• Josefine871

    En fråga ang säkerhetskontroll vid uppkörning

    Jag har ganska så bra koll på det mesta man kan få göra när det gäller säkerhetskontrollen vid en uppkörning, men en sak som jag funderar på som jag inte hittat svaret på och som jag såklart vill kunna om jag åker på just det.

    Om man får i uppgift att kolla om det finns glapp i styrningen, så ska man svänga lite på ratten och då ska hjulen röra på sig. Nu till min (dumma) fråga - går det att göra utan att bilen är igång? Räcker det att slå på tändningen som när man kollar lampor osv.?

  • Svar på tråden En fråga ang säkerhetskontroll vid uppkörning
  • Anchorage

    Räcker nog inte att slå på bara tändningen, bilen måste startas (vara i gång) antar jag.

  • LMT

    Jag tror det räcker att vrida på nyckeln ett snäpp, alltså inte ens tända lamporna.

  • soetnoet
    Josefine871 skrev 2012-06-10 22:17:20 följande:
    Jag har ganska så bra koll på det mesta man kan få göra när det gäller säkerhetskontrollen vid en uppkörning, men en sak som jag funderar på som jag inte hittat svaret på och som jag såklart vill kunna om jag åker på just det.

    Om man får i uppgift att kolla om det finns glapp i styrningen, så ska man svänga lite på ratten och då ska hjulen röra på sig. Nu till min (dumma) fråga - går det att göra utan att bilen är igång? Räcker det att slå på tändningen som när man kollar lampor osv.?



    Om bilen har styrservo är det jäkligt svårt att vrida på ratten om inte bilen är "helt igång"..
  • Pappa06

    Helt rätt, motorn måste vara igång när du testar styrningen. Så jag fick lära mig va att hålla i ratten å dra i den tills du känner motstånd, då startar du bilen. Och skall då känna att ratten blir lättare att röra.

  • Faber
    Pappa06 skrev 2012-06-12 22:22:15 följande:
    Helt rätt, motorn måste vara igång när du testar styrningen. Så jag fick lära mig va att hålla i ratten å dra i den tills du känner motstånd, då startar du bilen. Och skall då känna att ratten blir lättare att röra.
    Vad menar du? Du kan ju starta bilen och sedan röra på ratten, det är ingen skillnad.
    *Politiskt korrekt sidfot*
  • tjej87

    För att kolla att servon funkar ska man först testa att det är tungt att vrida (motorn avstängd) och att det sen blir lättare när man startar bilen för då går servon igång. Så lärde jag mig iaf :)

  • Faber
    tjej87 skrev 2012-06-13 17:06:19 följande:
    För att kolla att servon funkar ska man först testa att det är tungt att vrida (motorn avstängd) och att det sen blir lättare när man startar bilen för då går servon igång. Så lärde jag mig iaf :)
    Men det känner man ju rakt av, inte behöver man vrida på ratten förrän motorn går och driver pumpen.
    *Politiskt korrekt sidfot*
  • tjej87
    Faber skrev 2012-06-13 17:38:05 följande:
    Men det känner man ju rakt av, inte behöver man vrida på ratten förrän motorn går och driver pumpen.
    Meningen är väl att man ska känna att det blir en skillnad, att servon gör nytta, och inte bara känna att det går att svänga...
  • Faber
    tjej87 skrev 2012-06-13 23:08:28 följande:
    Meningen är väl att man ska känna att det blir en skillnad, att servon gör nytta, och inte bara känna att det går att svänga...
    Men man kan ju inte ta miste och tro att servostyrningen fungerar om den inte gör det även om man inte prövat att vrida på ratten i samma bil minuten före då pumpen inte gick. Det går bara inte.
    *Politiskt korrekt sidfot*
Svar på tråden En fråga ang säkerhetskontroll vid uppkörning