycket dyrare om du väntar alldeles för länge. 
    Bihåleinflammation kan bero andra saker och behöver inte vara från tanden. Det är dock omögligt att kunna säga vad är orsaken om man inte tar röntgen.
    Mitt förslag är att du bokar en akut tid hos tandläkare och berättar att du berättar om dina symptom till henne/honom. Vid en akuttid kan din tandläkare oftast bara behandla ett problem men också kunna säga om något annat behöver åtgärdas. Alltså betalar du inte mer än ett akut besök men får även veta vad som ska åtgärdas senare. Har du inte ekonomisk underlag kan din tandläkare göra en behandlingsplan på vad som ska göras och skicka till soc. 

• Anonym (Tandläkare)

Såg inte att du hade skrivit att du är gravid. Under graviditeten ökar vätskeflödet och blodmängden  i kroppen vilket gör att man känner sig täppt i näsan och får även sinuitliknande symptom. Detta blir oftas bättre om man sköljer näsan med koksalt. Du kan göra koksalten hemma med ett glas svalt kokt vatten och 1 matsked salt. Fyll handflatan med koksaltet och dra upp det i näsan och snyta försiktigt. Gör det 2-3 ggr/dag. 
    Av samma anledning kan tandköttet bli lättare svullet och irriterat under graviditeten och därför är det mycket viktigt att du är extra  noggrann med din tandhygien. Kom dock ihåg att detta innebär inte att du inte besöker en tandläkare för att laga dina hål!

• Anonym (Baktus)
    Anonym (Tandläkare) skrev 2012-06-09 22:51:18 följande:
    Såg inte att du hade skrivit att du är gravid. Under graviditeten ökar vätskeflödet och blodmängden  i kroppen vilket gör att man känner sig täppt i näsan och får även sinuitliknande symptom. Detta blir oftas bättre om man sköljer näsan med koksalt. Du kan göra koksalten hemma med ett glas svalt kokt vatten och 1 matsked salt. Fyll handflatan med koksaltet och dra upp det i näsan och snyta försiktigt. Gör det 2-3 ggr/dag. 
    Av samma anledning kan tandköttet bli lättare svullet och irriterat under graviditeten och därför är det mycket viktigt att du är extra  noggrann med din tandhygien. Kom dock ihåg att detta innebär inte att du inte besöker en tandläkare för att laga dina hål!
    Jag är inte gravid nu, födde för 6 veckor sedan. Gravidtäppan har släppt för länge sedan, nu är den en ny täppa och smärta under ena ögat/ena sidan av ansiktet. 
  • Anonym (,...)
    Anonym (Baktus) skrev 2012-06-09 22:31:53 följande:
    Men skit också... :/
    På min visdomstand nere som det var infektion i hade jag skräp under tandköttet, efter tandläkaren spolat rent så hade jag hexident och sköljde med och så spolade jag rent själv med ljummet vatten och en medicinspruta storlek lite större :)
  • Anonym (Baktus)

JAg har haft några infektioner i mina visdomständer så jag har alltid en Corsodyl i badrumsskåpet ifall att jag får symtom, sköljer alltså med det nu. :)

• Anonym (Tandläkare)

Man behöver undersöka tänderna på den sidan och ta röntgen för att kunna se samband mellan eventuella sinuiter och tandinfektioner. Boka en akuttid. En tandinfektion SKA behandlas precis som alla andra infektioner i kroppen.

• Kjellgren

Jag håller med min kollega, Anonym (Tandläkare),  ovan i allt hon/han skrivit och vill tillägga att om du har en bihåleinflammation (som efterförlopp till en förkylning) så kan den göra så dina överkäkständer blir ömma utan att det är något fel på tänderna. Smärtan i tänderna försvinner i så fall när bihåleinflammationen läker ut (behandlas som regel på VC eller ÖNH).

Men om det gäller för dig är omöjligt att svara på, man måste göra en mer omfattande undersökningen än vad som är möjligt via tangentbordet. Du kommer knappast undan ett tandläkarbesök för undersökning. Säg till när du bokar tiden att du har besvär så kan de förlänga tiden, om du går hos FTV brukar de annars ha korta undersökningstider.

Infektioner kan visserligen sprida sig ner mot svalget men det är trots allt ovanligt och jag är i så fall mer bekymrad över dina kariesangrepp som riskerar att växa sig större under tiden du väntar med behandling. Jag hoppas att du är noga med tandborste och tandtrådande och dessutom sköljer med fluor dagligen - då har du åtminstone gjort vad du kan för att minska tillväxthastigheten. 

Svar på tråden Måste en tandinfektion behandlas?