• Anonym (undrar)

Frågor om alkohol

La den under denna rubrik, hittade ingen passande. Men man måste inte ha ett missbruk för att svara såklart!

Jag undrar hur ni dricker under veckan/helgen, hur många öl, glas vin, drinkar, cider osv? Det heter alltid, jag drack 1 glas vin.......hur många är det som gör det eller som sätter i sig flaskan?

Jag själv har väldans svårt för att hålla mig till bara ett glas, kan jag säga. Och jag är bara nyfiken.......för man kanske inte vågar berätta?

Det kommer nog finnas många moraltanter i tråden, men bry er inte om dem, för ni kan ju faktiskt vara anonyma....om ni vill!

• Svar på tråden Frågor om alkohol
  • Anonym (alkoholisten)

Jag är alkoholisten som dricker samma mängd alkohol varje helg, och har gjort så i många år. (Har inga barn.) Jag känner mig lugn och "mysig" då.

Fredag: 1FL vin
    Lördag: 1FL vin + 2 starköl. Använder inte andra droger, (tabletter och dyl.)

• Mariohn

Jag har barn så jag dricker långt ifrån så mycket som jag gjorde tidigare av förklarliga skäl. Dessutom är jag sjuk nu. Men när jag väl är frisk och dricker kan det absolut bli en hel flaska vin på en kväll. Eller 5 öl. 

• sskstud3nt3n

Oj det är väldigt olika hur jag dricker...Ibland kan jag köpa en flaska vin och dricka den under en helg. Dock sker detta mycket sällan då jag har ungar som ska köras hit och dit. Sedan är jag väldigt lättpåverkad och en flaska vin räcker i två veckor...Det känns onödigt att köpa vinflaskor då de går lång tid emellan jag dricker. Baginboxar är oxå onödigt då jag inte dricker så ofta plus jag är skitsnål...

Ibland kan jag dra i mig en hel flaska under en kväll med kompisar och så, men det händer väldigt sällan..är sjukligt kräkrädd...

Skulle jag summera mitt alkoholintag under månad ser det nog ut så här:
    2 öl och 1 flaska vin

• Anonym (undrar)

Jätteintressant att höra, tack för att ni delar med er!

Fler som "vågar" ?

• Anonym
    Anonym (alkoholisten) skrev 2012-06-11 11:53:24 följande:
    Jag är alkoholisten som dricker samma mängd alkohol varje helg, och har gjort så i många år. (Har inga barn.) Jag känner mig lugn och "mysig" då.

Fredag: 1FL vin
    Lördag: 1FL vin + 2 starköl. Använder inte andra droger, (tabletter och dyl.)
    Jag undrar faktiskt hur du kan ta den blygsamma mängden och göra det till alkoholism?

Själv dricker jag nog långt över genomsnitt, men exakt vad och hur mycket varierar nog från dag till dag.
    En "normal" dag där jag dricker brukar inkludera 3-5 öl, om systemet klasar 7,5 som extra starka så dricker jag extra extra starka öl.
    Om inte öl så sprit, brukar gå och lägga mig efter en halvliter.
    Antal dagar varierar kraftigt, ibland flera gånger i veckan ibland inga dagar alls, beroende på vilken humör jag är på.

• Anonym (Alkoholism)
    Anonym skrev 2012-06-11 13:41:25 följande:
    Jag undrar faktiskt hur du kan ta den blygsamma mängden och göra det till alkoholism?

Själv dricker jag nog långt över genomsnitt, men exakt vad och hur mycket varierar nog från dag till dag.
    En "normal" dag där jag dricker brukar inkludera 3-5 öl, om systemet klasar 7,5 som extra starka så dricker jag extra extra starka öl.
    Antal dagar varierar kraftigt, ibland flera gånger i veckan ibland inga dagar alls, beroende på vilken humör jag är på.

1 flaska vin fredag och 1 flaska vin lördag VARJE helg, VARJE månad, ÅRET RUNT ÄR alkoholism!
    Om man kör samma "race" varje helg och inte kan vara utan - ja, då klassas Du som alkoholist!

Det blev jag klassad som i alla fall: jag drack alltid 1 flaska per kväll under helgerna, vare sig det var fest eller inte. År ut och år in...

Ända tills en dag när jag blev rädd för mig själv... Och idag sitter jag här med socialsekreterarens utredning, socialnämndsmöten, avslag på behandlingshem, överklagande för rätten till behandlingshem...

Så, "bakom gardinerna" är vi mångt mycket flera alkoholister än vad du eller jag någonsin vill erkänna...      
  • madeleine82

Delar alltid vinflaska med sambon och det kan bli en varje kväll i flera dagar, sen inget på några dagar. Men för mig blir det oftast en halv-1 flaska per helg.

• Anonym
    Anonym (Alkoholism) skrev 2012-06-11 14:43:51 följande:
    1 flaska vin fredag och 1 flaska vin lördag VARJE helg, VARJE månad, ÅRET RUNT ÄR alkoholism!
    Om man kör samma "race" varje helg och inte kan vara utan - ja, då klassas Du som alkoholist!

Det blev jag klassad som i alla fall: jag drack alltid 1 flaska per kväll under helgerna, vare sig det var fest eller inte. År ut och år in...

