• Majbebis2012

Nyfödds sömn och rörelser!

Har en månad gammal bebis hemma.. 
    Ända sedan födseln har han flaxat o viftat med armar ben och huvud i sömnen... Aldrig i vaket tillstånd.
    Ibland känns det tillochmed som om han vaknar av detta.

Man märker också när han börjar vakna, alltså "utvilad" att han fäktar, vrider huvud, spänner/sträcker sig..

Är detta vanligt bebis-beteende? När går det över isf`? 

• Svar på tråden Nyfödds sömn och rörelser!
  • Acelise

Hade exakt samma beteende!
    Kommer inte ihåg exakt, men fick lära mig att det var helt normalt. Mycket reflexer och grejer.

Kunde ligga vaken på nätterna av att han flaxade och liksom "korvade", men aldrig vaken och aldrig ledsen.

Det gick över rätt snabbt, typ vid 2-3 månader.

• Majbebis2012

Ok vad skönt att höra!
    Det är ju inget man kan undgå att se liksom..  

Han är redan väldigt stark i nacke/huvud, så han kan få bra gung! 

• Majbebis2012

Tack!
    Något jag märkt är att sover han på magen på oss, så är det nästan inget "oroligt" beteende... Känns som att det mest sker när han sover på rygg.. 
    Har faktiskt införskaffat ett andningslarm, o vågar kanske låta honom sova magläge även på natten..
    Men jag vet inte, nojjig som jag är, har jag ju vilda fantasier om hur detta andningslarm kanske bara går sönder sådär helt oväntat! 

• Acelise

Skulle inte rekommendera magläget, men däremot tror jag rörelserna har med ytan att göra. De vill ju såklart främst ha närhet (kan kanske sova i samma säng?) men också att hållas ihop rent fysiskt så att armar och ben inte kan sprattla. Prova att rulla en filt till en "korv" och lägg som en hästsko runt honom. Så det liksom blir ombonat och lite trångt (varning för att det blir för varmt bara).

• Majbebis2012

Ja Jag tror också det har med ytan att göra.. 
    Ska kanske testa hästskon.. =)

Nä, magläge är väl egentligen inget bra med tanke på djupsömnen.. 
    Men har hört många som använder det med larmet.. Men som sagt, hans magsovning upphör samtidigt som hans "sova på mitt bröst"- slutar =)

• Acelise

Ååå, sova på bröstet kan vara bland det mysigaste som finns. Fortsätt att överösa honom med närhet, det är så jäkla viktigt och fint! :)

• Majbebis2012

Ja det är supermysigt!!
    Men han börjar bli medveten om det med.. Somna är bäst på oss, ingen annan stans..
    Eller jo, om han får tutta HELA tiden.. Nappen är inget vidare. Tips på hur han kan gilla den?

• Acelise

Han är en månad! Han SKA vilja amma konstant för att få upp din mjölkproduktion, så amma amma amma!

Strunta i napp, om han inte vill ha den så vill han inte. Och för Guds skull - använd aldrig "metoder" för att få honom att sova.

Klart han vill somna där han är som tryggast, han är ju helt ny i stora vida världen!

• Majbebis2012
    Acelise skrev 2012-06-10 23:12:19 följande:
    Han är en månad! Han SKA vilja amma konstant för att få upp din mjölkproduktion, så amma amma amma!

Strunta i napp, om han inte vill ha den så vill han inte. Och för Guds skull - använd aldrig "metoder" för att få honom att sova.

Klart han vill somna där han är som tryggast, han är ju helt ny i stora vida världen!
    Jo, men det märks så väl att han troligtvis bara vill snutta, han äter/sväljer sällan på kvällen då det börjar bli sovdags (bara myssuger som jag kallar det )
    Dagtid o nattetid är han en riktigt snabbätare,, var tredje timme.. 10-15 min o då har han hunnit med båda brösten och lutar sig nöjt tillbaka o somnar..  
    Så det skulle vara skönt om sambon kunde få honom att somna lite enklare i famnen på kvällen, tror en napp skulle vara mysigt för honom :)
  • Acelise

Prova kan man ju alltid! :)

Men amningen är verkligen inte bara mjölk och mat, det är ju trygghet och värme och en massa annat.
    Försök med pappan, men bli inte förvånade om det inte går (och avbryt då), eftersom du burit ditt barn så länge inom dig behöver barnet ofta vara mer med sin mamma då hon har mjölken osv.

