• KePe

Spara på handbromsen?

Förut fick man lära sig att dra åt handbromsen med knappen intryckt, så låsningen slits mindre, slits de ut annars?

• Svar på tråden Spara på handbromsen?
  • PajeroJonas

Såklart att den kan slitas ut, men risken är inte så stor.

Viktigast för handbromsen är att du inte drar åt den när bilen rullar, och att du ska använda den ofta.
    Det mår den bäst av. Annars är risken stor att vajer/vajrar kärvar fast.
    Har du skivbromsar med handbroms i bromsoken så tryck ner bromspedalen när du drar åt handbromsen, då tar den lite bättre.     

• Rabarbapuppa

Tvärtom, du kan "motionera" din handbroms under färd, ca 30-40 km/h brukar vara rekommenderat. Dra i den ordentligt så att wire'ar och mekanism får jobba lite. Drag åt - och släpp upp. I snabb takt, ett par gånger.
    Inga som helst problem. För problemet är nämligen att den ofta får jobba för lite, och kärvar fast.

/Puppa

• Rabarbapuppa
    Rabarbapuppa skrev 2012-06-19 21:03:46 följande:
    Dra i den ordentligt så att wire'ar och mekanism får jobba lite. Drag åt - och släpp upp. I snabb takt, ett par gånger.

/Puppa

Glömde säga: Du kan hålla knappen på handbromsen intryckt när du gör detta.
  • mrsStatham

Om man bara har en knapp som handbroms.
    Vad ska man göra då? 

Bara två saker är oändliga
  • Pappa06
    mrsStatham skrev 2012-06-21 22:39:57 följande:
    Om man bara har en knapp som handbroms.
    Vad ska man göra då? 
    Om du bara har en knapp, elektrisk handbroms är det inte så mycke du kan göra. Använd den när du har parkerat.
  • Topps
    Rabarbapuppa kan det där med bilar   
    Handbromsen är en så kallad nödbroms och skulle du inte dra i den när du rullar ibland så
    vet du inte om den fungerar som den ska.
    Man ska dessutom ha ca 1/3 del kvar att dra när det hjulen låser.
    Dom bilar som får mest anmärkningar på bilprovningen är dom som aldrig använder den.
    Det vet jag för att det är jag som slår ner på den
  • Rabarbapuppa
    Topps skrev 2012-06-24 21:54:33 följande:
    Rabarbapuppa kan det där med bilar   
    Handbromsen är en så kallad nödbroms och skulle du inte dra i den när du rullar ibland så
    vet du inte om den fungerar som den ska.
    Man ska dessutom ha ca 1/3 del kvar att dra när det hjulen låser.
    Dom bilar som får mest anmärkningar på bilprovningen är dom som aldrig använder den.
    Det vet jag för att det är jag som slår ner på den
Svar på tråden Spara på handbromsen?