• Anonym

Kommer aldrig få körkort....... Kan ni ge mig lite peppning?

Jag undrar om någon kan ge mig lite hopp. Har kört upp tre gånger nu och kuggat på någon liten grej varje gång.

1a gången: Var så brutalt nervös, darrade på rösten och inspektören satt och babblade hela tiden, vilket gjorde att jag tappade fokus (hade jag inte varit så nervös så hade jag förmodligen kunnat hantera det mer) och jag kunde ju inte direkt be honom vara tyst heller, känns ju inte speciellt snällt. Gjorde iallafall ett litet misstag som jag aldrig gjort förut och då kan jag påpeka att jag kört måååååååånga mil..

2a gången: Allt gick jättebra fram tills sista 10 minuterna när jag la mig i fel fil så då kuggade jag på "självständig körning mot mål" trots att jag körde över till rätt fil så fort jag upptäckte misstaget.

3e gången:  La mig i fel fil igen men nu var det körfältsbytet jag kuggade på, eftersom det kom en bil bakom (ganska långt bakom men ändå). Jag visade tydligt att jag ville byta fil och allt men bilen var tydligen för nära sa inspektören. Det som gör mig sur är att detta hände 5 minmuter in på uppkörningen, sen körde jag motorväg, stadskörning, rondeller, ja allt.. helt prickfritt resterande 40 minuterna.. sen när vi kom till trafikverket sa han att jag kuggade på det där första. Frågade då varför han inte sa det, eftersom det ändå inte fanns någon chans för mig att klara uppkörningen efter det felet. Då sa han bara surt att "vi jobbar så". Men visst, det är väl bra att man får övningsköra lite även om det redan är kört så att säga, man får väl se det så.'

Som sagt har jag kört mååååååååååååååååååååååånga mil och kört bil nästan varje dag i flera månader och jag gör aldrig fel då, men när jag kör upp så blir jag så sjukt nervös så då gör jag något fel ändå. Trots att jag egentligen VET precis hur man ska göra.

Känns som att ALLA klarar uppkörningen på första försöket, är det så?? :( är jag ett hopplöst fall efter mina tre gånger? Har bokat en ny tid om några dagar så jag hoppas på den, men efter det här så börjar man liksom tappa tron på att det nånsin ska gå.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-06-10 08:54
    Ska tillägga att jag klarade teorin den 21 maj (första försöket) så nu har jag smått panik över att inte klara uppkörningen inom två månader för då måste jag göra om teorin :/

• Svar på tråden Kommer aldrig få körkort....... Kan ni ge mig lite peppning?
  • Anonym (fem!!)

Hej, vet hur det känns. Jag var också så sjukt nervös så jag missade på små skitgejjer. Klarade det på femte försöket och då bölade jag som en gris så när bilskolelärarren kom fram till bilen trodde han att jag missat igen men det var väl bara alla månaders nervositet och uppgivenhet som äntligen släppte! Så ge inte upp, plötligt så funkar det en gång!! Lycka till!

• Wagram

Det låter som om du har haft otur när du körde upp. De kan ju vara mer eller mindre petiga. Jag gjorde ett jättedumt fel fem minuter in i uppkörningen och tänkte då att nu har jag kuggat, men fortsatte köra i alla fall eftersom han inte sa något. Resten gick hur bra som helst (troligtvis eftersom jag slappnade av då jag trodde det var kört i alla fall) men jag blev ändå väldigt förvånad när han sa att jag hade klarat det. Min körlärare sa att han troligtvis lett mig in i en liknande situation utan att jag tänkte på det och eftersom jag då visade att jag klarade det fick jag kortet i alla fall. Jag hoppas att du har samma tur med en vettig inspektör nästa gång så du får kortet. Lycka till!

• Nyfiken gul

jag kuggade första gången men klarade mig andra gången.

