• mizzjanet

    Misslyckad IVF, surrogatmamma istället?

    Hej,

    Jag är 41 år och vi har precis gjort våran sista IVF och den misslyckades. Rynkar på näsan  Vi trodde verkligen att den här gången så gick det vägen. Men vi fick missfall för 6 dagar sen.

    Min syster ringde mig igår och erbjöd sig att bli våran surrogatmamma. Helt fantastiskt av henne. Det krävs en hel del att göra något sådan för någon annan.

    Vi förstår att det verkligen är något vi måste prata igenom men det är ändå något som känns helt underbart. Att ens hon erbjöd sig. Kan inte nog tala om hur glad, kärleksfull och tacksam jag och min sambo kände oss.

    Nu vet ju vi att det är strikta regler runt allt det här med surrogatmamma i Sverige. Men är det någon som har erfarenhet av detta eller vet om det överhuvudtaget går här? Jag hoppas verkligen att jag får höra lite grann... jag är ganska ny på det här och just nu har jag lite extra "hopp" i hjärtat.  Drömmer

    Kram från mig!          

  • Svar på tråden Misslyckad IVF, surrogatmamma istället?
  • Juno

    Beklagar missfallet Rynkar på näsan

    Det är ju förbjudet i Sverige å ni kan inte räkna med hjälp från sjukvården. I så fall får ni fixa det själva med inseminering på samma sätt som gay-par.

    Barnet kommer då juridiskt att bli din systers och din makes och du kommer inte att vara barets juridiska förälder. Du kan senare adoptera barnet om din syster går med på det och om sociala myndigheter kommer fram till att det är det bästa för barnet.

  • Mamma till Doris

    Nej, det är inte förbjudet, men det är inte heller tillåtet, och ni kan inte räkna med någon hjälp från sjukvården. Vad ni kan göra är att åka utomlands för surrogat-ivf. Dock stämmer det att din syster blir förälder och vårdnadshavare till barnet. Är din man genetisk förälder till barnet kan de dock skriva hela vårdnaden på honom, och med din systers medgivande kan du adoptera barnet.

    Det kan bli krångligt, men det kan också gå smärtfritt. Frågan är om ni vågar ta risken, och om ni har råd.

  • mizzjanet

    Tack så mycket för eran information! Jag misstänkte allt som ni skriver om men någonstans så hoppas man att det ska ha kommit till några andra regler.

    Jag förstår att det finns regler men det är svårt att acceptera bara. Jag och min sambo ska komma fram till om vi orkar en gång till gällande IVF.

    Än en gång, tack för era svar.     Glad

Svar på tråden Misslyckad IVF, surrogatmamma istället?