• Anonym (ägglös?)

Kan man vara helt utan ägg ??

Jag har nu kämpat och kämpat i 3 år för att få till ett pluss, men utan att lyckas..

Jag äter nu min 3:e dos av Pergotime, dom två innan visade inte något.

Nu undrar jag, hur vet man om kroppen ens HAR ägg ?
    Eller tillverka ägg ?

Kan man se sådant genom prover eller går dom bara på det som ser på VUL ?

Är så ledsen och rädd att jag inte har några ägg, så att jag måste ha en donerare eller en adoptera barn...
    Det är inget fel med det! Men det känns för mig iaf, att det är sista utvägen...

• Svar på tråden Kan man vara helt utan ägg ??
  • Anonym (puregon)

Det kan man nog men det borde ju läkaren sett vid vul isåfall tror jag. Jag fick ingen ägglossning av Pergotime men blev gravid på första försöket när jag började med hormonsprutor.

• SIN74

Jag har en hormonrubbning som tydligen gör så att ett ägg av tusen eller hur de nu sa kan befruktas på egen hand.
    Jag har nu två barn som kom till med hjälp av IVF.

Måla inte fn på väggen än - det finns fler saker att försöka med!

Varmt lycka till!!

• Anonym (ägglös?)

hur funkar hormonsprutor och vad exakt gör det ?

• Anonym (ägglös?)
    SIN74 skrev 2012-06-10 18:40:20 följande:
    Jag har en hormonrubbning som tydligen gör så att ett ägg av tusen eller hur de nu sa kan befruktas på egen hand.
    Jag har nu två barn som kom till med hjälp av IVF.

Måla inte fn på väggen än - det finns fler saker att försöka med!

Varmt lycka till!!
    Jo visst- IVF i all ära, men det krävs ju då att man har egna ägg... vilket inte sågs på någon av pergotime-kurerna att jag hade ?

Jag är så less alla tabletter man ska pröva, vul hit och dit, jag börjar bli slut i kropp och knopp :(
    Ska det vara så jäkla svårt att få ett barn..
  • Themis

Vi kvinnor föds med våra tusentals ägg, de är med oss hela livet igenom och det är därför som gifter och strålning i barn- och ungdom kan påverka fertiliteten senare i livet.

För att äggen ska mogna, bli befruktade och kunna fästa in i livmoderslemhinnan krävs dock rätt balans mellan olika hormon, och det är det man oftast försöker fixa till. Bara ca 400 ägg (i genomsnitt) kommer någonsin att mogna och kunna bli till barn, och alla kvinnor har inte ägglossning varje månad. En del har det så sällan som en gång per år, eller inte alls, om de har hormonella problem.

Hoppas du får bra hjälp med dina problem! {#emotions_dlg.flower}

Men vems jobb är det att göra ditt liv lyckligt då?
  • SIN74

Förlåt, jag uppfattade aldrig att det påvisats att det inte var några ägg.

• Themis
    SIN74 skrev 2012-06-10 18:54:08 följande:
    Förlåt, jag uppfattade aldrig att det påvisats att det inte var några ägg.
    Jag är ganska övertygad om att TS har missförstått läkaren.

Det är möjligt att Pergotime-stimulering inte gett resultat i form av mogna äggblåsor, men om TS inte hade några ägg alls tror jag hon hade hamnat i tidningen som en medicinsk sensation.
    Men vems jobb är det att göra ditt liv lyckligt då?
  • baby Pyk

Innan man får pergotime tar man ju ett blodprov som påvisar äggstatus. Så är det för mig iaf.

• Anonym (ägglös?)
    Themis skrev 2012-06-10 18:53:22 följande:
    Vi kvinnor föds med våra tusentals ägg, de är med oss hela livet igenom och det är därför som gifter och strålning i barn- och ungdom kan påverka fertiliteten senare i livet.

För att äggen ska mogna, bli befruktade och kunna fästa in i livmoderslemhinnan krävs dock rätt balans mellan olika hormon, och det är det man oftast försöker fixa till. Bara ca 400 ägg (i genomsnitt) kommer någonsin att mogna och kunna bli till barn, och alla kvinnor har inte ägglossning varje månad. En del har det så sällan som en gång per år, eller inte alls, om de har hormonella problem.

Hoppas du får bra hjälp med dina problem! {#emotions_dlg.flower}
    Så.. det betyder att ALLA kvinnor har ägg men har man otur så kan dessa aldrig bli befruktade?

För min gynekolog såg inga ägg sista gångerna med pergotime. Gjorde VUL på dag 13
  • Anonym (ägglös?)
    baby Pyk skrev 2012-06-10 18:56:29 följande:
    Innan man får pergotime tar man ju ett blodprov som påvisar äggstatus. Så är det för mig iaf.
    Jag har gått på behandling av methformin för att få till alla värden i kroppen ., jag har pcos.
    Dessa har jag ätit i över 2 år, och nu 3 månader tillbaka har jag fått tabletter som ska framhäva en mens och sedan pergotime på det, men enligt gyn. inte någon resultat... :(
Svar på tråden Kan man vara helt utan ägg ??