• Anonym

Knaster (grus) i knät.

Jag är 35 år och kvinna. Löptränade i måttliga mängder (2 mil vecka)  innan jag blev gravid och har nu återupptagit löpningen efter. På det hela taget hade jag ca 1.5 års uppehåll (graviditet och första månaderna med barnet).

Jag har inte haft problem med knäna tidigare och inte nu heller egentligen. Men för några veckor sedan började jag först få lite ont när jag sprang (inte jättemycket och smärtan försvann efter passet). Jag tänkte att jag överansträngt mig och tog det lite lugnare. Jag bytte också skor då mina gamla var slitna och problemen försvann.

Men i lördags körde jag långpass, 15 km. Hade inte ont i knät under rundan men kände mig lite stel i leden. Några timmar efter passet märkte jag att det knäppte i knät när jag gick upp för trappan (men utan smärta). På kvällen hade knäppandet bytts mot ett krasande/knastrande ljud varje gång jag rätade ut knät, fortfarande utan smärta. Dock lite stel i baksidan av knät.

I morse sprang jag 5 km i lugn takt och nu är ljudet borta?!

VAD kan detta vara? Är det farligt och behöver jag söka läkarvård?

• Svar på tråden Knaster (grus) i knät.
  • Poppalisa

Låter nästan som att det kan vara minisken som spökar, låser det sig ibland med?

• Anonym
    Poppalisa skrev 2012-06-11 09:32:16 följande:
    Låter nästan som att det kan vara minisken som spökar, låser det sig ibland med?
    Nej, ingen låsning alls. Men borde det inte göra ont då?
  • Anonym

Puffar lite, någon som känner igen det här?

• Anonym

Mina knän har också börjat "väsnas" fast utan smärta efter graviditeterna. Jag har alltid tränat och gjorde det liiite under graviditeten och sen ökade jag efter graviditeterna igen. Det gör ju inte ont men låter så äckligt. Har ingen aning om vad det är.

• Anonym
    Anonym skrev 2012-06-11 15:57:21 följande:
    Mina knän har också börjat "väsnas" fast utan smärta efter graviditeterna. Jag har alltid tränat och gjorde det liiite under graviditeten och sen ökade jag efter graviditeterna igen. Det gör ju inte ont men låter så äckligt. Har ingen aning om vad det är.
    Intressant. Du menar att det kanske har att göra med graviditeten? Har det försvunnit efter ett tag eller har du det hela tiden?
  • Anonym
    Anonym skrev 2012-06-11 16:11:50 följande:
    Intressant. Du menar att det kanske har att göra med graviditeten? Har det försvunnit efter ett tag eller har du det hela tiden?
    Inte med graviditeterna kanske men att man tränar så lite under graviditeterna att knäna är otränade sen när man börjar och man förstör knäna. Men jag tycker att jag börjat lugnt.. hmm. Jag har haft det hela tiden, äldsta dottern är fem år snart. Man kanske skulle gå till en läkare och höra. Det kanske kan leda till smärta för oss i framtiden om vi har otur. :/
  • Anonym
    Anonym skrev 2012-06-11 16:15:18 följande:
    Inte med graviditeterna kanske men att man tränar så lite under graviditeterna att knäna är otränade sen när man börjar och man förstör knäna. Men jag tycker att jag börjat lugnt.. hmm. Jag har haft det hela tiden, äldsta dottern är fem år snart. Man kanske skulle gå till en läkare och höra. Det kanske kan leda till smärta för oss i framtiden om vi har otur. :/
    Ok, men jag har börjat väldigt lugnt och när jag började springa för några år sedan (före barnet) så var jag helt otränad. Jag orkade springa 200 meter innan jag var helt slut. Och jag har aldrig haft knäproblem förrän nu
  • Anonym
    Anonym skrev 2012-06-11 16:16:56 följande:
    Ok, men jag har börjat väldigt lugnt och när jag började springa för några år sedan (före barnet) så var jag helt otränad. Jag orkade springa 200 meter innan jag var helt slut. Och jag har aldrig haft knäproblem förrän nu
    Postade för fort.

Ja, det är ju det som är risken, att det blir någon tråkig följdkonsekvens av detta när man blir äldre. Funderar på om jag ska boka in mig hos en idrottsläkare och se vad han/hon säger. Googlar man så ser man att det är relativt vanligt, men det finns liksom inga svar på vad det beror på, tråkigt nog.
  • Anonym
    Anonym skrev 2012-06-11 16:18:26 följande:
    Postade för fort.

Ja, det är ju det som är risken, att det blir någon tråkig följdkonsekvens av detta när man blir äldre. Funderar på om jag ska boka in mig hos en idrottsläkare och se vad han/hon säger. Googlar man så ser man att det är relativt vanligt, men det finns liksom inga svar på vad det beror på, tråkigt nog.
    Har för mig att jag också googlade på det där för några år sedan. För min sambo är det likadant men när hans knän knastrar eller knakar så ekar det i hela lägenheten, det gör inte ont på honom heller men det bara skär i öronen på mig. Avskyr det där ljudet.
  • johanssone

Mina ben knastrar och gör ont om jag sitter på huk och ska resa mig upp eller om jag rätar ut benet. Jag har fått för mig att det är brosk eller något, jäkligt obehagligt är det!

• Anonym

Det verkar vara en del som lider av det, men ingen vet vad det är Obestämd

Jag har i alla fall bestämt mig för att boka in mig hos en läkare på semestern så att de får titta på knät. Fram till dess så får jag ta det lugnt med löpningen och hoppas att det inte blir värre.

Svar på tråden Knaster (grus) i knät.