Ha inte bråttom. Snutta är helt okej, det betyder inte att han inte kommer kunna somna själv som 3-åring eller amma som 15-åring :)

• Lumo

Skaffa eller sy ett babynest net jag. Sök på blocket så hittar du många som syr själva o säljer. Vill du ha ett namn kan du få mailadressen från den jag köpte av. Hon sydde ett jättefint o väl använt nest till en billig penning (billigare o finare än de man köper på babyland). I nestet ligger barnet lite trångt o mysigt. Kan användas ett halvår ca. Perfekt även att ta med på resan, att ha i sängen/soffan osv.

Klart du kan testa napp om du vill. Min bäbis blev mycket mindre skrikig sen hon fick napp runt 1 månad (3 mån nu). Hon skrek vid tutten men ville ändå inte äta, då funkar nappen perfekt!

Sovpåse (finns på ikea) ger åxå trygghet o förhindrar att täcket åker av stup i kvarten.

• Majbebis2012

Ofta så har vi märkt att pappa ger mer ro faktiskt, känns ibland som att han blir lite "stressad" över att mat finns hos mig o då kan han inte slappna av helt... Somnar vid bröstet, lägger honom på mage på mig, tar 2 min... Luktar Mat!!! snabbt till bröstet o skrika lite... Äter en droppe, sen halvsova..
    Hos pappa blir det ofta att han somnar djupare snabbare faktiskt!

Babynest har jag faktiskt tänkt, men ratat för det jag hittade låg precis under 1000-lappen.. Men ska kolla blocket;)

• Lumo

Tror jag betalade 3-400 kr för ett nytt. Hon som sydde bodde i Sandviken. Har tyvärr inte kvar visitkortet. Låg på blocket.

• lelodi

Vi tog ett jättebadlakan som vi hade under honom och rullade in på sidorna som två korvar. Sen packade vi in honom i en liten filt som en burrito. Inte hårt, men med lite stöd om man säger. Han sov som en prins då.

• tjillevipp

Rycken du beskriver är en reflex, moro-reflexen, som ofta utlöses när bebisar ligger på rygg, de liksom upplever att de faller. Den brukar avta successivt under de första 3 månaderna. Min dotter, som nu är 4 månader, hade jättestark moro-reflex och ryckte och sprattlade hela tiden på rygg, och väckte sig själv titt som tätt. På dagen sov hon nästan bara i bärsele eller sjal, där blir ju kroppen hopsamlad.

Det som hjälpte oss på natten var att linda henne ganska tight i en tunn filt, så att hon inte kunde rycka med armarna. Det kallas swaddling på engelska och är väldigt vanligt i många länder, t.ex. USA, men nästan ingen känner till det i Sverige. Många nyfödda blir lugna och sover bättre av att bli lindade. Sök på Youtube på Dr. Harvey Karp, en amerikansk barnläkare som har flera mycket goda tips om hur man lugnar spädbarn, däribland lindning, så kan du också se instruktioner på hur man lindar på ett bra och säkert sätt, det finns en särskild teknik.

Vi gjorde så när min dotter var ungefär mellan 1 och 2 månader. Innan dess kände vi inte till det, och vid 2 månader märkte vi att det inte behövdes längre. Det gjorde att hon kunde sova i alla fall lite själv, ibland kunde man flytta henne efter att hon somnat (utan att vara lindad vaknade hon alltid!). Oftast sov hon fortfarande hos mig då jag ammade till sömns, men hon kunde i alla fall sova lite längre stunder utan att vakna. Utan lindning fick jag i princip ligga med en arm om henne. Jag kan tillägga att vi hade ett babynest, men det räckte inte när hon var så liten. Däremot när vi slutade linda vid 2 månader så hjälpte det mot de små rycken hon fortfarande hade kvar. 

Svar på tråden Nyfödds sömn och rörelser!