• Anonym (velig)

Vem ska jag välja, maken eller älskaren?

Vill först börja med att säga att jag inte är ute efter att bli spottad på eller dömd för min "synder".
    Många har åsikter här på forumet utan att egentligen själv ha erfarenhet.

Jag är gift och har två barn, 12 o 8 år. Min man och jag har hängt ihop 14 år och vi har haft våra motgångar kan man säga.
    Min man är speciell, han säger nästan alltid vad han tycker, även om det sårar mig, han kan skälla ut mig inför vänner och bekanta, han jobbar mycket och har en sidosyssla som tar upp resten av hans lediga tid.
    Jag sköter den största biten av markservicen, gör dock inget i trädgården, han klipper gräset ibland om inte min pappa har hjälpt honom med det.
    Jag lämnar oftast barn i skolan och hämtar me. Han gör det när jag inte kan pga jobbet, högst en gång per vecka.
    Vi äter aldrig middag ihop, han ensam sent och jag med barnen på normal middagstid.
    Han vill ha sex ofta och jag är trött och orkar inte /har ingen lust för det mesta. Visst vi knullar, men kanske bara 1-2 gånger per vecka, på sin höjd.
    Han tror att sexet ska vara som i början och kallar mig för tråkig när jag inte vll se på porrfilm.
    Han har alltid påstått att jag har en annan, även om det inte funnits fog för hans påståenden.
    Jag råkade nämna att vi kanske skulle blanda in en till tjej i vårat sexliv och han blev som besatt att hitta en!
    Vi har inte samma intressen alls egentligen heller...
    Jag kan aldrig bli ledsen och visa tårar, det kan han inte hantera. Han tycker det är jobbigt att se någon gråta och kan inte trösta.

Han säger dock ofta att jag är vacker, har snygg kropp och ger mig uppskattning på det viset.
    Han tvättar bilen åt mig och tankar upp den ibland.
    Han köper godis åt mig ibland som han vet att jag älskar.

Nu har jag träffat en annan man, vi har samma värderingar och han är mjuk och fin, har tålamod och blir nästan aldrig arg. Man skulle kunna säga att han är lite som en kvinna med snopp, men för den skull inte feminin. Jag är kär och han i mig.

Jag har ALLTID sagt att man lämnar först, man är inte otrogen. Och nu står jag här och har varit otrogen.

Jag är kär i den nya mannen, men känner skuld inför barnen och kan säga att det är pga dem som jag stannat så länge.
    T o m min man har sagt att han är tacksam för att jag inte har lämnat honom, så han vet att han har betett sig illa. Kan bara nämna en sak han far med ibland när han blir arg och det är att han kan säga "passa dig jävligt noga" och det gör mig så ledsen...

Jag vet varken ut eller in, och är skiträdd för att barnen ska fara illa om vi skiljer oss.
    Kan väl nämna att maken  iallafall är duktig på att jobba och tjäna pengar, så det ska han ha cred för...

• Svar på tråden Vem ska jag välja, maken eller älskaren?
  • Anonym

Det kan bara du själv svara på,men hoppas allt löser sig.

• Anonym

Okej. Gjort är gjort så tänk då på vad ditt hjärta vill. Barnen kommer så småningom bli äldre och flytta och då blir du ensam kvar med mannen du valt att dela ditt liv med. Se till att dela ditt liv med någon som gör dig lycklig som du trivs med.

• Anonym (Är du på riktigt)

Svårt att tro att du existerar på riktigt. Men gör du det välj kvinnan med snopp. Du förtjänar henne!

Men bered dig på att även denna nya sol har sina fläckar. Dom brukar ha sitt maximum vart trettonde år.

"som man bäddar får man ligga"

• Anonym (vet)

Tycker du ska stanna.

Din älskare säger bara det du vill höra. Du är lurad. 

• de Robespierre

Maken eller älskaren. Stanna eller gå.

Oavsett så har du nu fått uppleva hur det kan vara men någon som respekterar dig och behandlar dig värdigt (dock under jobbiga former). Du vet nu vad som finns därute och frågan är ifall du någonsin kommer att acceptera att fortsätta på samma sätt i det nuvarande förhållande om du väljer det alternativet.

Tycker din man visar lätt psykopatiska tendenser i sitt beteende. Bara du kan svara på hur han skulle hantera ett skilsmässa.

När det gäller barnen så skall du inte underskatta dem. De ser, hör och förstår långt mycket mer än vad man tror. Dessutom kan de uppfatta saker som vi tror att vi har lyckats dölja för dem. Bli inte förvånad ifall de ställer sig på din sida när det gäller hur din man har behandlat dig under alla år.

Jag avundas inte dig för de val och utmaningar som väntar. Men mitt uppe i stormen så måste du tänka på dig själv eftersom du aldrig kan leva ditt liv genom någon annan. Inte heller minimera dig till ingenting bara för att någon annan skall få sitt liv precis som den personen vill. Jag skriver detta eftersom det är tydligt att din man inte ger dig det du är värd. Istället har du fått leva under hans nycker där han inte verkar fatta hur ett kärleksfullt förhållande fungerar. Ärligt talat så förvånar det mig att du har stått ut.

