• Anonym

Hur löneförhandlar man?

Jag är fruktansvärt dålig på att löneförhandla så behöver lite råd inför kommande arbetsintervju.

När tar man upp frågan om lönen? Det är inte alltid chefen säger något om detta under intervjun. Ska jag då själv ta upp det? Jag vet inte hur man för det på tal på ett smidigt sätt. Eller ska man vänta tills chefen ringer och erbjuder en jobbet?

Låt säga att chefen frågar efter mitt löneanspråk och jag säger "25 000". Chefen svarar "vi kan bara erbjuda 22 000". Vad säger man då? Ska man säga "tack, men nej tack" om man tycker att det är för lågt? Jag har aldrig vågat säga emot, så de kör över mig hur lätt som helst! Nu är jag arbetslös också vilket såklart syns i mitt CV, så chefen har ju ett övertag känns det som. H*n vet ju att jag är lite desperat då.

Kan man löneförhandla även inom kommun och landsting eller går de efter förutbestämda lönenivåer där alla får lika?

• Svar på tråden Hur löneförhandlar man?
  • Anonym

Undrar också vad man svarar om den potentiella arbetsgivaren frågar efter ens tidigare lön. Ska man svara på det? Man kan ju ha varit kraftigt underbetald och hamnar då helt efter igen om de ska utgå från det.

• Anonym (Konrad)

- Jag nämner aldrig min tidigare lön, då den är irrelevant för det arbetet jag söker.

- Det är individuell lönesättning som råder inom kommuner och landsting - iaf på pappret

- Om en chef erbjuder ett bud under ditt - be att få fundera! Var inte rädd för att säga "Då får jag be att återkomma. Jag ringer dig i eftermiddag". Eller säg bara nej, om det är alldeles för lågt. Motivera varför du ska mer.

- Frågan om lönen brukar inte tas upp vid första intervjun, men det är olika. Jag brukar inte ta upp den om jag inte får frågan. När man blir erbjuden jobbet har man ju ett gyllene förhandlingsläge - de har ju redan valt en

• Anonym
    Anonym (Konrad) skrev 2012-06-10 14:33:41 följande:
    - Jag nämner aldrig min tidigare lön, då den är irrelevant för det arbetet jag söker.

- Det är individuell lönesättning som råder inom kommuner och landsting - iaf på pappret

- Om en chef erbjuder ett bud under ditt - be att få fundera! Var inte rädd för att säga "Då får jag be att återkomma. Jag ringer dig i eftermiddag". Eller säg bara nej, om det är alldeles för lågt. Motivera varför du ska mer.

- Frågan om lönen brukar inte tas upp vid första intervjun, men det är olika. Jag brukar inte ta upp den om jag inte får frågan. När man blir erbjuden jobbet har man ju ett gyllene förhandlingsläge - de har ju redan valt en
    Men när man blir erbjuden tjänsten så görs det oftast över telefon. Ska man då börja diskutera lönen över telefon eller ber man om ett möte för att löneförhandla först innan man tackar ja till tjänsten?
  • Anonym (Konrad)
    Anonym skrev 2012-06-10 14:40:16 följande:
    Men när man blir erbjuden tjänsten så görs det oftast över telefon. Ska man då börja diskutera lönen över telefon eller ber man om ett möte för att löneförhandla först innan man tackar ja till tjänsten?
    Du gör det som känns bäst för dig, i samråd med din blivande chef.
  • Kjellgren

Diskutera inte lön på intervjun utan att chefen har tagit upp det först. När du fått besked om tjänsten är det dags att tala lön. Förklara varför just du ska ha högre lön än alla andra - för det är ju klart du ska ha eftersom du kommer bli deras bästa anställda någonsin!

Bestäm dig för en lägsta acceptabel lön och dra dig inte för att be om ett nytt möte om du blir erbjuden för lite. Ofta kan man förhandla om tex extra semester, reseersättning eller liknande förmåner som kan var lättare för chefen att godkänna än ren lön.

Lycka till! 

Svar på tråden Hur löneförhandlar man?