• Xadime

Byta från babyskydd inför längre bilresa?

Min son kommer vara 9,5 månad när vi ska åka ca 45 mil. Vi har köpt nästa bilbarnstol men inte bytt än för han har inte växt ur babyskyddet än. Dock är han lång så det är inte så långt kvar tills hans hjässa når kanten på babyskyddet men lär inte växt dit tills vi ska resa. Det är ca en månad kvar.

Jag är i valet och kvalet om vi ska byta stol nu så han hinner vänja sig vid den nya och kommer sitta bättre i den vid lång resa och därför bättre att byta nu. Eller behålla babyskyddet och veta att han är van den och kommer sova under färden så det inte krånglar i onödan.... Det är ju mer liggläge i babyskyddet så han kanske sover bättre där.
    Säkerhetsmässigt är det väl bäst att ha babyskyddet så länge som möjligt...

Hur skulle ni ha gjort?

Gärna tips på sova natten första gången på annan plats än hemma... nåt särskilt att tänka på?

• Svar på tråden Byta från babyskydd inför längre bilresa?
  • TheLightOfMyLife

Kan ni inte ha båda !? Det ska vi ha... Så kan man växla mellan de två tills bebben är bekväm i den nya. Vår bebis är nästan för stor för babyskyddet men för liten för den andra... Och hen är bara 5 mån gammal men redan 74 cm lång!

Sova borta ... Vi hade med oss resesäng, hens vanliga sängkläder... Snuttefilt och favorit nalle... Funkade hur bra som helst :)

• Coyote

Byt bort babyskyddet på en gång, om ni redan har den andra stolen hemma. Babyskyddet ska man ha så kort tid som möjligt, en fast bakåtvänd stol är säkrare. Det finns verkligen ingen som helst anledning till att behålla babyskyddet tills det är urvuxet, bara att byta. Bilstolen kan du ju montera så att den lutar lite bakåt så kommer han kunna sova ändå. De allra flesta barn brukar bli nöjda när man byter stol, de kommer upp och ser lite mer av världen utanför bilfönstret, och din lill-kille är ju stor nu! Gissar att babyskyddets bälte kommer ut nedanför hans axlar, rätt rejält va? Vad har ni köpt för bakåtvänd stol?

Angående att sova borta så brukar vi ta med oss sonens sängkläder, inga rena alltså, utan de han använt ett tag, också bäddar vi i resesängen. Då luktar allt hemma och han somnar lättare. Försök behålla de vanliga rutinerna, välling, borsta tänder, byta blöja, pyjamas eller hur ni nu gör, det brukar gå finemang.

• Lumo

bloggen.fi/bilstolslotsen/2012/03/ar-bakatvanda-bilbarnstolar-sakrare-an-babyskydd-bor-man-byta-tidigt/

Läs ovan om varför du antagligen gör bäst i att byta till stolen innan, om nu barnet vuxit i den...

Oerhört intressant sida i övrigt att läsa lite på... Finns många bra tips! :)

Sen skulle jag knappt säga att 45 mil är långt. Det är ju inte mer än 3-4 h. ;) ska själv åka runt 300 mil (tor norrland-Uppsala) med min 3 månaders o treåring. Fast bara 110 mil/dag.... Har alltid gått jättebra med 3-åringen som åkt denna resa flera ggr/år. Dvd is da shit! ;)

• Xadime

Ha båda? Hur menar du då, växla fram till resan och ta nya på resan? Kan inte ha med båda på resan... vi är fem i bilen och massa packning så det går inte :) Ja det var en långing :) Min är 75 cm vid 8 mån, där ligger han i lä trots att alla tycker han är lång nu :)

Vi hade info från NTF på föräldragruppen på bvc och även där vi köpte stolen sa samma sak; behåll babyskyddet tills han växt ur det för det är det säkraste. Många byter för att man tror bebisen inte sitter bekvämt men man ska behålla länge.... Så sa de?!

