• Nr 14

Vart bo vid Astrid Lindgrens värld? Jönköping?

Hejsan!

Tänkte åka till ALV men hittar inget boende. Är det för långt att bo i Jönköping om man tänker va på ALV två dagar? Jag menar att åka fram och tillbaka däremellan alltså. Finns det annars nåt bra boende för två vuxna och tre barn 1-5 år som ni kan tipsa om? Vill ha rum med frukost.

• Svar på tråden Vart bo vid Astrid Lindgrens värld? Jönköping?
  • Steffi

Nu var det några år sedan vi var där men har du kollat campingen vid ALV? Där kunde man hyra stugor el ställa upp husvagn.

• sirisdotter

Är alla hotell och vandrarhem och stugor i Vimmerby  redan fullbokade för hela säsongen?   Försök i så fall med Mariannelund,  Hultsfred  och andra orter i närheten,  kanske Västervik,    Eksjö.  

Jönköping -  varför funderar ni på det?

• Vinxen

Mellan ALV och Jönköping är det typ 12 mil så det är kanske inte att rekomendera!

• u77

Hyr en stuga på deras egen camping som ligger precis brevid. Då får man för ett tillägg äta frukost inne på Majkens kök inne på området. Smidigt och superbra! Rekommenderas!

• Twinpeak2012

Bor man på ALV:s egen camping så får man komma in i parken tidigare på morgonen. Väldigt skönt att få se parken i relativt lugn och ro. Visst skådisarna går inte omkring tidigt på morgonen vad jag vet, men parken är så fin i sig så det kan vara kul för barnen att upptäcka miljöerna utan att behöva trängas allt för mycket. Rekommenderar er att åka i början av juni eller i augusti snarare än i juli med tanke på köer.
    Jag var där med min lillebror för några år sedan i mitten av augusti, när mina barn är tillräckligt stora för att åka dit så kommer jag åka dit i augusti och bo på campingen.

Mamma till Herman & Finn födda den 7/2-2012
  • Twinpeak2012

Kontakta turistbyrån i Vimmerby om inte ALV har platser på campingen. Annars finns det två till campingar i Vimmerby. Det finns också vandrarhem.

Mamma till Herman & Finn födda den 7/2-2012
  • shellly

Fredensborgs Herrgård kan du kika på.
    Annars skulle jag väl välja att bo i Västervik om allt inom 2 mil är fullbokat.
    Jönköping är ju som sagt 12 mil bort och en dålig bilväg... Absolut inte närmaste storstad. Då är Linköping närmare.

• Mimmi1973

Karaktärshotellet, de har stugor billigt, hotellrum och camping, ligger 5 min körning till alv, rekommenderas varmt :)

• Ängelii

ALV´s camping eller möjligen oxgården så man kan gå till parken och gå ut om man behöver hämta eller lämna något vid sitt boende.

• sirisdotter

Björkbacken -  hur fungerar det för barnfamiljer?   Stugorna främst   (har bott på hotellet någon natt för ganska länge sedan).   I andra änden av Vimmerby -  definitivt närmare än Jönköping...

• maria1972
    sirisdotter skrev 2012-06-10 22:15:37 följande:
    Björkbacken -  hur fungerar det för barnfamiljer?   Stugorna främst   (har bott på hotellet någon natt för ganska länge sedan).   I andra änden av Vimmerby -  definitivt närmare än Jönköping...
    Var där förra sommaren. Barnen älskade poolen som hade rutschbana. Stugorna var ok, barnen fick sova på loftet, enkel standard tror det var två plattor på spisen, men vi tyckte det var lyckat!
  • sirisdotter
    maria1972 skrev 2012-06-10 22:36:27 följande:
    Var där förra sommaren. Barnen älskade poolen som hade rutschbana. Stugorna var ok, barnen fick sova på loftet, enkel standard tror det var två plattor på spisen, men vi tyckte det var lyckat!
    Tack!   Barnfamiljen kanske kan bo i stuga  -   mormor och morfar får det nog bättre i hotelldelen i så fall.  
  • Elina05

Jag skulle rek. Björkbacken!! Hur fint som helst och till ett kanske lite bättre pris. Fast det har sina fördelar å bo på ALV´s camping, till priset! Om man inte vill trängas med alla andra tursister så är Västervik en helt otroligt mysig stad med havet intill, om ni vill se lite annat? Vimmerby är proppfullt nu under sommaren =)

• sirisdotter
    Elina05 skrev 2012-06-11 07:42:38 följande:
    Jag skulle rek. Björkbacken!! Hur fint som helst och till ett kanske lite bättre pris. Fast det har sina fördelar å bo på ALV´s camping, till priset! Om man inte vill trängas med alla andra tursister så är Västervik en helt otroligt mysig stad med havet intill, om ni vill se lite annat? Vimmerby är proppfullt nu under sommaren =)
    Festligt!    Före AVL  visste "ingen"   var Vimmerby låg -  Västervik drog turister som vacker sommarstad....
  • annzah
    shellly skrev 2012-06-10 15:09:05 följande:
    Fredensborgs Herrgård kan du kika på.
    Det är så fint där!! Nu har inte jag varit där sedan 1991 men då var det fantastiskt fint.

(Och så bodde skådisarna till Lotta-filmen där samtidigt som vi, snacka spännande för mig då att sitta i matsalen vid bordet bredvid Claes Malmberg och Beatrice Järås! ;))
  • Elina05
    sirisdotter skrev 2012-06-11 09:29:56 följande:
    Festligt!    Före AVL  visste "ingen"   var Vimmerby låg -  Västervik drog turister som vacker sommarstad....
    Jo, jag vet det. När jag, mina syskon och kusiner var små så åkte vi nästan varje söndag med mormor och morfar till Vimmerby. Då var det bara en liten "by" med de dära småhusen som vi sprang runt i :). Då var det bara som en lekpark. Så visst har det skett en hel del förändringar....
  • sirisdotter
    Elina05 skrev 2012-06-11 19:46:04 följande:
    Jo, jag vet det. När jag, mina syskon och kusiner var små så åkte vi nästan varje söndag med mormor och morfar till Vimmerby. Då var det bara en liten "by" med de dära småhusen som vi sprang runt i :). Då var det bara som en lekpark. Så visst har det skett en hel del förändringar....
    Småhusen -  menar du början till ALV?    I början på 80-talet var jag där med bonusbarn.    Då fanns  några små hus,   kanske snickerboa och Villa Villerkulla bara.

Eller menar du staden Vimmerby,  som funnits sedan 1600-talet eller så.   6000 invånare när jag bodde där fram till början av 60-talet.
Svar på tråden Vart bo vid Astrid Lindgrens värld? Jönköping?