• SilverEmma

Bygglov för att måla om huset?

Vissa säger ja, andra säger nej. Vissa säger att de målade om utan att kolla upp det och de har inte haft någon där för att kolla upp det heller.

Någon som VET om det behövs? Det kanske beror på var man bor och vilket slags område bara? Det handlar alltså om att ändra färg på huset, inte bara måla om med samma färg. Vad kostar det, på en höft sådar? Vad handlar det om för böter om man skiter i det? 

*kattägd*
  • Svar på tråden Bygglov för att måla om huset?
  • lindaha

Ja man måste ha bygglov om man ska ändra färg på huset och det blir en stor skillnad. Och vad som är en stor skillnad och inte är väl upp till dom som bestämmer ;)

• Bregott
    Det här kan du göra utan bygglov
    När det gäller småhus finns det en hel del du kan göra utomhus också, utan att begära bygglov. Till exempel:
    Måla om huset i en annan färg, om inte byggnadens karaktär ändras väsentligt. Vad som menas med väsentlig förändring kan vara en knivig fråga, eftersom bedömningen ofta blir subjektiv. Därför är det alltid bäst att rådgöra med stadsarkitekten - och grannarna! - om du tänkt ge dig på att måla huset i en avvikande färgställning.  
    Stycke som finns med i länken om man bläddrar ner lite  
  • MajaVira
    lindaha skrev 2012-06-10 19:45:22 följande:
    Ja man måste ha bygglov om man ska ändra färg på huset och det blir en stor skillnad. Och vad som är en stor skillnad och inte är väl upp till dom som bestämmer ;)
    Det beror ju också på området. Om det är en gata/område med 45 likadana röda villor märks det väldigt tydligt om någon målar sitt hus gult, jämfört med om man byter färg på ett hus i ett område där alla hus redan ser olika ut.
  • SilverEmma

Tack för snabba svar! Alla husen på gatan har ganska olika färger, inget av huset sticker ut speciellt mycket. Tänkte ändra från gult till brunt, så det blir ingen skrikig färg.

Då får jag ringa & fixa papper imorgon! Någon som vet vad det kostar att få en ok-stämpel för det? (lite smålöjlig kostnad egentligen...) 

*kattägd*
  • Sorbus

Det beror som sagt på hur och var du bor. Bor man utanför detaljplanerat område har man större friheter, bor man i detaljplanerat område som har något byggnadshistoriskt intresse får man inte särskilt mycket valfrihet när det gäller fasadfärg.
    www.viivilla.se/Villa/Juridik/Bygglov---behovs-det-42869

Att medvetet göra något som man inte skulle få bygglov för och tro att man kommer undan med att betala en liten slant i böter är inget jag skulle rekommendera. Svartbyggen kan man bli tvungen riva, oavsett hur mycket pengar man lagt på dem. Målar ni i en färg som inte godkänns kan ni komma att bli skyldiga att måla om igen. Men är det inte en helt galen färg och området inte är "skyddat" på något vis så lär det inte vara något större problem - men kontakta kommunen innan ni börjar och fråga så slipper ni tråkigheter efteråt!

• cey
    SilverEmma skrev 2012-06-10 19:56:07 följande:
    Tack för snabba svar! Alla husen på gatan har ganska olika färger, inget av huset sticker ut speciellt mycket. Tänkte ändra från gult till brunt, så det blir ingen skrikig färg.

Då får jag ringa & fixa papper imorgon! Någon som vet vad det kostar att få en ok-stämpel för det? (lite smålöjlig kostnad egentligen...) 
    Huruvida bygglov behövs eller inte beror först och främst på om fastigheten ligger inom detaljplan. Gör den det så beror det på vad detaljplanen säger. 

Hur mycket det kostar är olika från kommun till kommun (beslutas politiskt) men någonstans mellan 2-5000 är väl vad jag har stött på. 
  • SilverEmma

Från 2000??? Herregud...som att det inte kostar tillräckligt mycket redan! Helt jävla sjukt att behöva betala såna summor för att någon ska skriva OK på ett papper. Får fråga dem imorgon när jag ändå ska ringa...låter alldeles för dyrt och jag hoppas du har fel.

*kattägd*
  • cey
    SilverEmma skrev 2012-06-10 20:37:00 följande:

Från 2000??? Herregud...som att det inte kostar tillräckligt mycket redan! Helt jävla sjukt att behöva betala såna summor för att någon ska skriva OK på ett papper. Får fråga dem imorgon när jag ändå ska ringa...låter alldeles för dyrt och jag hoppas du har fel.

