• idisb

intyg för åka utomlands med barnen?

barnens pappa frågade mig om han måste skriva under något för att jag ska åka utomlands med barnen en ve. Jag har ärligt talat ingen koll. Har åkt till london flera gånger med barnen och det har inte varit några problem men nu ska vi åka till turkiet.
    Vi har gemensam vårdnad och dom har pass som han har godkänt

• Svar på tråden intyg för åka utomlands med barnen?
  • idisb

Jag ha aldrig hört något om det men 2 som frågat mig nu så blir osäker

• Nenne 71

Det är när man skaffar pass till barnen som båda vårdnadshavare behöver skriva på.

• idisb

jo passet vet jag men blev nojjig jag skulle stå där som ett fån o vi inte kom iväg, men då tycker jag bolaget skulle sagt något när man bokade. Fast igentligen, finns säkert de som sticker med barn som redan har pass

• Zara10

Nä du behöver inget intyg

• Miiia

Hej, jag fastnade i passkontrollen i Amsterdam med min son sommaren 2011.
    (Eftersom vi inte har samma efternamn)
    Att jag var asiat, och sonen en blandning som kallade mig mamma hjälpte inte.
    Inte heller att vi var påväg HEM till Sverige.
    Jag hade heller aldrig hört talas om ngt intyg.
    Men de var stenhårda ville att jag skulle visa upp ett födelsebevis som kunde styrka att jag var hans biologiska mamma alternativt ett intyg ifrån pappan.

Jag fick förhörsliknande frågor, var är pappan? vet pappan om vart du tar HANS barn osv.

De fick ringa något samtal och efter många om och men släppte de förbi oss men gav oss ett varnande finger att reglerna har hårdnat, och att jag som förälder borde varit medveten om detta..

MEN nu ska jag åka till Turkiet och varit på och frågat fritidsresor vad det är för intyg man ska ha med egentligen.
    Men de menar att det enbart är fritidsresor egna som skrivs på! 
    Det är ju mer för fritidsresor ej för flygplatsen
    Men kommer ändå ta med mig en kopia av sonens födelsbevis.... IFALL!!
    Ta det säkra före det osäkra :) 

• Nenne 71
    Miiia skrev 2012-06-12 20:02:34 följande:
    Hej, jag fastnade i passkontrollen i Amsterdam med min son sommaren 2011.
    (Eftersom vi inte har samma efternamn)
    Att jag var asiat, och sonen en blandning som kallade mig mamma hjälpte inte.
    Inte heller att vi var påväg HEM till Sverige.
    Jag hade heller aldrig hört talas om ngt intyg.
    Men de var stenhårda ville att jag skulle visa upp ett födelsebevis som kunde styrka att jag var hans biologiska mamma alternativt ett intyg ifrån pappan.

Jag fick förhörsliknande frågor, var är pappan? vet pappan om vart du tar HANS barn osv.

De fick ringa något samtal och efter många om och men släppte de förbi oss men gav oss ett varnande finger att reglerna har hårdnat, och att jag som förälder borde varit medveten om detta..

MEN nu ska jag åka till Turkiet och varit på och frågat fritidsresor vad det är för intyg man ska ha med egentligen.
    Men de menar att det enbart är fritidsresor egna som skrivs på! 
    Det är ju mer för fritidsresor ej för flygplatsen
    Men kommer ändå ta med mig en kopia av sonens födelsbevis.... IFALL!!
    Ta det säkra före det osäkra :) 
    Fy vad hemskt. Har aldrig hört talas om detta Rynkar på näsan
    Men vad ska ett födelsebevis kunna bevisa?  Ja att du är hans mor men inte om du får resa med barnet utan pappan
  • Miiia

Precis, att jag var barnets mor, samt att de ville ha ett intyg ifrån pappan!!!
    helt sinnes!

Nä men som sagt kommer hädanefter ta det säkra före det osäkra och ta med mig det som krävs.
    Det kanske bara är Holland som har dessa regler (?) Tungan ute  

• evaoregon
    Miiia skrev 2012-06-12 20:20:20 följande:
    Precis, att jag var barnets mor, samt att de ville ha ett intyg ifrån pappan!!!
    helt sinnes!

Nä men som sagt kommer hädanefter ta det säkra före det osäkra och ta med mig det som krävs.
    Det kanske bara är Holland som har dessa regler (?) Tungan ute  
    Jag bor i USA och här brukar man rekommendera föräldrar som reser med sina barn (utan den andre föräldern) att ta med sig ett intyg med bl a kontaktinfo till den förälder som inte är med på resan.  Detta för att förhindra att barn smugglas ut ur landet vid vårdnadstvister.  Jag har haft med mig ett sådant intyg då jag ensam rest till Sverige med barnen, men aldrig behövt visa det.  Det känns i alla fall bra att ha om det skulle behövas. 
Svar på tråden intyg för åka utomlands med barnen?