• sannis77

tonåringar som sover med föräldrarna

Dejtar sen några månader en kille som har 2 barn 13 och 14 år gamla. Vi har träffat varandras barn jag har själv en liten son på 4 år. Vi har dock bara sovit hos varandra på våra barnfria veckor än så länge. Vi har pratat om att flytta ihop o så kommer det bli när min son får dagisplats i pojkvännens område. Min son har sedan jag slutade amma sovit själv i eget rum vilket kännts bra för oss. Killen sover dock med sina barn i sängen. De vill tydligen inte sova själva.?? Stor skillnad mellan oss alltså i detta avseende. När började era barn sova själva? Frågade min kille hur han tänkt att det skulle bli när jag flyttar in, vill nämligen inte dela säng med min blivande sambos tonåringar. Men det hade han inte tänkt på. Kan nämna att han separerat från barnens mamma för 3 år sen.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-06-10 23:21
    Barnen mår inte dåligt lider inte av ångest o har inte några speciella behov. Utan det är två helt fungerande tonåringar. Vi har spenderat mycket tid tillsammans hela "familjen" men jag och min son åker alltid hem och sover.
  • Svar på tråden tonåringar som sover med föräldrarna
  • Vitamin

Jag kan tycka att det är ok att sova tillsammans med ett tonårigt barn, om man t ex är "ensamma" hemma (sambon borta över natten) och har haft en myskväll ihop, eller om barnet mår dåligt av någon anledning, ledsen eller sjuk typ.

Om det sistnämnda var fallet skulle jag gå och lägga mej hos barnet, inte dela säng med min sambo (som inte är barnets pappa)

• Queenie70

Att dela säng med tonåringar på vardaglig basis är typ jättekonstigt. Helt ärligt.

• Hippopotame1

Herregud, det där jag jag verkligen inte fatta. Han borde lära sina barn att sova själva. De är ju stora!

• Wimlan

Mina barn har sovit i eget rum tidigt men har de varit sjuka/ledsna/oroliga så har de kunnat sova i gästsäng/på madrass i mitt rum även sedan de blivit 10-12 år. Som tonåringar har de haft helt andra behov av närhet, typ att vi pratat eller gjort nåt extra trevligt tillsammans om de varit hängiga. Tror det är väldigt ovanligt att tonåringar föredrar att sova hos sina föräldrar om de får välja eget rum.

• Barbamamah

Om ni vill ha ett hälsosamt förhållande som tål vardagslivets påfrestningar och styvfamiljlivets turbulens behöver ni nog ha sängen för er själv. Det kan vara läge för din pojkvän att vänja sina barn att sova i sina egna sängar innan du flyttar in. Annars kommer i barnens ögon vara ditt fel att de förpassas ut från pappans sovrum. Tonåringar behöver inte sova tillsammans med sina föräldrar för sitt välmåendes skull.

• kallasbecca

Ända gången jag sovit i min mammas rum som tonåring var när en väldigt nära till mig dog och när jag var nyopererad! Annars skulle jag aldrig göra det! Och 13 o 14 känns lite gammalt!

• sannis77
    Vitamin skrev 2012-06-10 18:07:49 följande:
    Jag kan tycka att det är ok att sova tillsammans med ett tonårigt barn, om man t ex är "ensamma" hemma (sambon borta över natten) och har haft en myskväll ihop, eller om barnet mår dåligt av någon anledning, ledsen eller sjuk typ.

Om det sistnämnda var fallet skulle jag gå och lägga mej hos barnet, inte dela säng med min sambo (som inte är barnets pappa)

De sover i hans sovrum. Enligt killen sover de ytterst sällan på sina egna rum, max en natt i månaden. De bor v/v. Undrar hur detta kommer fungera när vi ska bo tillsammans, funderar även på hur min son kommer att reagera när han förstår att dessa stora killar som han ser upp till inte vill sova själva.
  • ELS

Vadå wierd..? Dom går i 7an samt 8an eller?
    Jag är bekant med två flickor/kvinnor som är 22 och 24 år gamla och dom bor fortfarande hemma. Lata och arbetslösa. Och när dom fortfarande pluggade på gymnasiet så sov dom antingen i mamma och pappas säng eller i tältsängar bredvid föräldrarnas säng. Usch. Undrar hur mycket kärleksliv dom föräldrarna hade..?

Jag kan inte minnas att jag har sovit hos mina föräldrar över huvudtaget. Och jag har aldrig haft problem med det som barn. Gick dock ner till deras sovrum varje gång jag drömt mardrömmar. Men då låg mamma och/eller pappa och pratade lite med mig en stund sen fick jag gå upp och lägga mig igen. 

• Anonym (delat sovrum)

Vi har två barn, 9 och 13. Vi har alltid sovit hela familjen i samma rum, de första åren i samma säng.
    Från början var det smidigt att ha dem i samma säng, de har tex aldrig drömt mardrömmar. Det är väldigt bekvämt att ha ett sjukt barn nära på natten.

När de blev några år äldre flyttade vi till vårt hus. Då det är ett renoveringsobjekt har vi periodvis bara haft ett sovrum att tillgå. Hela familjen sov alltså tillsammans fast barnen  var stora.

Och så har det fortsatt trots att alla rum är färdiga. Barnen har varsin säng i varsitt hörn av sovrummet. Vi sover gott allihop och trivs väldigt bra.

Jag förstår dock att du inte vill dela säng med två tonåringar som inte växt upp hos dig. Jag skulle aldrig sova ihop med mina syskonbarn trots att jag känt dem sedan de föddes. Jag har tyvärr heller inga råd att ge dig.

• Hippopotame1
    sannis77 skrev 2012-06-10 18:11:34 följande:

De sover i hans sovrum. Enligt killen sover de ytterst sällan på sina egna rum, max en natt i månaden. De bor v/v. Undrar hur detta kommer fungera när vi ska bo tillsammans, funderar även på hur min son kommer att reagera när han förstår att dessa stora killar som han ser upp till inte vill sova själva.
    Mitt råd är att inte flytta ihop med killen förrän hans barn är "avvänjda". Att överhuvud taget flytta ihop med någon som har barn sedan tidigare är ofta förenat med problem, konflikter och jobbiga känslor, och det blir INTE lättare om man måste dela säng med barnen!
Svar på tråden tonåringar som sover med föräldrarna