Nånting jag lärde mig via min körskollärare är att en uppkörning ska vara precis som vilken annan gång som helst du sätter dig bakom ratten. Är du nervös, visar tveksamhet eller liknande så är man redan där kuggad i princip. Att köra med en inspektör ska ju egentligen vara som att köra hem en kollega från jobbet tex.

och han hade faktiskt rätt, faktum är att nästan alla kör helt annorlunda när dom får folk i bilen. Att köra med sambon i 45 mil och sen köra hem är ju en sak - men det blir något helt annat när man ska sätta sig och köra hem två kollegor från jobbet eller hämta en polare sent på stan en kväll. Då kör man automatiskt annorlunda.

är du säker på att du verkligen kan köra så är du ju säker, då är det bara att visa det också.

Jag var aldrig nervös när jag körde upp, första gången kuggade jag på att jag inte kunde backa runt ett hörn, jag tog om det och gjorde rätt men han tyckte ändå att det var för mycket felaktighet.  Jag åkte hem och maken tvingade mig att backa runt brandstationen där vi bor - en hel jävla eftermiddag satt vi och körde runt huset.

Nästa uppkörning fick jag göra om momentet och det var klockrent. Körde upp helt utan anmärkning.             

Alexander -98- Isaac -00- Victor -08-
  • Wagram

Nej, jag håller inte med om att man kuggar direkt om man t ex är nervös. Det är inte konstigt om man är nervös även om man kan köra bra. Efter att jag gjorde min tabbe blev jag så nervös att benen skakade, men det gick alltså vägen ändå.

• evolyn

Ett tips om det är svårt att få uppkörningstid så ring på morgonen så kanske du kan få en tid under dagen det släpps tider som inte varit inplanerade, ring ofta och kolla efter avbokningar.
    Lycka till, nästa gång klarar du det!

• mrsStatham

Skit i att ringa. Då får man bara sitta i telefonkö i en kvart innan man kommer fram och när man väl får prata med någon är alla återbudstider tagna.
    Boka en ny tid online. Det räcker om du kollar på morgonen, vid lunch och på kvällen.

Det låter som att du bara har haft otur, men det finns inte så mycket annat att göra än att hoppa upp i sadeln igen och göra ett till försök.

Bara två saker är oändliga
  • Astarte

Jag fick också köra upp flera gånger, så jag vet hur det känns. Man tror aldrig att det kommer att gå. Jag klarade det till slut och det gör ju alla förr eller senare.

Du behöver inte vara rädd för teorin. Du kan få den förlängd om du kan visa att du jobbat med körkortet under året, och du kan hänvisa till att du blivit kuggad (och kanske till långa väntetider). Min höll också på att gå ut, men då skrev jag till dem och sa att jag varit aktiv hela tiden och att jag gick på körskolan, och då förlängde de med ett år utan problem.   

• Poop

Jag tycker du ska  Byta körskola så du får köra upp någon annanstans ts! Stressa inte upp dig över teorin, det blir som det blir! Du fixade det på första försöket, så varför skulle du inte klara det på andra?

• Anonym
    Wagram skrev 2012-06-10 09:44:40 följande:
    Nej, jag håller inte med om att man kuggar direkt om man t ex är nervös. Det är inte konstigt om man är nervös även om man kan köra bra. Efter att jag gjorde min tabbe blev jag så nervös att benen skakade, men det gick alltså vägen ändå.
    Jag skrev inte att man kugger av nervositeten, utan av misstagen som nervositeten medför att man gör.
  • Wagram
    Anonym skrev 2012-06-10 12:09:38 följande:
    Jag skrev inte att man kugger av nervositeten, utan av misstagen som nervositeten medför att man gör.
    Min kommentar var till Nyfiken Gul.
  • Anonym
    Poop skrev 2012-06-10 11:00:28 följande:
    Jag tycker du ska  Byta körskola så du får köra upp någon annanstans ts! Stressa inte upp dig över teorin, det blir som det blir! Du fixade det på första försöket, så varför skulle du inte klara det på andra?
    Även om jag byter körskola så måste jag köra upp i Linköping, det är ju här alla körskolor ligger.. däremot kan jag ju boka privat i en annan stad men det känns inte heller så kul om man aldrig varit där innan.

Jag klarar säkert teorin en gång till, det är bara så trist om det ska behöva bli så att jag gör om det.. men det är ju bara att göra isåfall :) 
Svar på tråden Kommer aldrig få körkort....... Kan ni ge mig lite peppning?