• Anonym

Vid vilken ålder är det smidigast att introducera potta/toa?

Efter att både ha läst här och pratat med vänner som påbörjat toaletträningen har jag en fundering: Vilken ålder är bäst för att introducera pottan/toan?

Nu menar jag inte nödvändigtvis att barnet ska bli blöjfritt i samma veva som man introducerar pottan men att barnet vänjer sig vid att sitta där som komplement till blöja.

Vi började erbjuda pottan vid 8-9 mån och vid 14 mån är det fullkomligt naturligt för vårt barn att sitta där. Ibland kissas det där, ibland i blöjan men barnet vet precis vad pottan är till för. De som börjat senare (och kanske förväntar sig snabbare resultat?) har jag hört haft betydligt större problem med protester från barnet.

Är det generellt lättare att introducera pottan innan barnet blivit så "medvetet" eller hade vi bara tur?

• Svar på tråden Vid vilken ålder är det smidigast att introducera potta/toa?
  • Whitetrash86

jag ställde fram pottan till dottern vid 1år. Hon tyckte att det var kul att sitta på den och så.. men var livrädd för att göra något i den.
    Hon blev helt bjölfri under dagen månaderna innan hon fyllde 3år. (Sommaren så det sprangs mycket naket och det blev helt naturligt att sätta sig på pottan, var faktiskt riktigt "poletten ramla ner över natten" ) och inte många månader därefter var hon även fri på natten.

• Anonym (3barnsmamma)

tror inte det finns någon generell ålder som är bäst - beror på barnet!

har en kompis som tidigt började med potta till sin äldsta son och det gick jättebra, han var blöjfri på dagen vid 18 mån, hon gjorde samma sak till andra sonen - har har fortfarande blöja vid  2,5 år.

• Anonym

Kanske bara är att man mest hör om de som har problem, när allt går precis som det ska finns det ju inte direkt nån anledning att skapa trådar... :-P I bekantskapskretsen är det bara vi som introducerat pottan tidigt så det är lite svårt att veta om vi bara haft tur.

Nu funderar jag iofs inte på hur tidig introduktion påverkar när barnet blir blöjfritt utan på hur mycket problem man har med att barnet vägrar sitta på pottan/toan överhuvudtaget. När det är en framgång att barnet sitter, fullt påklätt inkl blöja, på pottan i 10 sek då räknar jag det som att man har lite problem

• Anonym

Jag tycker personligen att så fort barnet kan sitta så kan man börja med pottan. Sen måste man ju inte stressa för det! Är barnet två och uppåt så skippa pottan och gå direkt på toan tycker jag! Väninnans treåring har just lärt sig och han får ju knappt plats på pottan, ser inte alls bekvämt ut!

• Tygtiiger

Jag tror också det beror på barnet, men det är väldigt smidigt att potta barn från det att de kan sitta. Vi har satt yngsta på pottan från ett halvårs ålder, det föll sig naturligt iom att vi hade tygblöjor på honom, och länge kom det mesta i pottan. Sedan hade vi ett par månader med pappersblöjor och dåliga pottmöjligheter och sjuka syskon och allt möjligt och nu bajsar han i blöjan igen. Men han sitter ju gärna på pottan och kissar. (Han är ett år)

Krupke, we've got problems of our own!
Svar på tråden Vid vilken ålder är det smidigast att introducera potta/toa?