Ända tills en dag när jag blev rädd för mig själv... Och idag sitter jag här med socialsekreterarens utredning, socialnämndsmöten, avslag på behandlingshem, överklagande för rätten till behandlingshem...

Så, "bakom gardinerna" är vi mångt mycket flera alkoholister än vad du eller jag någonsin vill erkänna...      
    Var får du det ifrån?

Självklar får du avslag på behandlingshem, herre gud jag undrar hur dom kunde hålla sig för skratt när dom gav dig beskedet.

• Anonym (alkoholisten)
    Anonym skrev 2012-06-11 13:41:25 följande:

Jag dricker också de x x x stärka, på lördagen. Så blygsamt vet jag inte om det är om man räknar på en månad: Ca 8 FL vin, 4 l x x x stärkt öl. Men det är ju jag som får känna sedan, när man blir äldre. Självklart är det inte bra, men jag vill inte vara utan i nuläget. Myser som sagt, eller lullar. Kan låta hemskt, men skulle tro att det är ungefär som att äta antidepp, benzo eller något, har dock ingen erfarenhet alls av det. Känns bara att man har "mera koll". När det är slut, är det slut...Köper aldrig hem mera, om inte det kommer någon, som dricker alkohol.
  • Anonym (alkoholisten)
    Anonym (Alkoholism) skrev 2012-06-11 14:43:51 följande:

Jag har dock aldrig blivit rädd för mig själv. Har inte "ångest" för något, och inga skuldkänslor. Jag "förstör" bara för mig själv i sådana fall, men det är mitt eget val. Dock blir det väl lite "tråkigt i längden", men har man ett ashårt fysiskt heltids jobb, då är det sååå skönt att bara slappa på helgen..DrömmerOc lulla...
  • Duckan

Dricker mer än mpnga andra, men inte mer än många av er ibtråden. Oftast vin varje helg, olika mängd men mer än ett glas.

• Anonym (undrar)

Fler.....? Det är jätteintressant att ni delar med er. Jag dricker på tok "för mycket", beroende på vad "idealet" är, så av mig kommer ni inte få några moralpredikningar, jag är bara nyfiken på "det där glaset vin" så många verkar hålla sig till, enligt egen utsago.

• Anonym

Jag tänker inte moralisera

Jag har själv varit på behandling och varit nykter i snart tre år.
    Tycker det är synd att "Alkoholism" fick avslag på behandling, jag hade varit nykter i ett år innan jag hamnade på behandling och det var inga problem att få gå, och det är jag jätteglad för. Och året innan det hade jag druckit väldigt lite egentligen. Fast det gör mig ju inte mindre alkoholist, liksom... 

Jag tycker inte att mängden alkohol säger något om alkoholism eller ej. Det bara ni själva kan avgöra är: 
    - Hur mycket tänker du på alkohol de dagar du inte dricker?
    - Stannar du hemma från grejer för att du vill dricka och inte kan köra bil efter?
    -  Känner du dig ibland frånvarande i nuet för att du planerar när du ska dricka nästa gång?
    - Händer det när du varit på middag/fest att du begränsar ditt drickande för att andra inte ska reagera och går hem och dricker mer på egen hand? 

Något att fundera på kanske? 

• sextiotalist

Jag tror många blandar ihop alkoholism/skadliga mängder /riskbeteende.

Nej, man är inte alkoholist även om man dricker skadliga mängder alkohol, man har ett riskbeteende, absolut.

Man kan vara alkoholist och dricka "måttliga" mängder

Mig veterligen är alkholism en beroendesjukdom, där man inte kan avstå från alkohol, där alkoholen är det viktiga i livet.

Mina dyckesvanor, vill jag ta ett eller två glas vin till en middag, så gör jag det utan att titta på veckodagen. Jag kan stanna vid ett, ytterst sällan mer än två-tre glas (jag gillar inte att känna mig berusad)

Är det så att jag tycker det skulle vara gott med ett glas vin till maten, så behöver jag inte dricka det, utan kan mycket väl avstå.

Om jag måste välja mellan vatten eller öl, så föredrar jag vatten          

• Khaleesi

Jag och maken delar en vinflaska på fredag kväll till vardags. Sedan festar vi på varsitt håll ett par gånger om året, då vi dricker oss salongsberusade. På semestrar kan det även bli en öl till lunchen och en avec till middagskaffet.

Dagens språktips - DE kan bytas ut mot VI, och DEM kan bytas ut mot OSS. Lycka till!
  • isolande

Jag drack mycket innan jag fick barn: 8 stora starköl eller 1½ flaska vin fredag och lördag varenda helg i fleraflera år.

Nu dricker jag kanske ett glas vin varannan helg. Har varit berusad kanske 4 ggr sista året, men då har det varit 5-6 små starköl eller en flarra vin jag druckit.  Jag var helt klart mer tolerant förut och läääängtade till fredagkvällarna. Tror jag är en sån som skulle ligga i riskzonen att utveckla ett beroende eftersom jag verkligen gillar alkohol och att bli full....

Men nu har man ansvar för fler än sig själv och får begränsa sig.  Svårt ibland, men det går. 

• Anonym (undrar)

Fortfarande intressant!

Svar på tråden Frågor om alkohol