• jeli79

Vad utbildar ni er till??

Är det svårt? Vad fick dig att välja den utbildning ni går / har gått??
    Läser ni på distans eller på komvux / högskola?

Som ni förstår så vet jag inte riktigt vad jag vill bli... jag skulle gärna vilja studera men kan dock endast göra det på distans, inte är det lättare för att man bor i en liten håla... det är ju inte mycket till utbildningar här...nu är jag nyfiken på vilka val ni har gjort

• Svar på tråden Vad utbildar ni er till??
  • cid

Jag pluggar socialpedagogik, valde det för att det är så brett så man kan jobba med så mycket sen!
    Jag läser på distans till lärcentra. Så själva skolan ligger i Vänsersborg men jag läser på ett lärcentra i Västervik där vi har alla föreläsningar och grupparbeten och så....
    Vet inte om det var så mycket till hjälp.....fråga om du vill veta nåt!

• Alec

Just nu pluggar jag upp mina betyg på komvux. Sen ska jag söka mig vidare till programmet för kulturanalys här i Umeå. Jag läser 300 poäng på distans och 100 poäng på komvux. Fungerar alldeles utmärkt med distans!

• Salt Groda

Jag har tidigare utbildat mig till fritidspedagog, tre år på Malmö Högskola. Det var jätteroligt och inte alls särskilt svårt. Älskar det jobbet, man får vara kreativ och planera mycket själv. Mycket frihet i jobbet.
    Just nu bor jag i USA, och pluggar på distans. Ingen utbildning dock, utan två kurser ("familjen i antiken" och "tidiga kulturer i östra medelhavsområdet") från Uppsala Universitet. Har precis börjat med detta, men än så länge är det kul!!
    Uppsala har rätt många distanskurser och även Gotland om jag minns rätt.... Lycka till!!!!

• jeli79

Bara det att jag tycker det verkar så himla krångligt att studera... jag fattar inte riktigt allt man måste kolla. Om jag läser på ditans, måste jag då åka tex till boden för att träffas nångång i bland?? jag vet ju inte riktigt vad jag vill göra heller... vill både bli socionom, ambulassjukvårdare och barnmorska... där i mellan vill jag bli lite allt möjligt. Jag tyvker detta är jätte jobbigt... det värsta är nog att man måste göra högskoleprovet.... finns det inte nå vis att slippa det?? Kanske låter lite dumt... men jag ahr fiktig fobi föra att göra det...kan inte förklara varför...

• Extremebettygirl

Just nu är jag mammaledig, annars har jag pluggat till sjuksköterska har 2 år kvar... Det är duper jobbigt.. Fast hade ingen kraft när jag var gravid då jag mådde super dåligt..ska bli kul att komma tillbaka...

• jeli79

Jag tycker ni är så duktiga som har tagit er i kragen och utbildar er! Berätta gäran om hur det är att söka in och så, är det krångligt? Och det här men csn... de verkar ju alltid stula.. hehe eller så är det bara jag som fått höra alla skräck hitorier

• Långbenopluto

Just nu läser jag 5:e terminen (av 7) till socionom.

Jätteintressant utbildning, och jag känner att jag har verkligen hittat rätt

• Caza

Jag läser till psykolog. Har 2 år kvar men nu ska jag först vara mammaledig ett år. Ska bli skönt. Jag började läsa programmet när jag var 29 vilket var ungefär medelålder i min klass. Alltså, man måste inte vara 18 och börja plugga. Nu vet jag inte hur gammal du är TS men jag vill bara säga att det aldrig är försent att börja och att det kan vara vettigt att hitta på andra saker innan, arbeta med lite olika grejer och så. Så att man vet vad man vill bli när man "blir stor".
    Det bästa du kan göra med högskoleprovet är att göra det flera gånger, så även om du inte ska plugga till hösten så skriv den ändå nu till våren. Så spelar inte resultatet så stor roll för dig, men du kan känna på hur det är osv. Och det går oftast bara bättre och bättre ju fler gånger du gör det.

Att söka är inte svårt, distanskurser vet jag inte mycket om, men jag tror inte det är krångligt. Det viktigaste är att du vet när sista ansökningsdag är. Och csn har jag aldrig haft några problem med faktiskt. Jag kanske haft tur....
    Om du vill plugga men inte till vad, sök in på flera olika utbildningar och ta beslut när du vet om du kommit in.
    Det är kul att plugga!!!

• jeli79

jJajag ska ta mig i kragen jag med.. är "bara" 25 så jag ahr ju tid på mig. Tack för all info och peppning!

• Meria

Läser till gymnasielärare i engelska och tyska och är inne på andra året. Mjao, svårt är det väl kanske inte, men det är en del att läsa, särskilt när man kom in på inriktningen (har bara läst engelska än så länge). Ah, läser heltid, men man kan läsa linjen på distans på universitetet jag går på...

CSN har inte bråkat med mig. Bytte inriktning från civilingenjör till lärare efter ett år och jag fick förklara varför i ett brev. Sen ska man klara ca. 75% av det man läser per år för att fortsätta få sina pengar. Det som inte är kul är att se: Aktuell studieskuld: 120 000 kr

Svar på tråden Vad utbildar ni er till??