• Erik 3678

Min sambo utnyttjar mig ekonomiskt?

Min sambo och jag har väldigt olika syn på ekonomi. Jag har arbetat och försörjt mig och henne sedan 1999 medan hon i stort sett endast studerat. De perioder hon har jobbat så sätter hon sprätt på pengarna direkt så att jag får betala allt i slutet av månaden. Som ni förstår så får hon inte längre något CSN-bidrag, utan vi lever helt och hållet på min lön, netto ca 20.000 kr/månad. Varje vecka får hon 1.500 kr av mig som ska gå delvis till gemensamma utlägg samt personliga köp.

Redan på tisdagen brukar hennes pengar vara slut, och hon försöker ofta sedan på ett eller annat sätt få ut mer.

Tex igår upptäckte hon på banken att vi hade ett gemensamt konto, hon tog genast ut 6.000 kr och satte sprätt på. När jag konfronterade henne sa hon att jag får skylla mig själv att vi hade ett gemensamt konto son jag "inte berättat om". Är detta ok? 

Det tillhör saken att jag har ärvt en större summa pengar för några år sedan så egentligen går det ingen nöd på mig. Pengarna vill jag använda till att göra gemensamma kul saker, vill ej att pengarna glider ur händerna på i mina ögon onödiga utgifter.

Eftersom jag har pengarna tycker min sambo att jag tänker helt fel, men kan ändå inte skaka av mig känslan av att känna mig utnyttjad.

Tacksam för input!
    Erik  

• Svar på tråden Min sambo utnyttjar mig ekonomiskt?
  • lindaberg

Du blir utnyttjad! Så där vill man INTE göra mot en person man älskar. Något är fel!

• Lena

Det låter som du har ett tonårsbarn inte en partner. Jag hade inte varit okej med det.

• Philippa

Du behöver inte fundera längre om du blir utnyttjad..... jag LOVAR att du är definitivt utnyttjad!

• Sunshine808

Ett solklart fall, du blir utnyttjad. Ett mycket dåligt beteende av din partner. Se till att hon inte har tillgång till något konto.

• Loket

Du lever kort och gott med en ekonomisk idiot och ja hon utnyttjar dig, ta och sätt press på henne att söka jobb och att bli självförsörjande om inte så är det bara att sparka ut henne.

• Nyfiken gul

jag brukar säga så här .. om hon utnyttjar dig är det för att du tillåter det.....

oavsett hur ens ekonomi ser ut så måste man ha klara och tydliga regler för vad som gäller med utgifter och inköp och hanteringen av pengarna.

och hur pass involverad i era utgifter är hon? Har hon koll på pengars värde och vad saker faktiskt kostar? Fattar hon att x antal tusen varje månad går till hennes eget boende, mat, nöjen och annat?

Sätt dig ner med henne och förklara läget, visst kan en del uttag vara trevligt men den dagen något händer så det måste    finnas pengar - vad gör hon då om kontot är tomt? En dag tar pengarna slut - hur ska hon då försörja sig?

Llåt henne få börja tänka lite själv och ta ansvar. Och få stopp på hennes slösande. Är pengarna slut så är dom. punkt. Då får hon vänta som alla andra på att nästa lön ska komma in på kontot.  Hon tar noll ansvar och har noll respekt för pengarna så länge du fortfarande sticker åt henne pengar.

vill hon ha mer pengar så får hon kanske också ta mer ansvar för utgifterna som ni har.  Dom utgifter hon har själv ska hon betala själv och resten får hon klara sig på precis som alla andra måste göra.   

Alexander -98- Isaac -00- Victor -08-
  • J   a   d   e   d

Ja hon utnyttjar dig.

Varför jobbar hon inte efter 13 års studier???

Kasta ut fanskapet. Eller nåt.    

Jeddan
  • seandra82

ni kanske skall sätta er ner o prata ekonomi nästa steg är att kanske berätta om det gemensamma kontot , kom iställlet fram till vad ni skall spara till istället hus , semesterresa störee lgh etc , sen nästa grej e varför söker inte människan ngt jobb. 
    har du testat kuvertmetoden??

• Nyfiken gul

om hon själv inte tror att hon är slösaktig så kan du ju testa henne...

Räkna ut vad hon borde kunna klara sig på en månad med egna privata räkningar och egna utgifter - ge henne dom pengarna och se hur långt dom faktiskt räcker och om hon tar ansvar för sina utgifter.   och dealen ingår att är pengarna slut så är dom. Hon får inga mer pengar förrän månaden har gått.

• annzah

Men gud, ja, hon utnyttjar dig. Sluta ge henne veckopeng för det första! Om de gemensamma utgifterna handlar om mat och sånt så sätt in dem på Ica-kort eller motsvarande, hon får väl skaffa ett extrajobb för att fixa sina egna utgifter.

• Nyfiken gul

rent lagligt har hon faktiskt inga som helst rättigheter att plocka ut pengar som är dina privata arvepengar - även om kontot står på er båda.  Du har ärvt pengarna och förmodligen anses dom som enskild egendom.

där kan hon faktiskt åka dit ordentligt om andra släktingar till dig börjar ifrågasätta vad du gjort med arvet. Arvspengar är känsliga grejor och hon kan bli polisanmäld om det vill sig riktigt illa med släktingar som anser att rätt ska vara rätt.   

• Themis

Men sparka ut skåpet bara!

Jag blir så trött på dessa hjälplösa parasiter utan planeringsförmåga som finns överallt, tyvärr så kommer de nog att sitta på rôva tills det händer nåt radikalt. Du tillåter detta, alltså funkar det för henne.

Jag hade börjat räkna skuld per månad och låtit den personen skriva på skuldförbindelser efter de första tre åren.

Men vems jobb är det att göra ditt liv lyckligt då?
  • Mästaren

Det är ju inget jag hade accepterat, inte under en så lång tid och så totalt utan känsla för det gemensamma.

• nevermind
    nevermind skrev 2012-06-13 12:32:44 följande:
    Den där snyltaren hade jag sparat ut. Fy fan!

*sparkat
  • Pastell

Japp, känn dig unyttjad. Men å andra sidan har du ju tillåtit det väldigt länge måste jag säga.

• BTD

Du blir utnyttjad. Men det blir de flesta män :D

JAg har flera konton och AP-konton, som bara jag har tillgång till. Min fru vet om dem och hon vet hur mycket jag har, inga konstigheter.

När hon vill ha pengar så ger jag henne, men jag brukar bokföra det, om hon skulle ha lust att betala tillbaka lite ;)

Ger inte kvinnor tillgång till alla pengar.....de bara förstör dem :D portionera ut lite i taget...

• dirpower

En rik man får in mer pengar än vad hans fru hinner göra av med.

Jag tycker att du på fullaste allvar behöver bli rik. Vem som helst kan bli rik bara man bestämmer sig för att bli det. Sedan är resorna självklart olika långa men jag har lärt mig en mycket stadig väg.

Svar på tråden Min sambo utnyttjar mig ekonomiskt?