• Puffen

Barn med epilepsi??

Min son, Douglas 3½år, fick sitt första riktiga anfall i början av oktober-05.
    Det var då utredningen började och han har redan gjort två EEG och en MR.
    Han äter Absenor 3+3 just nu, det tar tid innan medicinen är på rätt dos...
    Har varit uppe i 4+5ml men då fick han dropp-attacker flera gånger om dagen.
    Har nyss minskat och hoppas att han inte får några grand-mal istället...

Någon mer med barn som har EP?
    Skulla vara jätte skönt att ha någon att prata med om detta, någon som förstår.
    Hör gärna av er via mail eller msn: jb7811@msn.com

• Svar på tråden Barn med epilepsi??
  • S Sofia

Hejsan.
    Min son har också epilepsi. Rasmus är snart 2 år och fick kramper redan vid födseln.
    Vi har gjort 8 st EEG, och på det sista upptäckte de att det var EP.

Just nu äter Rasmus också Absenor 4+4, sen äter han också Keppra 1+1.

Jag la till dig på msn så kan vi prata lite där!

//Sofia

• mulena

hej.
    min son fick diagnosen epilepsi när han var 8 veckor. Han är två år nu.. Han har partiell symptomatisk epilepsi, men har varit krampfri 1½ år nu. Han har bara haft kramp vid två tillfällen under denna period, då han hade mycket hög feber. Vi har gjort över tio EEG-tester.

I början var kramperna som korta frånvaroatacker som sen utvecklades till Infantil spasm/hypsarytmi. Han fick Sabrilex då som tog bort alla kramper. Sabrilex har vi trappat ned och den ger vi inte längre. Han har kvar en medicin som heter Orfiril long, (1 + 1½) Vi är väldigt glada att han varit krampfri så länge nu Men efter som han har förkalkningar i hjärnan, så vet vi inte om epilepsin kan komma tillbaka i en annan form, eftersom hjärnan växer..

• michiara

min dotter som är 6 år äter oxå absenor 4+4 för EP

• S Sofia

När kommer kramperna hos era barn??

Min son har bara kramperna när man byter blöja! Konstigt nog!

• Mosaik

kanske är det för att han blir stressad eller att det händer nått nytt liksom som han får kramper vid blöjjbyte? kramper kan ju vara stressrelaterade..det märkte vi på wille, hans infantilspasm visade sig jättemycke på sjukhuset när de tog massa prover och även här hemma så krampade han mer när det blev mycke ljud och rörelse.nu har william vart krampri sen han fick medicinen sabrilex och det känns oerhört skönt.

• S Sofia

Nä, det är inte av stress. Jag tror att han spänner sig. Han kan också få kramper om det är plötsliga ljud (inte så mycke nuförtiden dock)
    Han får också kramper ibland när man klär på honom en tröja/jacka på höger arm!

Nevrologläkaren kan inte förklara varför det är vid blöjbytet, hon tycker det är jätte konstigt!

Men min Rasmus följer aldrig några regelböcker Han gör precis tvärtom mot vad som är vanligt!

• Helly78

När Tilde är mkt aktiv eller trött då kommer kramperna, huvudet nicker flertal gånger på snabba sekunder och hela kroppen dra ihop, alltså musklerna spänner ihop.
    När hon fick Sabrilex har hon varit krampfri.

• Lycka80

Hej min son är 4 snart och haft epilepsi i 2år..
    Han har toniska-kloniska, frånvaro + dropp anfall
    Han äter lamictal 5+0 och orfiril long 2+2..
    Är det någon som har något tips på skydd som fredrick kan ha på huvudet, han har börjat få anfall igen att han ramlar baklänges och slår i bakhuvudet.??
    Det är så otroligt läskigt

• michiara

min dotter får kramper om hon slår huvudet, när hon har nån infektion i kroppen, vid feber..annars får hon frånvaroanfall när hon är trött eller ledsen eller när hon slappnar av efter att ha varit väldigt stressad

• ulricaa

Liams ep konstaterades i augusti (men jag tror att han haft det sen han föddes!). Just nu får han Ergenyl 2 x2ml och Iktorivil 7 dr x 3. Vi har precis fasat ut Trileptal (sista dosen i morse). Liam har dropattacker och absenser.
    Vi har jättejobbigt att hitta rätt dos och rätt medicin... Läkarna tror inte heller att han kommer bli helt krampfri.
    Skönt med en sån här tråd där vi kan utbyta erfarenheter.
    Liams läkare pratade om att vi ev ska testa Orfiril Long om Ergenylen inte funkar. Vad har ni för erfarenheter av OL?
    /Ulrica

Svar på tråden Barn med epilepsi??