• Anonym (TS)

Knöl/böld analen

Jag är gravid i v.28 och överviktig sen tidigare. Har inte gått upp något under graviditeten. Idag kändes det konstigt vid analen, ungefär som om det fastnat papper efter torkning. När jag kände efter har det uppstått en 1.5cm stor knöl/böld på framsidan av analen. Alltså, inte i på något sätt utan precis bredvid. Den har alltså kommit under dagen.
    Vad kan det vara för någonting? Farligt?
    Den gör inte ont, men är lite obehaglig.

• Svar på tråden Knöl/böld analen
  • springislovely86

Sätt på en kompress med alsolsprit, se till att den e fuktig hela tiden - avvakta sen 1-2 dagar och har inte storleken gått ner på bölden eller börjar göra ont eller svullna så sök till din vårdcentral.

• Anonym (TS)

Jag antar att det kan vara en hemorrojd, men det verkar som inte som att den kommer inifrån analen utan bredvid. + att den som sagt är jäkligt stor.

• springislovely86
    Anonym (TS) skrev 2012-06-10 15:59:07 följande:
    Jag antar att det kan vara en hemorrojd, men det verkar som inte som att den kommer inifrån analen utan bredvid. + att den som sagt är jäkligt stor.
    Hemorrojd sitter precis vid öppningen till analen.. så jag antar du fått en böld. Men gör som jag tipsade och skulle det vara att det inte ger med sej eller gör ont eller blir värre så sök till vårdcentralen/akuten!
  • Anonym (TS)

Tack för svaren!
    Bölden/knölen har som ett skaft, alltså så först är det smalt och sen blir det en stor bulle. Obehagligt att gå omkring med, men pinsamt att gå till läkare med.

Svar på tråden Knöl/böld analen