Även om det du får är ett ok på ett papper så är kommunens arbete betydligt mer än att någon skriver ok på ett papper. Sedan kan man ju diskutera huruvida det är rimligt men där följer ju kommunen lagstiftningen och inget annat. 

Självklart kan jag ha fel eftersom jag inte vet i vilken kommun du bor i. Däremot tror jag inte att jag har fel. Jag jobbar på ett stadsbyggnadskontor och den lägsta avgiften jag har hört talas om att någon kommun har haft är 2052 kronor för ommålning av fasad. Många tar betydligt mer :)
  • Miss Cee

Kan säga att det helt nyligen blev nya regler vad det gäller viten för de som gör saker utan att ha rätt tillstånd från byggnadsnämnden... För bara några månader sedan så kunde de böter man kunde få varierar mellan olika kommuner, men nu har man kommit fram till att det är orättvist, och prislappen har satts enligt vad man får böta i storstäderna. Det innebär att det på sina håll har blivit flera hundra procent dyrare böter för skitsaker.

Så kolla upp med kommunen innan du gör något. Har du tur behöver du inget bygglov, men har du otur så kan du åka på stora böter om du målar och skulle haft tillstånd....

Ordet
  • SilverEmma

Nej jag skulle aldrig riskera något och göra det utan tillstånd. Ska ringa så fort jag lämnat ungarna på dagis.

• Khaleesi

Jag bor i ett område med tråkiga 60-70-talsvillor. En familj målade sitt hus läckert lila, vilket stack ut lite från mängden. Grannarna klagade ("blev illamående") och det slutade med att familjen på egen bekostnad tvingades måla om huset i en mer diskret vinröd färg. Förjävligt, tycker jag. Det är väl en sak om man målar en sekelskiftesvilla rutig, men det här handlade om ett tråkigt jäkla radhus.

Dagens språktips - DE kan bytas ut mot VI, och DEM kan bytas ut mot OSS. Lycka till!
  • M C

Här i min stad kostar ett bygglov 10 000 nuförtiden, men vi behöver inte ha lov för att måla om och byta färg sålänge färgen ingår i samma skala som alla andra. Vi har ljusa pasteller på alla hus, så vår valfrihet är stor.

Det man brukar behöva lov för är att byta till en färg som kan uppfattas som stötande, som den mörka lilafärgen en idiot målade med för några år sen i en annan del av min stad. Då måste man ha tillstånd av alla grannar som kan se skiten med, och då lär du inte få godkänt. Så man kan säga att så länge grannarna är okej med färgen är kommunen okej med färgen.

Ring och fråga på stadsplaneringen. Det gjorde jag. Sen vidarebefodrade jag den informationen till alla andra. Nu är över hälften av husen på gatan ommålade, det är så himla snyggt! Alla var lika förut - trist som fan.  

Bara för att du inte vet betyder inte att ingen vet. Stultorum infinitus est numerus.
  • Khaleesi
    M C skrev 2012-06-11 09:21:32 följande:
    Det man brukar behöva lov för är att byta till en färg som kan uppfattas som stötande, som den mörka lilafärgen en idiot målade med för några år sen i en annan del av min stad. Då måste man ha tillstånd av alla grannar som kan se skiten med, och då lär du inte få godkänt. Så man kan säga att så länge grannarna är okej med färgen är kommunen okej med färgen.
    Jag ser att vi inte riktigt har samma åsikt gällande kulören...Flört
    Dagens språktips - DE kan bytas ut mot VI, och DEM kan bytas ut mot OSS. Lycka till!
  • SilverEmma

Pratade med kommunen nu (eller ja...en kille som hade hand om just bygglov) och han sa att det inte behövdes något. Så då är det bara att måla då.

• Mummy

Vi har nyss målat om huset och på kommunen sa de att det inte behövs om det inte är nån extrem färg. Vi fick tom ändra i panelen utan att det behövdes bygglov.
    Vi frågade vad det kostade för ett bygglov för en altan och det kostade ca 3.00 kr 

• cey
    SilverEmma skrev 2012-06-11 10:36:38 följande:
    Pratade med kommunen nu (eller ja...en kille som hade hand om just bygglov) och han sa att det inte behövdes något. Så då är det bara att måla då.

Vad bra! Trevlig målning ;)
  • SilverEmma
    cey skrev 2012-06-11 13:01:46 följande:

Vad bra! Trevlig målning ;)
    Tack! Fast jag tvivlar på att det blir så jäkla trevligt....skönt när det är klart om inte annat.
    *kattägd*
Svar på tråden Bygglov för att måla om huset?