• Khaleesi

Men kan det inte bli vinter snart!

Så otroligt irriterande! Så har man då vaknat kallsvettig i panik för att hela sovrummet surrar av flygande gulsvartrandiga MONSTER som bara väntar på att få komma och sticka en. Vad fan ska getingarna in i mitt sovrum att göra? Och det funkar inte att ha fönstret stängt, för då dör man ju av den satans värmen! Nej, man borde flytta till Nordpolen eller något annat insektsfritt ställe över det hemska sommarhalvåret!

Dagens språktips - DE kan bytas ut mot VI, och DEM kan bytas ut mot OSS. Lycka till!
  • Svar på tråden Men kan det inte bli vinter snart!
  • Hilratrut
    RocketQueen skrev 2012-06-11 15:00:48 följande:
    Hos oss har det dessutom flyttat in rekordstora getingar! 5 cm långa!
    Samma här!
    Vi har en sådan där elektrisk insektsdödare men det går inte att grilla ihjäl de där stora getingarna.  
  • SVejsan
    RocketQueen skrev 2012-06-11 15:00:48 följande:
    Hos oss har det dessutom flyttat in rekordstora getingar! 5 cm långa!
    Hilratrut skrev 2012-06-11 15:01:53 följande:
    Samma här!
    Vi har en sådan där elektrisk insektsdödare men det går inte att grilla ihjäl de där stora getingarna.  
    Låt bålgetingarna var (de äter vanliga getingar och är mycket fredligare än dom). Tidigare har de varit utrotningshotade och på den "röda listan"...
    http://www.expressen.se/gt/kultur/en-snall-jatte-med-daligt-rykte/
  • Khaleesi
    Juno skrev 2012-06-11 14:58:42 följande:

Insektsnät?

Det måste nog bli något sådant. Det är ju helt naturligt i stugan, mot myggen, men inne i stan brukar det ju inte behövas.

Jag är SÅÅÅ sugen på att utrota alla getingar. Fyller de verkligen någon funktion i naturens kretslopp? Finns det något/någon som skulle sakna dem om de försvann?
    Dagens språktips - DE kan bytas ut mot VI, och DEM kan bytas ut mot OSS. Lycka till!
  • Hilratrut
    SVejsan skrev 2012-06-11 15:17:08 följande:
    Låt bålgetingarna var (de äter vanliga getingar och är mycket fredligare än dom). Tidigare har de varit utrotningshotade och på den "röda listan"...
    www.expressen.se/gt/kultur/en-snall-jatte-med.../
    Det går inte att låta dem vara när de kommer in i lägenheten. Anticimex har varit och fixat kring tak och balkonger för att få väck dem men de fortsätter att bygga.
    Jag är dödligt allergisk och har en liten skrutt på 7 månader så jag låter dem inte överleva när de kommer in.
    De är väldigt närgångna och jag upplever dem som hotfulla när de kommer så nära inpå.

Men jag brukar förlama dem med hårspray så att vingarna klibbar ihop och så spolar jag ner dem i toaletten.  
  • Fru Bult
    Khaleesi skrev 2012-06-11 15:22:13 följande:
    Det måste nog bli något sådant. Det är ju helt naturligt i stugan, mot myggen, men inne i stan brukar det ju inte behövas.

Jag är SÅÅÅ sugen på att utrota alla getingar. Fyller de verkligen någon funktion i naturens kretslopp? Finns det något/någon som skulle sakna dem om de försvann?
    De äter skadeinsekter, berättade min käre far biologen så snällt för mig när jag sa (fräste) något liknande.
  • RocketQueen
    SVejsan skrev 2012-06-11 15:17:08 följande:
    www.expressen.se/gt/kultur/en-snall-jatte-med.../
    Jag låter de vara så länge de lämnar mig ifred. Så länge de håller sig utomhus så får de leva.... Foten i munnen Men alltså äter de verkligen andra getingar? Nu måste jag googla...
  • RocketQueen
    Hilratrut skrev 2012-06-11 15:01:53 följande:
    Samma här!
    Sån har vi också! Men de blir liksom bara lite bedövade, så fort man släpper elen så flyger de iväg igen. Men då har man iaf förhoppningsvis hunnit få ut dem ur huset...
  • The Green Witch
    Khaleesi skrev 2012-06-11 15:22:13 följande:
     Fyller de verkligen någon funktion i naturens kretslopp? 
    Fyller människan någon funktion i naturens kretslopp? Tycker mest vi förstör och ställer till det.

Jag tycker också det är jobbigt med insekter, men även jag rekommenderar insektsnät! Sätt fast på en träram och kläm fast innanför det öppna fönstret. 
Svar på tråden Men kan det inte bli vinter snart!