• narie24

Sova i buggans sittdel?

Vad säger ni som har buggor? Hur sover era barn i den? Då tänker jag på småttingar mellan sex och tolv månader. Jag stör mig så på att de ligger med benen rakt upp. Domnar inte benen? Är det skadligt?

Vi har kört med vår teutunia där sonen sover som en gud. Har även en bugga sen tidigare barn. Nu när sonen kan sitta själv känns buggan mkt bättre. Men sovbiten sämre.... Idag gick en del sönder på teutonian :(. Så nu velar jag om man kan börja ancända buggan helt eller inte.
    Sonen är 6,5 månad.

• Svar på tråden Sova i buggans sittdel?
  • Litenåfin

Min son sov i sittdelen från fyra månader. Enda stället där han sovit som en sten :)

• Ellenbmt

Man behöver inte tippa den vågrätt...

• Renstjärna

Min har också sovit sen 4 mån i sittdelen. Sover som en stock! Det är ju samma position vi vuxna ligger i när man har en sån lyxsäng man kan höja fotänden på...

Oftast är det just vi vuxna som tror att barnet har det obekvämt, fast de sitter jätteskönt (samma med bilstol när de inte längre kan sträcka ut benen, då byter många till framåtvänt just för att det ser obekvämt ut). I Bugaboons fall är det nog faktiskt mer ergonomiskt och avlastande att ligga med böjda ben och lätt krökt rygg, än att ligga platt som en planka. De kan ju fortfarande vrida på sig så de är ju inte fast i en enda position...

• Coyote

Nix-pix, jag hade inte låtit en så liten sova i buggans sittdel. Korta stunder kanske, men inte sova hela middagsluren i den. Ett barns rygg behöver kunna rätas ut, att tvingas ligga på rygg med benen rakt upp utan möjlighet att vända sig låser ryggen i en position som inte är särskilt ergonomiskt riktig. Som vuxen tycker man ju ofta att det är skönt att få ha fötterna lite högre, eller en kudde under knäna, men ett litet barn i en "ergonomisk" sittdel sover ju med fötterna rakt upp i vädret, eftersom de inte kan böja dem ännu.

Man ska ju inte ha en bebis för lång tid i babyskyddet, babysittern och liknande, med tanke på att ryggen böjs i dessa, så att tvinga bebisen till den positionen är inte bra. Som sittdel betraktat så är den förstås bra, och att man kan vicka sittdelen utan att bebisens position förändras är smidigt. Men att sova i, nej.

• YokohamaNr2
    Coyote skrev 2012-06-11 00:32:05 följande:
    Nix-pix, jag hade inte låtit en så liten sova i buggans sittdel. Korta stunder kanske, men inte sova hela middagsluren i den. Ett barns rygg behöver kunna rätas ut, att tvingas ligga på rygg med benen rakt upp utan möjlighet att vända sig låser ryggen i en position som inte är särskilt ergonomiskt riktig. Som vuxen tycker man ju ofta att det är skönt att få ha fötterna lite högre, eller en kudde under knäna, men ett litet barn i en "ergonomisk" sittdel sover ju med fötterna rakt upp i vädret, eftersom de inte kan böja dem ännu.

Man ska ju inte ha en bebis för lång tid i babyskyddet, babysittern och liknande, med tanke på att ryggen böjs i dessa, så att tvinga bebisen till den positionen är inte bra. Som sittdel betraktat så är den förstås bra, och att man kan vicka sittdelen utan att bebisens position förändras är smidigt. Men att sova i, nej.
    Men det är ju inte riktigt likadant i babyskyddet som i bugaboos sittdel, skillnaden är ju att ryggen är rak i buggan men inte i ett babyskydd.

Mina söner har sovit jätteskönt i sittdelen från 6 månader och den ena brukade tom sova på sidan hur han nu lyckades med det
  • Renstjärna

Sen tror jag (med risk för att vara ute och cykla) att det inte är ryggens krökning som är farlig, utan att bebisen sitter upp och belastar ryggen som är problemet med ex. babyskydd. En krökt rygg är en naturlig position för små, mjuka bebisar, men den får inte belastas för mycket...

• Renstjärna

Sen, som YokohamaNr2 säger, är ryggen i det närmaste rak i en Buggas sittdel, så egentligen är det kanske en onödig fråga...

• narie24

Sonen testsov igår och sov länge, verkade trivas. Men känner mig ändå skeptisk. Ska försöka lösa det så vi kan varva. Sonen sover ca tre svängar per dag i vagn så vill ju att han ska ha det bra i vagnen.

Svar på tråden Sova i buggans sittdel?