pacta sunt servanda skrev 2012-06-10 09:57:09 följande:
Jag undrar vad man ska tänka på när man skriver ett traditionellt CV? Har du några tips på upplägg o.s.v.? Vet att det finns massor av sidor på nätet men nu vill jag ha tips av en människa i branschen direkt!
Absolut, precis som du säger så finns det en massa olika åsikter och tips om detta. Men här kommer mina åsikter.
Allmänt
CV:t kan gärna vara en sida men har du jobbat länge så högst två sidor. Du ska inte behöva tulla på beskrivningen av arbetsuppgifter för att klara att få in allt på en enda sida.
Det ska vara luftigt så gör hela blankrader mellan styckena. Det blir mer lättläst då.
Använd inte något spexigt typsnitt. Ja, ditt CV ska stå ut. Men genom att ditt engagemeng och din kompetens lyser igenom i varenda stycke och inte genom att du har en rosa bakgrund med elefanter. När jag ser CV:n som "sticker ut" i fråga om design så tolkar jag det som att personen försöker avleda från kompetensen.
Familjesituation och intressen har inget i ett CV att göra utan kan möjligen nämnas med ett par korta meningar längst ner i det personliga brevet. Gap i CV:t som beror på föräldraledighet eller något annat behövs inte förklaras vidare, det frågar man efter på intervjun vid behov.
Brevhuvud (det som står högst upp på varje sida)
Skriv ditt namn och adress samt kontaktuppgifter tydligt här, gärna så det ser lite snyggt ut. Det kan återkomma på varje sida. När vi skriver ut ansökningshandlingar från nätet så är det enklare att para ihop dokumenten rätt om det syns tydligt vilka blad som hör ihop.
Du kan lägga in en liten ansiktsbild (där du ser proffsig och trevlig ut) i brevhuvudet på första sidan om du vill. Det SKA och BORDE inte spela någon roll eftersom din kompetens och ditt brev ska tala för sig själv. Men många som anställer tycker att en bild gör det lättare att minnas personen.
Det första stycket
Om du skickar ut allmänna intresseanmälningar och inte söker specifika tjänster så kan du ha med en rubrik som heter "Profil". Under den kan du skriva kort om dig, exempelvis "Driven bolagsekonom som brinner för redovisning. 10 års erfarenhet inom koncernredovisning".
Om du söker en specifik tjänst så kan du skippa det, då framkommer det varför du är rätt för just tjänsten du sökt i det personliga brevet.
Utbildning och arbetslivserfarenhet
Alla erfarenheter skriver du i tidsordning så att det nyaste står överst. Skriv inget som inte är sant. Rekryterare dubbelkollar utbildningspoäng och ringer på jobbreferenser, det kommer att komma fram om du överdrivit. Dubbelkolla gärna datum mot intyg och betyg du fått. Helst ska allt gå att verifiera på förfrågan.
Det här är företag mer eller mindre noggranna med, jag har varit med om extremer där man begär in intyg och betyg på allt som står i CV:t. Det är dock ok att skriva år och månad, du behöver inte skriva exakta datum.
Om du söker jobb där utbildningen är mindre viktig: Skriv arbetslivserfarenheten först.
Om du söker jobb där det finns krav på viss utbildning: Skriv din utbildning först.
När det gäller arbetslivserfarenheten så skriv några rader om vad du gjort på varje ställe. Exempelvis "201201-201208 Biträde i grillkiosk - expedierade matbeställningar och tog emot betalning. Ökade merförsäljningen med 50% jämfört med min företrädare."
Siffror är alltid bra, men man kan också skriva "Implementerade ett nytt affärssystem" eller "Utarbetade nya rutiner för kassahantering". Då är det tydligt för den som anställer vad du gjort.
Du behöver inte ta upp alla sommarjobb du haft de senaste 20 åren om du nu söker kvalificerade jobb, utan du kan skriva exempelvis "198201-198912 Varierande sommar - och extrajobb inom bland annat handel och vård".
Övriga kurser
Här kan du skriva in utbildningar du gått via jobbet som inte är formella utbildningar, ex "Kurs i livräddning" eller liknande.
Tekniska färdigheter
Under en rubrik som heter något i den stilen skriver du vilka program du har arbetat i. Skriv inte kunskapsnivå, skriv bara att du har arbetat med dem. I det personliga brevet kan du lyfta fram speciella färdigheter i program som eftersöks för specifika tjänster.
Språk
Här kan du skriva språket och kunskapsnivån, ex nybörjare, god, modersmål. Skriv inte flytande på engelska. 98% av oss vanliga svenskar kan inte flytande engelska.
Utmärkelser
Här kan du skriva om du vunnit några priser.
Övriga meriter
Här kan du skriva in volontärarbete och annat du vill ta upp.