Smittsamhet vid vattkoppor?
Min fråga gäller smittsamheten kring när barn har vattkoppor.
Jag VET att vattkoppor smittar väldigt lätt. Min fråga är mer ställd gällandes det här följande:
OM barnet har vattkoppor; är det helt uteslutet att barnet inte får vistas ute? Med risk att smitta andra?
Alltså; självfallet inte så att jag skulle ta med mig barnet till någor specifikt ställe, vare sig köpcentrum, förskola/öppen förskola eller hem till någon!
Men en helt vanlig lekplats ute i det öppna? För att låta mitt barn få springa av sig värsta lek-klådan?
Säg att mitt barn bara vill sitta och gunga helt förnöjd och inte leka med andra barn som finns i samma lekpark....skulle det vara utom smittorisk för de andra barnen då?
Eller om barnet nöjer sig med att leka helt på egen hand vid en klätterställning / sandlåda även om andra barn fanns i samma lekpark?
Nu har detta scenario inte skett ännu hemma hos oss. Men stötte på en bekant häromveckan som berättade om hennes barn som nyligen varit sjuka med vattkoppor.
De barnen i sig är sådana som i vanliga fall inte kan nöja sig med bara lek hemmavid utan måste tas ut till lekparken för att få springa och leka för att det ska kunna fungera fint; annars blir det totalt kaos hos dem.
Nu när de barnen hade vattkoppor så fick föräldrarna vänta till kvällen med att ta ut barnen till lekparken, med anledning av att de inte skulle smitta de andra barnen.
Är alltså vattkoppor SÅ pass smittsamt att barnen inte ens kan vistas ute i friska luften eftersom de då smittas?
Hur stor omkrets / radie sprider sig smittan på? Menar, om man håller sig inomhus men öppnar fönstret; om det verkligen är SÅ väldigt smittsamt, så riskerar ju ALLA som vistas utomhus och som ej tidigare haft vattkoppor att smittas?!
Känns bara lite långsökt...men det kanske bara är jag som har svårt inse att det verkligen är så pass smittsamt så man inte ska bege sig ut i det öppna alls...?
Jaja...bara nyfiken över hur alla ni andra reagerar och tänker kring det här.