• Anonym (undrande)

Gemensam vårdnad, långt mellan föräldrarna. Hur löser vi det?

Jag och min man delade på oss för ungefär ett år sedan. (varit tillsammans i 11 år), och vi har ett barn som är fyra år tillsammans. Vi har bott i samma område men nu ska jag flytta till en annan stad då jag och min nya partner flyttar ihop.

Eftersom vi omöjligtvis kan vara de enda i landet med gemensam vårdnad som bor relativt långt ifrån varandra (8 mil) så undrar jag hur ni andra löst detta.

Han arbetar skift och har därför svårt att ha henne på veckorna, men har löst det ganska bra. Dock passar det ypperligt med varannan vecka för bägge, men då jag flyttar blir det svårt med dagis. Vi vill väldigt gärna ha henne lika mycket. Han är en underbar pappa och vi är väldigt måna om varandra trots skilsmässan.

Vill också poängtera att vi inte på något sätt är osams, bara fundersamma och har svårt att komma fram till den perfekta lösningen.    

• Svar på tråden Gemensam vårdnad, långt mellan föräldrarna. Hur löser vi det?
  • Barbamamah

Det är inte optimalt för barn att ha två olika förskolor. Jag tror inte heller att det är tillåtet i de flesta kommuner. Skjutsa barnet 8 mil enkel väg till förskolan låter nästintill omöjligt. Det verkar som en av er får bli boendeförälder och den andra umgängesförälder. Tror du att ni kan enas om vem som ska vara boendeförälder?

• Anonym

vissa kommuner tillåter två dagisar åt barnet men det är ju som sagt ingen dröm. tänk dig själv att ha ett jobb och boende ena veckan och sen nytt jobb och boende andra veckan.

man får heller inte ha två skolor så ni måste välja ändå.
    måste du verkligen flytta då? kan inte din nya partner flytta till er för att underlätta för din 4åring?  

• Filipis

Man flyttar väl inte iväg då? Vill pappan ha barnet mer då,så hon inte behöver byta förskola?

• Wimlan

Vi bor 40 mil ifrån varandra och har gemensam vårdnad men inte växelvis boende. Det har fungerat bra fast det har varit väldigt betungande ekonomiskt med resorna, särskilt när de var så små att de inte kunde resa själva. Ett av barnen flyttade till den andre föräldern och bodde där i två år men flyttade tillbaka till mig sen, han trivdes inte riktigt. Då var det synd att det var så långt emellan för han kunde inte behålla kompisarna.

• Ant3

Perfekta lösningen vore väl att sätta ungen i fokus och inte flytta så långt bort.
    Förstår ni vill ha henne lika mycket men kanske läge att sätta egot åt sidan och tänka ut en stabil lösning för henne. Pendla mellan två städer med allt vad det innebär med dagis, kompisar och aktiviteter låter komplicerat.

• Barbamamah
    Ant3 skrev 2012-06-10 18:30:00 följande:
    Perfekta lösningen vore väl att sätta ungen i fokus och inte flytta så långt bort. Förstår ni vill ha henne lika mycket men kanske läge att sätta egot åt sidan och tänka ut en stabil lösning för henne. Pendla mellan två städer med allt vad det innebär med dagis, kompisar och aktiviteter låter komplicerat.

Om man alltid ska fokusera på endast barnets bästa så kan barnfamiljer aldrig flytta. Eller skiljas. Eller skaffa nya partners. Ts och exet gör säkert sitt bästa under omständigheterna.
  • Anonym (undrande)
    Ant3 skrev 2012-06-10 18:30:00 följande:
    Perfekta lösningen vore väl att sätta ungen i fokus och inte flytta så långt bort.
    Förstår ni vill ha henne lika mycket men kanske läge att sätta egot åt sidan och tänka ut en stabil lösning för henne. Pendla mellan två städer med allt vad det innebär med dagis, kompisar och aktiviteter låter komplicerat.

Jag har satt egot åt sidan och försöker hitta bästa lösningen, och så gör även hennes pappa. Jag ville veta hur andra gör, inte få lektion i hur egoistisk man är om man flyttar.

Naturligtvis ser vi till hennes bästa, men det ska ju funka för alla med jobb och allt.

Wimlan: Har barnen bott hos dig då när det inte växlat och när har de varit hos den andra föräldern? På helger enbart?

Jag vill gärna ha henne hos mig, men känner precis som pappan att jag inte vill flytta henne från kompisarna. Hon har varit skriven hos pappa hela tiden eftersom det var jag som flyttade från gården. 
  • Anonym (undrande)
    Anonym skrev 2012-06-10 18:03:28 följande:
    vissa kommuner tillåter två dagisar åt barnet men det är ju som sagt ingen dröm. tänk dig själv att ha ett jobb och boende ena veckan och sen nytt jobb och boende andra veckan.

man får heller inte ha två skolor så ni måste välja ändå.
    måste du verkligen flytta då? kan inte din nya partner flytta till er för att underlätta för din 4åring?  

tyvärr kan han inte flytta. Han driver ett jordbruk, och det är svårflyttat . Samma med min exman. Han är också bonde, annars hade säkert han flyttat också om det krävdes.
  • Ant3
    Barbamamah skrev 2012-06-10 19:23:30 följande:
    Om man alltid ska fokusera på endast barnets bästa så kan barnfamiljer aldrig flytta. Eller skiljas. Eller skaffa nya partners. Ts och exet gör säkert sitt bästa under omständigheterna.
    Nja, det kan absolut vara för barnets bästa. Flytta kan för många vara en förutsättning för en fungerande ekonomi till exempel och skiljas kan vara ett jäkligt sunt beslut, tror inte barn mår bra av att föräldrarna vantrivs i sin relation.
    Anonym (undrande) skrev 2012-06-10 19:58:00 följande:
    Jag har satt egot åt sidan och försöker hitta bästa lösningen, och så gör även hennes pappa. Jag ville veta hur andra gör, inte få lektion i hur egoistisk man är om man flyttar.
    Det var inte flytten som jag tyckte var egoistisk, utan att vilja ha barnet lika mycket trots den.
  • hymafr

TS: Om ditt ex jobbar skift och bara kan ha barnet varannan vecka så undrar ju jag förstås varför han inte kan flytta. Att vara bonde låter ju som en hobby han har.

Klargör gärna. 

Svar på tråden Gemensam vårdnad, långt mellan föräldrarna. Hur löser vi det?