• Tigersoul

    2190 dagar av mitt liv gick åt till mobbing - stäng inte ögonen!

    Hej på er!

    Det här är en lite udda post i forumet säkerligen. Jag mobbades svårt under 6 års tid och en stor del av varför det fick fortgå så länge var för att alla tittade bort. Skolan tittade bort, andra vuxna tittade bort och framförallt: mina egna föräldrar tittade bort. De såg tecknen även om jag försökte dölja dem, och de gjorde ingenting. Varför? Vem vet, troligen var de för rädda för att vilja ta itu med det, o framförallt rädda för att deras unge inte var någon standard-unge som skulle gå samma väg som alla andra, VARA NORMAL o allt vad det förbannade ordet representerar. Jag ser ofta denna normal-skräck när det gäller föräldrar, skrämmande nog, samtidigt ska vi alla vara unika - hur går det ihop?

    Om den här posten kan få en enda förälder till ett mobbat barn att tänka till o hellre göra för mycket än för litet, att våga se det som sker, så är jag mer än nöjd.

    Det här är min historia (inga virus eller något sådant, en länk till soundcloud bara, tryck på play knappen):

    soundcloud.com/kristian-tigersoul/sa-javla-ful-och-forskracklig 

  • Svar på tråden 2190 dagar av mitt liv gick åt till mobbing - stäng inte ögonen!
  • Tigersoul
    Whitetrash86 skrev 2012-06-10 16:25:12 följande:
    3258 dagar...
    För dig? :/ Vad säger man... fy fan :( Gjordes något eller var det bortvända blickar som gällde där med?
  • Tigersoul
    Whitetrash86 skrev 2012-06-10 16:27:35 följande:
    jupp.. nej inget gjordes... fick snarare höra att det var mitt eget fel, att jag fick skylla mig själv.
    En klassiker :/ Hur mår du idag?
  • Whitetrash86
    Tigersoul skrev 2012-06-10 16:29:06 följande:
    En klassiker :/ Hur mår du idag?
    mjo.. det är väl det. Idag och sen ett par år tillbaka mår jag bara bra.
  • Tigersoul
    Whitetrash86 skrev 2012-06-10 16:33:00 följande:
    mjo.. det är väl det. Idag och sen ett par år tillbaka mår jag bara bra.
    Skönt att höra. Jag kämpar fortfarande med en del saker som kommer från den tiden.
  • Kjellgren

    Jag var mobbad under delar av mellanstadiet och högstadietiden och det har satt sina spår. Idag kan jag dock se att jag faktiskt själv hade en del i det hela.

    I vilket fall, idag är jag 40+ och det händer fortfarande i speciella situationer att jag regredierar och blir den där mobbade personen men mer och mer sällan. Idag kan jag också se att den tiden i mångt och mycket har format mig till den jag är idag, på gott och ont.

    Men - jag lever ett mycket gott liv omgiven av personer som älskar mig för den jag är. Och de där egenskaperna som jag mobbades för - de tillhör några av mina främsta tillgångar idag. Jag hoppas ni också har/får bra liv.

    Jag gick faktiskt på "10 år sedan högstadiet-festen" för en himla massa år sedan. Och de flesta av mina gamla mobbare var då rätt misslyckade typer. Jag vet att det är fult att känna skadeglädje men...
     

  • Tigersoul

    En av mina har uppenbarligen knarkat ihjäl sig, men vet inte om jag känner någon större glädje över det på det sättet. Jag är förbannad över hela paketet, faktumet att folk valde att titta bort, att mina egna föräldrar rent utav fann det enklare att inte göra något alls.

    Man formas av det man upplever o jag har säkerligen positiva egenskaper som jag inte skulle haft utan mobbingen men samtidigt är det en skral ursäkt för att rättfärdiga eller ens acceptera sådant här beteende. Det är ju bra att förlåta o gå vidare o allt det där men samtidigt tycker jag inte att man ska glömma bort det ständiga arbetet med att hindra att detta sker igen och igen. Vi borde vara mer civiliserade än så 2012.

  • SIN74

    Hej!
    Arbetar som lärare och blir skitilsken när jag läser era inlägg. Jag har så svårt att förstå varför man tittar bort. Kan ni inte berätta lite vad som de såg och valde att inte se. Vilka tecken fanns?

    Kanske  kan det göra att jag blir bättre på att hjälpa eleverna på min skola.

  • Tigersoul

    Hej Sin74!

    På "den tiden" (jag är 32 idag) fanns det ju inte precis några utstuderade antimobbing-planer på det sätt som det gör idag så erfarenheten fanns väl å ena sidan inte där, men det gjorde inte heller medmänskligheten eller det sunda förnuftet. Det började med ord o knuffar, men blev snart en systematiskt utfrysning från i princip alla killar i klassen med några få undantag. Fick jag vara med i någon aktivitet så hade jag "skitgörat". Knuffar, ord, ungar i ring runt var vardagsmat. Så småning om blev det allt mer fysiskt men de värsta bitarna där kanske främst skedde bortom den innersta skolgården. Det fanns en skog bredvid skolan, man fick vistas i den "mindre delen" av den, dock fortfarande långt bort från någon som helst insyn av vuxna. Där var det grenar, kottar, stenar, piskning med sly etc som gällde. På vintern naturligtvis snöpulning på gränsen till kvävning.

    Den lärare som först höjde sin röst var ironiskt nog gymnastikläraren, en av de lärare som såg minst av oss men som faktiskt inte valde att titta bort för det som skedde. Andra som reagerade var tjejerna i klassen som i slutskeendet började gå emellan för att det gick för långt. Allt det här var väldigt synligt. Förutom misshandeln i skogen så skedde allt fullt synligt. Något konkret slut fick det dock inte förrän jag linkade hem en dag med så allvarliga skador att morsan vaknade till o tog mig till en läkare där det på intyget stod att jag blivit svårt misshandlad under lång tid. Skolan blev anmäld o fälld. Det värsta upphörde, men nu blev jag istället osynlig. Ingen ville vara i närheten av mig eller ens tilltala mig, och det var ingen som brydde sig om det heller, för nu var ju misshandeln iaf över. Så jag gick från slagpåse till osynlig. Det här var i sexan och det började i förskolan. Jag klarade mig ett år i högstadiet, faktiskt helt fri från mobbing då det var nya klasser, sedan brakade psyket ihop totalt o jag hoppade ur skolan i halva 8an. Soc utredde familjen som är ett kapitel i sig, men utan konkreta åtgärder åter igen (det var på nivån att jag borde lyfts därifrån). När 9:an väl tog slut backade soc o lämnade mig åt mitt öde (morsan bad dem fara o flyga). Vården gav inget stöd och så fort jag blev 18 blev jag istället sjukskriven på heltid o så fortsatte det... Nya sjukskrivningar utan åtgärd år efter år, jag fick kämpa själv med mina psykiska problem o familjesituation. Vid 22 hade jag ork att äntligen fly hemmet och för ungefär ett halvår sedan fick jag för första gången en långvarig kontakt med psykolog/terapeut för att bearbeta all skit.

    Där har ni historian.

Svar på tråden 2190 dagar av mitt liv gick åt till mobbing - stäng inte ögonen!