• Anonym

arbetsförmedlingen

Visste inte vart jag skulle publicera tråden, så det fick bli här. 

Jag står skriven på arbetsförmedlingen i en stad, men bor för det mesta hos min pojkvän, sju mil ifrån den staden och skulle nu vilja flytta över mig till arbetsförmedlingen i hans stad. Är det möjligt? Trots att jag inte står skriven hos honom, på adressen alltså? Vill byta arbetsförmedling för att slippa pendla ett par gånger i veckan för att gå på möten osv.  

• Svar på tråden arbetsförmedlingen
  • Anonym

Det ska inte vara några problem att byta,det är din rätt.Lycka till

• Anonym
    Anonym skrev 2012-06-09 23:11:17 följande:
    Det ska inte vara några problem att byta,det är din rätt.Lycka till
    Jag tror inte heller det, men är lite osäker. Har för mig att NÅGON har sagt att man måste stå inskriven på AF i den staden som man bor i.
  • Filipis

Nä,men samma kommun kanske?

• Norris

Jag står då skriven på af på en annan ort så jag är 100% säker på att det går :)

• Anonym

Oj,nu blev jag osäker,själv var jag missnöjd med AB,i kommunen jag bor,så jag skrev in mig i en annan kommun utan problem,borde väl gälla städer också tycker man.

• Anonym

Tack för era svar, då verkar det som att det ska gå då. Skickade iväg ett mejl till AF nyss, så får väl se om dem behagar att svara på det snarast. Man kunde chatta med dem mellan 10-16 imorgon med, så ska se om jag kan få tag på någon då med! :)

• MammaPlutt

Klart att du får ha ditt AF i närheten där du bor. AF kan inte kräva att du måste ha det i din födelseort.
    Bodde själv 7 mil ifrån där jag var född och de flyttade det samma dag. 

• Anonym
    MammaPlutt skrev 2012-06-10 00:00:05 följande:
    Klart att du får ha ditt AF i närheten där du bor. AF kan inte kräva att du måste ha det i din födelseort.

Bodde själv 7 mil ifrån där jag var född och de flyttade det samma dag. 

Om du hade läst tråden, så hade du sett att jag inte har skrivit nåt om min födelseort, utan om orten där jag står skriven! Vilket inte är samma sak! Och eftersom att jag är folkbokförd i en stad, så vet jag inte om jag får lov att flytta mig till en AF i en annan stad än den jag är folkbokförd i..
  • Babybel

Jag vet som ett faktum att du kan vara inskriven på vilken AF du vill. Det enda viktiga är att du kan komma på alla inbokade möten. Att du inte bor på orten där du är inskriven duger inte som orsak om du inte kan komma på möte (om du har à-kassa vill säga)

För att bli inskriven på annan AF måste du besöka din nya förmedling personligen med leg och be om ett bli överflyttad.

• Anonym

Eftersom man ska kunna söka jobb i hela sverige och inte bara i orten man bor i så borde man ju kunna vara inskriven på vilket AF som helst =)

Svar på tråden arbetsförmedlingen