Vi har köpt Britax hi-way... hoppas att vi gjort ett bra köp.

• Coyote
    Xadime skrev 2012-06-11 10:21:40 följande:
    Ha båda? Hur menar du då, växla fram till resan och ta nya på resan? Kan inte ha med båda på resan... vi är fem i bilen och massa packning så det går inte :) Ja det var en långing :) Min är 75 cm vid 8 mån, där ligger han i lä trots att alla tycker han är lång nu :)

Vi hade info från NTF på föräldragruppen på bvc och även där vi köpte stolen sa samma sak; behåll babyskyddet tills han växt ur det för det är det säkraste. Många byter för att man tror bebisen inte sitter bekvämt men man ska behålla länge.... Så sa de?!

Vi har köpt Britax hi-way... hoppas att vi gjort ett bra köp.
    Sa en representant från NTF så!? Oj... Nej, det är inte säkrast med babyskydd... När barnet kan sitta stadigt, eller hyfsat stadigt, ska man byta. Britax Hi-way är en bra stol, särskilt när man har en liten skrutt som ska sitta bra! Man kan ju välja hur man monterar den, lutningen alltså, så det är inga konstigheter. Vi bytte till en sådan när sonen var fyra månader gammal.

Det är förresten inte så att personen från NTF pratade om att vända framåt, i samband med det här att barnet sitter obekvämt? För DET är det många som gör, vänder barnet framåt alldeles för tidigt för att de tror att barnet sitter obekvämt med böjda ben till exempel.
  • Sisisisi

Jag skulle byta direkt eftersom hi-wayen är säkrare än ett babyskydd! Väldigt konstigt att NTF sa att ni skulle ha babyskyddet så länge som möjligt, om man bor utomlands och byter till framåtvänd stol är det bra att ha babyskyddet så länge som möjligt. Men när du byter till en bakåtvänd stol ska du byta så bort barnet kan sitta. Hi-wayen passar ju väldigt bra till småttingar oxå så han sitter nog jättebra i den!

• Natulcien
    Xadime skrev 2012-06-11 09:58:51 följande:
    Säkerhetsmässigt är det väl bäst att ha babyskyddet så länge som möjligt...
    Nej, det är faktiskt tvärtom. En riktig bilbarnstol är säkrare än ett babyskydd, så man ska byta till en stol så fort barnet kan sitta stabilt och inte vänta längre än nödvändigt.

Angående att sova borta, så gjorde vi det bara så likt hemma som möjligt. Sonen sover på madrass hemma, så det gör han borta med, och så tar vi med hans egen kudde och filt. Har funkat helt utan problem varenda gång.
  • Xadime

Alltid lika roligt när någon säger att de ska åka till Norrland.... Vi ska också åka Norrland-Stockholm men i vårt fall är det 45 mil..... Sundsvall-Stockholm. Däremot pratar vi Kiruna-Uppsala så är det en helt annan resa det är frågan om. Men båda är Norrland... :) en parentes.

Vår lille har aldrig åkt längre än 3 mil i ett sträck så man vet ju inte hur det går. Vi ska montera in stolen nu känner jag, han borde sitta bra i den nya nu när han är 75 cm och väger över 9 kg. Då hinner han vänja sig tills vi ska åka längre.

Brukar era små sova mer än en vanlig dag om ni åker en längre bilresa?

• Natulcien
    Xadime skrev 2012-06-11 14:50:01 följande:
    Alltid lika roligt när någon säger att de ska åka till Norrland.... Vi ska också åka Norrland-Stockholm men i vårt fall är det 45 mil..... Sundsvall-Stockholm. Däremot pratar vi Kiruna-Uppsala så är det en helt annan resa det är frågan om. Men båda är Norrland... :) en parentes.