Vi har alla en "tipping point". Om vi når den så faller vi. För där går gränsen för vad vi accepterar. Du nådde säkert din punkt för länge sedan men det märktes inte förrän ödet lär den andre mannen korsa din väg. Om du skall fortsätta med din man, eller med din älskare, eller ensam är det beslut som du måste ta. Men det visste du redan.

• Anonym (velig)

Det är några före som även de förundrats över att jag stannat... och visst jag borde lämnat för länge sedan, nu är det inte så lätt och jag är väl den lite osäkrare typen som är rädd för hur livet ska te sig ekonomiskt om man är ensam, samt att jag hela tiden har hoppats att det ska bli bättre. Faktum är att jag har lärt mig hantera situationen, jag vet hur jag ska bete mig för att undvika konflikter t ex.

Jag tror inte att jag är lurad för han (älskaren) verkar så rakt igenom ärlig. han har berättat sina värderingar för mig innan jag hunnit säga mina, så lurad tror jag inte att jag är.  Jag har aldrig träffat någon som kan visa sina känslor så öppet som han och fortfarande vara rakryggad och stå för det. några gånger har han t o m blivit rörd för att han tycker att jag är en så fin människa, jag har sett det i hans ögon...
    Han lever just nu med en kvinna som är ungefär som min man är till sättet. Han förstår mig, hur jag har det...

• CygnusX1
    Anonym (velig) skrev 2012-06-10 02:47:29 följande:
    Det är några före som även de förundrats över att jag stannat... och visst jag borde lämnat för länge sedan, nu är det inte så lätt och jag är väl den lite osäkrare typen som är rädd för hur livet ska te sig ekonomiskt om man är ensam, samt att jag hela tiden har hoppats att det ska bli bättre. Faktum är att jag har lärt mig hantera situationen, jag vet hur jag ska bete mig för att undvika konflikter t ex.

Jag tror inte att jag är lurad för han (älskaren) verkar så rakt igenom ärlig. han har berättat sina värderingar för mig innan jag hunnit säga mina, så lurad tror jag inte att jag är.  Jag har aldrig träffat någon som kan visa sina känslor så öppet som han och fortfarande vara rakryggad och stå för det. några gånger har han t o m blivit rörd för att han tycker att jag är en så fin människa, jag har sett det i hans ögon...
    Han lever just nu med en kvinna som är ungefär som min man är till sättet. Han förstår mig, hur jag har det...
    Du har i alla fall en älskare, så njut av honom. Sedan får du väl se hur du vill ha det med ditt äktenskap. Tror man bör fundera, och inte fatta för snabba beslut.
  • de Robespierre

Låter som om du har utvecklat "överlevnadsstrategier" vilket är vanligt hos oss alla när vi försöker klara oss undan hot eller begränsa en skada. Men det betyder oftast att vi får finna oss i att göra avkall på oss själva, på det vi vill och det vi tycker. Dvs det som är "jag".

Och det där med ekonomin kan vara en sak. Men i en separation (och då speciellt om man är gift) så påverkas ekonomin alltid oavsett om man bor i slott eller koja. Vissa resonerar som att pengar gör en inte lycklig men jag gråter hellre i baksätet på en Rolls Royce. Jag tror att man bara lurar sig själv om man säljer sig själv för bibehålla sin ekonomiska status. Det kan fungera men i längden så är det hjärtat som får lida. Ekonomin kan man bygga upp igen men det är mycket svårare med en kärlek.

Om du väljer att stanna, alt inte bryta, pga att du vill behålla din ekonomiska status med bra boende, pengar och all "frihet" det innebär så är det ett val du tar. Och det skall respekteras eftersom det är ditt liv. Men samtidigt så innebär valet att du antingen accepterar din livssituation i ditt äktenskap eller tar upp det som inte fungerar med din man. Att välja status quo och fortsätta att ha en älskare vid sidan om är en tidsinställd bomb som kan brisera när som helst. Om/när den gör det kommer kan det finnas en risk att din ekonomiska oro kan bli verklighet fast flera gånger större.

• Bye baby Bunting

Meningen där du skriver *Jag vet hur jag ska bete mig för att undvika konflikter" fick mig att få en klump i halsen. Det låter som en form av psykisk misshandel. Det kanske låter mycket värre än vad det är. Jag känner igen det dock. Släta över och inte ta upp vissa saker för att inte helvetet skulle bryta lös och följas av ändlösa bråk. Slitsamt!

Vad det gäller ekonomin så var det något som oroade mig enormt när jag helt plötsligt insåg att jag skulle bli singel. (Nu var min situation helt annorlunda från din), men jag bytte jobb och jag har aldrig i hela mitt liv haft det så gott ställt ekonomiskt som nu. Den där Rolls Roycen kan jag nog glömma, men jag har gott om pengar över varje månad och jag behöver inte snåla. Jag shoppar när jag har lust och jag har en buffert om något oförutsett skulle hända.

Det behöver inte bli katastrof för att man skiljer sig. Det kan tom bli bättre ibland.
    0110110001100101011000010111011001100101001000000110111001101111001000000111001101100011011000010111001001110011
Svar på tråden Vem ska jag välja, maken eller älskaren?