Min sambo utnyttjar mig ekonomiskt?
Min sambo och jag har väldigt olika syn på ekonomi. Jag har arbetat och försörjt mig och henne sedan 1999 medan hon i stort sett endast studerat. De perioder hon har jobbat så sätter hon sprätt på pengarna direkt så att jag får betala allt i slutet av månaden. Som ni förstår så får hon inte längre något CSN-bidrag, utan vi lever helt och hållet på min lön, netto ca 20.000 kr/månad. Varje vecka får hon 1.500 kr av mig som ska gå delvis till gemensamma utlägg samt personliga köp.
Redan på tisdagen brukar hennes pengar vara slut, och hon försöker ofta sedan på ett eller annat sätt få ut mer.
Tex igår upptäckte hon på banken att vi hade ett gemensamt konto, hon tog genast ut 6.000 kr och satte sprätt på. När jag konfronterade henne sa hon att jag får skylla mig själv att vi hade ett gemensamt konto son jag "inte berättat om". Är detta ok?
Det tillhör saken att jag har ärvt en större summa pengar för några år sedan så egentligen går det ingen nöd på mig. Pengarna vill jag använda till att göra gemensamma kul saker, vill ej att pengarna glider ur händerna på i mina ögon onödiga utgifter.
Eftersom jag har pengarna tycker min sambo att jag tänker helt fel, men kan ändå inte skaka av mig känslan av att känna mig utnyttjad.
Tacksam för input!
Erik