• Anonym (noll klassad)

SGI katastrofen

Hur många  blev utförsäkrade o  noll klassade innan det införde nya regler 2010.
    Själv är jag sjukskriven sedan 2004 efter sjukersättnings perioden återgick jag aldrig till mitt arbete pga
    > arbetsbrist o var tvungen att säga upp mig eller få sparken.
    Min fackliga företrädare var med under förhandlingarna med min arbetsgivare och jag fick engångsvederlag 6 månaders lön och jag valde att säga upp mig. Under sjukskrivningstiden har jag inte blivit erbjuden någon form av rehabilitering, en hel del olika handläggare bara. Samma dag jag sa upp mig skrev jag in mig på arbetsförmedlingen (det var kravet) fast jag inte var arbetsför "man trollade fram mig som frisk o arbetsför" för att jag skulle ingå i statistiken eller? inte vet jag.
    Vill berätta att före min sjukskrivning 2004 var jag en hårt arbetande individ, höginkomsttagare, började arbeta som 16-åring sista 25 åren natt på ett servicehus o  periodvis hade jag två jobb, gick direkt från natt arbete till hemtjänsten o jobbade dag,  hade  en familj att tag hand om med tre barn med allt vad det innebär.  
    Jag va en aktiv person som dansade tre gånger i veckan i en förening, gick flera mil i veckan.
    > Nu är jag sjukskriven, arbetslös och nollklassad får ej sjukpenning eftersom jag inte återgick till mitt arbete som jag inte hade då, reglerna va sådana  vilken gör en så fruktansvärt arg, besviken,maktlös och Idag måste jag ansöka om socialbidrag pga "nollklassningen"  och min "skyddade" SGI är borta.
     Dessutom har jag drabbas av psykisk ohälsa med självmordstankar o ständig ångest, livet är inte värt att leva länge  för att politiska systemet har gjort sina medborgare till socialbidragstagare,kränkt deras självkänsla och gör många till tiggare och uteliggare, jag blir en av dem. Har betalat skatt i hela mitt yrkes liv o inte hade jag förväntat mig att bli socialbidragstagare på äldre dar.
    > En som inte vill leva längre i de sjuka politiska systemet
                                                             "en duktig flicka"

• Svar på tråden SGI katastrofen
  • Försäkringskassan

Hej!

Jag kan inte svara specifikt på vad som har hänt i ditt ärende och varför du inte fick sjukpenning.

Rent allmänt gäller det att man skyddar sin sjukpenninggrundande inkomst om man anmäler sig till arbetsförmedlingen efter avslutad anställning.

Jag klistrar in lite allmän information från ett av våra faktablad:

När du inte längre har arbetsinkomster är huvudregeln att din sjukpenninggrundande inkomst slutar gälla. I vissa situationer har du dock möjlighet att behålla din sjukpenninggrundande inkomst trots att du inte arbetar.

Om du är anmäld som arbetssökande på Arbets­förmedlingen och aktivt söker arbete kan du få behålla din sjukpenninggrundande inkomst. Du måste anmäla dig som arbetssökande på Ar­betsförmedlingen inom tre månader från det att du slutade ditt arbete. Det gäller även om du har avgångsvederlag.

Skulle du bli sjuk när du är arbetslös måste du anmäla dig som arbetssökande på Arbetsför­medlingen på nytt den första vardagen efter avslutad sjukperiod för att behålla din sjukpen­ninggrundande inkomst.

Om du är sjuk och din arbetsförmåga är nedsatt med minst en fjärdedel är din sjukpenninggrun­dande inkomst skyddad. Det gäller även om du inte längre får sjukpenning därför att du har fått ersättning maximalt antal dagar.

Du har länk till hela faktabladet nedan om du vill läsa mer om sjukpenninggrundande inkomst när man exempelvis är arbetslös:

http://www.forsakringskassan.se/wps/wcm/connect/29678a42-fdae-4c02-9c9a-11cfb00333bb/4080-B-Sjukpenninggrundande+inkomst-+studerar20111222.pdf?MOD=AJPERES&CACHEID=29678a42-fdae-4c02-9c9a-11cfb00333bb&useDefaultText=0&useDefaultDesc=0

För mer information om just ditt ärende rekommenderar jag att du kontaktar kundcenter på telefonnummer: 0771-524 524.

Hälsningar

Darko, handläggare

Svar på tråden SGI katastrofen