• Anonym (Ärr?)

Fler med ärrvävnad i slidan - ont ?

Hej,

Efter mitt första barn har jag aldrig kunnat ha sex utan visst mått av smärta. Det blev sakta bättre med åren tills nu andra barnet kommit. Barnmorskan sa att det antagligen var pga all ärrvävnad jag fått på insidan av slidväggarna. Och att den är hård. Hon tyckte jag skulle "öva" på att tänja ut den så att den blir mjukare. Måste säga att med en 6 månaders bebis är inte denna typ av övning riktigt vad jag hinner med eller har lust med om dagarna.

Jag vill gärna höra lite erfarenheter från andra med samma problem. Är det någon som har haft liknande där det blivit helt bra? Jag känner att det är rätt trist att aldrig kunna ha sex normalt. Vi använder alltid massa glidmedel men eftersom jag vet att det alltid gör ont, speciellt i vissa ställningar, blir ju sexlivet rätt lidande.

Någon som kanske opererat för jag hanr läst i en gammal tråd om operation av ärrvävnad? Dock vet jag inte hur mycket man måste ha, eller om det finns fler risker än  fördelar?

tacksam för alla svar.

• Svar på tråden Fler med ärrvävnad i slidan - ont ?
  • Mabaja

Jag fick ett stygn precis i vaginalöppningen och det gjorde ont när vi hade sex. Min bm sa att det skulle sluta göra ont ju mer uttänjt det blev och visst var det så. Idag har jag två barn (en på 20 mån och en på 3 mån) och det känns som innan de kom.

• Anonym

Jag fick problem efter min första förlossning. det gjorde ont vid sex, speciellt vissa ställningar,  det var jobbigt och mycket avtändande .
    Men, tur i oturen hade jag sprukit "hela vägen" och en liten del av ringmuskeln oxå, så därför syddes jag ihop av en riktig gynokolog, alltså inte av bm. Detta gjorde att jag inte bara skulle på efterkontroll hos bm, utan även hos en riktig gynokolog.
    Min bm sa, precis som din, att det var ärrvävnad ioch att det skulle bli bättre, men den riktiga gynokologen, såg direkt felet och kunde åtgärda det Jag minns inte namnet på det, men det var vävnad som klämts in i ärret (dåligt förklarat, jag vet) tydligen rätt vanligt efter att ha blivit sydd. Denna vävnad var öm och irriterad.
    Jag hade inte erns nämnt något om mina samlagssmärtor för henne, men hon såg direkt att detta kommer att göra ont vid samlag! Hon tog bort det med en gång (ej operation) genom att pensla på något medel (medlet i sig, gjorde inte ont, bara att hon var där och rotade) Hon sa att vänta med samlag i 3 dar och skulle ej smärtan vid samlag försvunnit fick jag återkomma.
    I mitt fall blev det mycket bättre, men ej helt bra, så jag gick dit igen, och denna gång försvann problemen helt

Jag råder dig att söka hos en riktig gynläkare på kvinnokliniken, kanske har du samma problem som jag och då går det att åtgärda ganska enkelt

Lycka till! 

• Anonym (Ärr?)

tack för svaren. Första förlossningen sprack jag inte så mycket, tror kanske 7-8 stygn. Och det var en läkare som sydde för jag förlorade massa blod som de inte visste vart det kom ifrån ( vet nog fortfarand inte). Men stygnen var, såvitt jag vet, utanpå och min smärta är ju på insida, på framsidan. Det jag misstänker är att min första son stod väldigt länge långt nere utan att komma ut, och sen drog de fram hoom med sugklocka. så jag gissar att det slets en del på väggarna då. 

Andra förlossningen blev jag inte sydd alls, så det känns som allting är egentligen från frösta frlossningen. Men jag ska absolut kontakta en gynekolog och bli bedömd. Känns bara som att det kanske är en svår sak att få igenom. Vill ju bli tagen på allvar, att det faktiskt är begränsande och inte att någon tycker att förlossningsskador är ju skit samma, det får alla.

• Anonym

Japp, jag och min man har inte samlag längre pga det, men vi smeker varandra till orgasm och det fungerar bra för oss.

• Anonym (Ärr?)
    Anonym skrev 2012-06-11 23:23:11 följande:
    Japp, jag och min man har inte samlag längre pga det, men vi smeker varandra till orgasm och det fungerar bra för oss.
    du har inte funderat på operation? tanken slog åäven mig att man kanske kan få ersättning rån sin försäkring pga funktionsnedsatthet dessutom?
  • Anonym
    Anonym (Ärr?) skrev 2012-06-13 20:58:15 följande:
    du har inte funderat på operation? tanken slog åäven mig att man kanske kan få ersättning rån sin försäkring pga funktionsnedsatthet dessutom?

Nej det har jag inte, har hört att operation ibland kan förvärra problemen och det vill jag inte. Men måste ni ha penetrationssex då?
  • Anonym (Ärr?)
    Anonym skrev 2012-06-13 21:06:25 följande:
    Nej det har jag inte, har hört att operation ibland kan förvärra problemen och det vill jag inte. Men måste ni ha penetrationssex då?
    Nja, måste och måste. Men jag har svårt att acceptera att det måste vara så här resten av livet. Det tar ju ändå bort en del av intimiteten tycker jag. Så jag vill gärna faktiskt ha möjligheten, även om jag inte skulle dö utan den :)
  • Arwen77

hej!
    Hur går det för dig?! läste din tråd och ville säga att jag oxå har ärrvävnad som besvärar mig inuti underlivet. KÄnns jobbigt :(

• Anonym
    Anonym skrev 2012-06-11 23:23:11 följande:
    Jag har det precis som du, bara det att jag inte kan få orgasm enbart av smek, behöver bli uppfylld också vilket gör att jag inte fått en enda orgasm sedan jag födde barn för 2 år sedan =(

Min man och jag har inte sex överhuvudtaget, men min man kan iaf runka och få orgasm/tillfredsställelse på det sättet.   
  • Anonym
    Arwen77 skrev 2012-11-19 11:30:25 följande:
    hej!
    Hur går det för dig?! läste din tråd och ville säga att jag oxå har ärrvävnad som besvärar mig inuti underlivet. KÄnns jobbigt :(

Hur besvärar den dig? Kan du inte alls ha penetrativt samlag pga smärta?
Svar på tråden Fler med ärrvävnad i slidan - ont ?