Rycken du beskriver är en reflex, moro-reflexen, som ofta utlöses när bebisar ligger på rygg, de liksom upplever att de faller. Den brukar avta successivt under de första 3 månaderna. Min dotter, som nu är 4 månader, hade jättestark moro-reflex och ryckte och sprattlade hela tiden på rygg, och väckte sig själv titt som tätt. På dagen sov hon nästan bara i bärsele eller sjal, där blir ju kroppen hopsamlad.
Det som hjälpte oss på natten var att linda henne ganska tight i en tunn filt, så att hon inte kunde rycka med armarna. Det kallas swaddling på engelska och är väldigt vanligt i många länder, t.ex. USA, men nästan ingen känner till det i Sverige. Många nyfödda blir lugna och sover bättre av att bli lindade. Sök på Youtube på Dr. Harvey Karp, en amerikansk barnläkare som har flera mycket goda tips om hur man lugnar spädbarn, däribland lindning, så kan du också se instruktioner på hur man lindar på ett bra och säkert sätt, det finns en särskild teknik.
Vi gjorde så när min dotter var ungefär mellan 1 och 2 månader. Innan dess kände vi inte till det, och vid 2 månader märkte vi att det inte behövdes längre. Det gjorde att hon kunde sova i alla fall lite själv, ibland kunde man flytta henne efter att hon somnat (utan att vara lindad vaknade hon alltid!). Oftast sov hon fortfarande hos mig då jag ammade till sömns, men hon kunde i alla fall sova lite längre stunder utan att vakna. Utan lindning fick jag i princip ligga med en arm om henne. Jag kan tillägga att vi hade ett babynest, men det räckte inte när hon var så liten. Däremot när vi slutade linda vid 2 månader så hjälpte det mot de små rycken hon fortfarande hade kvar.