• Lönn

Svårt att få orgasm efter graviditet.

Efter jag blivit gravid märkte jag på en gång en stor skillnad på mina orgasmer.. De blev väldigt "ytliga" och kortvariga. Inte alls som tidigare då jag kände att hela kroppen var med i orgasmen, och varade en längre stund. Under graviditeten hade jag fortfarande lätt att få orgasm, vilket jag även haft innan.

Efter att jag fick barn, dröjde det länge innan jag hade sex igen (pga separation). Men när jag började onanera igen, märkte jag att jag hade väldigt svårt att få orgasm. Jag fick "jobba" mycket för det, och trots att jag var mycket upphetsad så var orgasmerna korta och ytliga som de varit under graviditeten.
    Nu, flera år senare har jag fortfarande problem att få orgasm över huvudtaget. Har en underbar pojkvän, och ett mycket aktivt sexliv. Jag är fortfarande väldigt upphetsad och njuter enormt av att ha sex med honom, men blir väldigt frustrerad av att ha svårt att komma. Jag och pojkvännen är mycket öppna och pratar mycket om detta med varandra, och han gör allt för att hjälpa mig att få orgasm, men jag känner ibland att det inte är lönt att ens försöka, med tanke på att jag njuter av sexet så mycket, samtidigt som det känns lite tråkigt och snopet att knappt inte få orgasm längre.. När jag väl kommer så känns det så "fjuttigt", inte alls som tidigare med de djupa, långa orgasmerna när hela kroppen var engagerad.

Vad finns mer för tips att ta till? Vill verkligen inte fortsätta sexlivet utan att få orgasmer...

• Svar på tråden Svårt att få orgasm efter graviditet.
  • sexologen

Hej!

Om du haft djupa och långa orgasmer tidigare är detta något du kan uppleva igen, men kanske har livets förändring gjort att du förändrats och nu njuter på annat sätt än tidigare. Därmed inte sagt att det är till en nackdel. Jag tycker du ska vara mer generös mot dig själv och istället för att fokusera på hur din orgasm har förändrats bejaka den och njuta av den. En positiv spiral ger oftare mersmak än en negativ, så fortsätt njuta av ditt sexliv, av din kropp, din orgasm och av din partner.

Hälsningar
    Sara Dahlin    

Svar på tråden Svårt att få orgasm efter graviditet.