• Anonym (?)

Kan man få välja att bara vaccinera mot stelkramp?

Jag har ett barn som blir två år i sommar. Jag och fadern har valt att inte vaccinera barnet (och nej, det valet ska inte diskuteras tack), däremot vill jag att han ska vaccineras mot stelkramp. Jag tycker det är direkt obehagligt att han inte är det ännu. Jag har försökt få hjälp av BVC och läkaren som skulle vaccinera men han och jag gick ihop oss efter att han varit väldigt otrevlig och oförskämd och BVCsköterskan säger bara att hon inte vet... Jag ska kontakta en annan vårdcentral men jag är rädd att de kommer säga att jag inte kan få bara stelkrampsvaccinet åt barnet, för att på så sätt försöka få mig att vaccinera mot allt.

Har man rätt att välja att utesluta vissa vaccin i det nationella vaccinprogrammet, eller är det "allt eller inget"? Någon som vet?

• Svar på tråden Kan man få välja att bara vaccinera mot stelkramp?
  • Anonym

Möljligen att ni får betala hela vaccinkostnaden själva om ni väljer ett vaccin som inte ingår, men annars borde det gå att fixa.

• Anonym (?)
    Chianti skrev 2012-06-11 00:51:11 följande:
    Ja det har ni.
    Säker?
    Anonym skrev 2012-06-11 08:42:05 följande:
    Möljligen att ni får betala hela vaccinkostnaden själva om ni väljer ett vaccin som inte ingår, men annars borde det gå att fixa.
     Men stelkrampen "ingår" ju, även om den är ihopbakad med andra grejer?
    Cornette skrev 2012-06-11 08:47:45 följande:
    Gå till en vanlig vaccinationsbyrå och betala en slant för det?
    Jo, men det blir sista utvägen. Helst väljer jag ju att vaccinera via BVC så man slipper betala för det, men går det inte på annat vis så måste jag ju göra så.

• Anonym

Tror inte bvc har lösa stelkrampsvacciner uten endast dom som ingår i vaccinationsprogrammet. Vilket tyvärr är 3 vaccin i en spruta. Min dotter ingår i gruppen som erbjuds hepatit b, tbc och pnuemocock vaccin också. Jag valde att bara ge henne hepatit b och jag vet att många vill ha det vaccin till sina barn valt att betala för det. Och det var inga problem med det är ju för att dessa vaccin ges i olika sprutor vilket gör det enklare att välja. Enklast är att gå till en privat vaccinations mottagning så mycket kostar det inte och du slipper allt tjafs.   

• sextiotalist

Just stelkramp brukar väl ges separat har jag för mig,  man ger ju separata stelkrampssprutor i samband med t.ex bett från djur och andra större sårskador.
    Däremot MPR är en spruta 

Även om jag har jag svårt att förstå varför man tar ett sådant beslut, så tycker jag det är bra att ni ger stelkrampssprutan. 

• Anonym
    sextiotalist skrev 2012-06-11 10:20:44 följande:

Just stelkramp brukar väl ges separat har jag för mig,  man ger ju separata stelkrampssprutor i samband med t.ex bett från djur och andra större sårskador.
    Däremot MPR är en spruta 

Även om jag har jag svårt att förstå varför man tar ett sådant beslut, så tycker jag det är bra att ni ger stelkrampssprutan. 

Fast inte gör man det på Bvc. Då är det väl vårdcentralen/ sjukhus man får det på. Jag vet att jag fick en på akuten när jag slagit upp ögonbrynet och behövdes sys och inte kom ihåg om jag fått stelkramp vaccin eller inte. 
  • sextiotalist
    Anonym skrev 2012-06-11 10:25:29 följande:

Fast inte gör man det på Bvc. Då är det väl vårdcentralen/ sjukhus man får det på. Jag vet att jag fick en på akuten när jag slagit upp ögonbrynet och behövdes sys och inte kom ihåg om jag fått stelkramp vaccin eller inte. 
    Men det finns separata stelkrampsvaccinationer att tillgå, det är ju det som är viktigt
  • Anonym (?)

Någon annan som kanske vet?

• Snubbelfot

På bvc kommer du nog inte kunna få endast stelkrampvacc. Däremot kan du såklart gå till en vacc-central eller vårdcentral  och betala för det och ge barnet.

Vaccinerna på bvc är gratis då de ingår i det generella vaccinationsprogrammet och där är inte stelkramp en egen spruta, utan ingår tillsammans med : difteri, polio, kikhosta, hemofilius influensa B och i vissa områden även Hepatit B.

Så vill du ha det gratis på bvc så får du de andra på köpet. Däremot så måste man ju inte ta pneumokockvaccinet som är en egen spruta.

/Bvc-ssk 

Svar på tråden Kan man få välja att bara vaccinera mot stelkramp?