• mizzjanet

Misslyckat IVF, Surrogatmamma istället?

Hej,
    Jag är 41 år och vi har precis gjort våran sista IVF och den misslyckades. Rynkar på näsan  Vi trodde verkligen att den här gången så gick det vägen. Men vi fick missfall för 6 dagar sen.
    Min syster ringde mig igår och erbjöd sig att bli våran surrogatmamma. Helt fantastiskt av henne. Det krävs en hel del att göra något sådan för någon annan.
    Vi förstår att det verkligen är något vi måste prata igenom men det är ändå något som känns helt underbart. Att ens hon erbjöd sig. Kan inte nog tala om hur glad, kärleksfull och tacksam jag och min sambo kände oss.
    Nu vet ju vi att det är strikta regler runt allt det här med surrogatmamma i Sverige. Men är det någon som har erfarenhet av detta eller vet om det överhuvudtaget går här? Jag hoppas verkligen att jag får höra lite grann... jag är ganska ny på det här och just nu har jag lite extra "hopp" i hjärtat.  Drömmer
    Kram från mig!                                       

• Svar på tråden Misslyckat IVF, Surrogatmamma istället?
  • Sale

Hoppas verkligen att det fungerar! Jag har ingen erfarenhet men jag blir alldeles tårögd när jag läser det underbara din syster är beredd att göra!

• evaoregon

Surrogatmödraskap är inte tillåtet i Sverige, men en del svenskar vänder sig utomlands.  Man använder alltså sig inte av en svensk surrogatmamma.  Jag förstår inte heller riktigt varför du behöver en surrogatmamma då du själv kan bli gravid.  I de fall där man använder surrogatmamma så brukar det vara ett homosexuellt par (två män) eller fall där kvinnan inte längre har en livmoder eller är född utan.  Skulle inte t ex äggdonation funka bättre för er? 

• mizzjanet
    evaoregon skrev 2012-06-11 20:12:14 följande:
    Surrogatmödraskap är inte tillåtet i Sverige, men en del svenskar vänder sig utomlands.  Man använder alltså sig inte av en svensk surrogatmamma.  Jag förstår inte heller riktigt varför du behöver en surrogatmamma då du själv kan bli gravid.  I de fall där man använder surrogatmamma så brukar det vara ett homosexuellt par (två män) eller fall där kvinnan inte längre har en livmoder eller är född utan.  Skulle inte t ex äggdonation funka bättre för er? 

Vi har provat med IVF försök och det har inte lyckats för oss det heller. Kan inte bli gravid naturlig väg. Vi vet inte hur många IVF vi orkar eftersom jag får missfall efter missfall. Därför så va det något som min syster tog upp med oss. En av många funderingar.
    Vi ångrar att vi inte satte upp oss för "vanlig" adoption tidigare eftersom det tar några år att utredas och jag har tyvärr åldern emot mig. 

• evaoregon
    mizzjanet skrev 2012-06-11 20:20:14 följande:

Vi har provat med IVF försök och det har inte lyckats för oss det heller. Kan inte bli gravid naturlig väg. Vi vet inte hur många IVF vi orkar eftersom jag får missfall efter missfall. Därför så va det något som min syster tog upp med oss. En av många funderingar.
    Vi ångrar att vi inte satte upp oss för "vanlig" adoption tidigare eftersom det tar några år att utredas och jag har tyvärr åldern emot mig. 

Har ni provat IVF med donerade ägg?  Vad rekommenderar er läkare?  Surrogat finns ju som alternativ utomlands i t ex Estland eller Indien.
  • mizzjanet
    evaoregon skrev 2012-06-11 20:29:07 följande:
    Har ni provat IVF med donerade ägg?  Vad rekommenderar er läkare?  Surrogat finns ju som alternativ utomlands i t ex Estland eller Indien.

Nej vi har inte provat med donerade ägg. De ägg som de plockat ut från mig har varit jättefina enligt kliniken. De har aldrig tagit upp det alternativet med oss.
  • Pimpinellan

Surrogatmamma är inte tillåtet i Sverige och även om man vänder sig utomlands är det oerhört krångligt och dyrt. Men äggdonation eller det ännu billigare och enklare alternativet embryoadoption kanske vore nåt för er?

Svar på tråden Misslyckat IVF, Surrogatmamma istället?