Vår lille har aldrig åkt längre än 3 mil i ett sträck så man vet ju inte hur det går. Vi ska montera in stolen nu känner jag, han borde sitta bra i den nya nu när han är 75 cm och väger över 9 kg. Då hinner han vänja sig tills vi ska åka längre.

Haha, ja "Norrland" är stort... Flört

Ja, prova den nya stolen på några kortare resor först, det är bra.

Vår son har tyvärr aldrig sovit mer när han har åkt bil. Men det är ju olika. Vissa barn sover ju som klubbade sälar i bilar. Men man får ju ta en sån resa med ro, och stanna så ofta som det behövs.
  • Sisisisi
    Xadime skrev 2012-06-11 14:50:01 följande:

Japp, mina sov väldigt bra i bilen, kunde sova tre timmar i bilen istället för en timme i sängen.
  • gullan83

ta med kudde eller litet täcke som han är van vid att sova på... samt snutte.. skall han sova i resesäng som ni har kanske han skall provsova i den hemma först så han är lite van vid den

• tinis77

Byt direkt. Som andra skrivit så är bakåtvänd stol säkrare än babyskydd, och man ska absolut inte vänta tills skyddet är urvuxet. Min yngsta hade fått åka babyskydd till hon var 2 år isf..
    Hi-way funkar kanon till små barn, dottern bytte när hon var tre månader.

• Lumo

Hehe, precis. Vi åker som sagt till Lappland, vägens ände, varje år med barnen. Har aldrig varit något problem. Vi tar 1a stoppet på Max i Sundsvall. Kör oftast nattetid upp o kör då hela sträckan 110-120 mil. Stannar 2-4 ggr ink matpauser, mackbesök o toapauser. Mer behövs inte. Bättre att stå på och komma fram snabbt än att stanna för ofta så att hela resan blir föööör lång. Tar 10-13 h för oss vanligtvis. Hemresan åker vi oftast dagtid o turistar lite på vägen. Då tar det 13-15 h kanske med lite längre turiststopp o lunch/middagar.

När sonen var 1,5 år gnällde han 2 ggr á 10 min under 400 mil, kört under 10 dagar). Han var som nöjdast i bilen o ville bara titta mer på Nicke Nyfiken på dvd i bilen. Min 3-månaders idag sover 2-h skift dagtid hemma, men ofta 3-5 h i bilen. Det sööööver... :)

• FieFie

Vi har precis bytt från babyskyddet, nu har vi en Britax Hi-way som sonen sitter i..
    Han är 7 månader och sitter så mkt bättre i Hi-way än babyskyddet..
    Vi valde att byta nu för vi ska också åka långt i sommar, 110 mil enkel resa och babyskyddet kan han inte sitta i då..
    Så nu får han sitta i den så han vänjer sig :)

• sassus

Vi bytte stol när dottern var 6 månader, och vi skulle åka relativt långt. Funkade perfekt. Tycker också att ni kan byta nu på en gång. Ingen ide att vänta...

• Lisa RMB

Ja det är ju bra att alla säger samma sak, för det är verkligen så att babyskyddet INTE är lika säkert som en bakåtvänd bilbarnstol.

Sannolikt har du missuppfattat nästa byte efter den bakåtvända bilbarnstolen (d.v.s. till en framåtvänd bilbarnstol), där ska man nämligen absolut vänta så länge som möjligt! Helst inte byta fören ditt barn växt ur stolen.

Skrev en sammanställning om de vanligaste misstagen gällande bilbarnstol.

Men i extremt förkortad version lyder den såhär:

Se till att införskaffa rätt bilbarnstol innan ditt barn växt ur den befintliga och låt inte ditt barn använda babyskydd längre än absolut nödvändigt.
    Byt inte till framåtvänd bilbarnstol före 4-5 års ålder och montera babyskyddet eller bilbarstolen rätt enligt instruktionen (aldrig vid krockkudde eller med för stor lutning/liggande ställning).

Svar på tråden Byta från babyskydd inför längre bilresa?